Råere enn noen gang – og langt billigere!

Audis lekreste gikk ned 600.000 kroner. Se video:

4.2-liters V8 er byttet ut med 2,9-liters V6 – og motoren er ikke lenger "selvpustende", men får nå hjelp av en turbo i nye Audi RS5.

For sportsbilentusiaster av den "gamle skolen", er ikke dette nødvendigvis noe å juble for. Men innføringen av turbo i nær sagt alle motorer på moderne biler, har vært tydelig de siste årene. Så også med coupe-verstingen til Audi.

Effekten er den samme, og burde holde for de fleste: 450 hk. Men dreiemomentet på den nye er blitt langt høyere enn før. Nå snakker vi 600 Nm – sammenlignet med 430 Nm i utgående generasjon.

Resultatet? Dette går som et uvær! 0-100 km/t tar kun 3,9 sekunder.

Les alt om Audi i vår store bruktbilguide:

Billigere

En annen stor fordel med den nye drivlinja, er lavere forbruk og utslipp. RS5 anno 2017 slipper ut under 200 gram Co2 per kilometer, og har et oppgitt snittforbruk på bare 0,87 l/mil.

Resultatet? Den kommer langt bedre ut med tanke på norske avgifter enn forgjengeren. Derfor koster den nye 600.000 kroner mindre!

– Jeg er villig til å kalle den et lite kupp, sier Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, som har testet bilen.

Brukt RS5: Under halv pris

Fortsatt kostbar

Du må riktignok ut med millionen uansett, og helst et par hundre tusen til i "nødvendig" utstyr. Men likevel. Dette kan faktisk omtales som mye bil for pengene.

Sammenlignet med hovedkonkurrenten, BMW M4, er RS5 9.000 kroner lavere i pris (1.009.700 kroner vs 1.018.500 kroner).

De fleste objektive faktaene går også i favør Audi: RS5 har firehjulsdrift, er raskere til 100 km/t, har mer hestekrefter og et større bagasjerom.

Men i dette segmentet handler det naturligvis minst like mye om de subjektive opplevelsene av hver enkelt bil.

For å høre motor og litt mer om hvordan RS5 oppleves på veien, klikk på videovinduet øverst i saken!

Her kan du lese hele testen av nye Audi RS5

Test av konkurrenten BMW M4, leser du her