Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny-Broom!

NEVS er jo i full gang i de gamle fabrikklokalene til Saab i Trollhättan. Når tror du vi kan vente biler herfra for salg i Norge?

Benny svarer:

Heisann! Dette er et veldig interessant spørsmål for oss som bor i elbil-landet Norge. Ikke bare det. Vi er jo glade i Saab også – selv om det altså er NEVS nå, så er det jo opprinnelig en Saab 9-3.

Saab 9-3 debuterte i 2002 og føltes som en gammel bil mot slutten. Kollisjonssikkerheten er også et tema. Bilen fikk full score og fem stjerner da den ble krasjtestet tilbake i 2002, men mye har skjedd på 15 år...

I Broom-redaksjonen er det redaktør Knut som har best kontroll på Saab / NEVS, så det er han som gir svaret her:

– NEVS er i gang med å produsere biler i Kina, for det kinesiske markedet. De skal ha bestillinger inne på over 300.000 eksemplarer, derfra. Planen skal være å produsere den nye modellen i minst fire år. I dag lager de deler til bilene i Trollhättan, disse blir så eksportert til Kina. Men NEVS bedyrer at det også snart skal bli bilproduksjon i Sverige, forteller Knut.

Eier du en Saab? Fortell oss om det her:

Kan komme til Norge

NEVS 9-3 kommer både som vanlig sedan og som stasjonsvogn, som heter 9-3X
NEVS 9-3 kommer både som vanlig sedan og som stasjonsvogn, som heter 9-3X

– Samtidig som de visstnok er i gang med å utvikle nye modeller også, så det er veldig spennende. Disse kan naturligvis havne i Norge, men i første rekke skal NEVS levere til store samarbeidspartnere i Kina. De har skutt inn kapitalen som gjør at selskapet har klart å bygge sin egen fabrikk i Kina og altså fått i gang produksjonen. Hvis tallet på 300.000 biler er korrekt, vil det ta dem noen år å dekke opp det først.

– NEVS 9-3 har en rekkevidde på 300 kilometer, det er det samme som bestselgeren i Norge, VW e-Golf. En rekke funksjoner skal kunne styres fra en egen mobilapp. Software-oppdateringer skal også kunne gjøres trådløst, her virker det som bilen teknologisk sett er oppdatert. Men det er klart: Å selge en bil som dette i det europeiske markedet er nok ikke enkelt. Til det er det for mange sterke og ikke minst langt nyere konkurrenter. Og flere kommer i løpet av de neste årene, forklarer Knut.

Høsten 2014 besøkte forresten vi i Broom den tidligere Saab-fabrikken. Der fikk vi en eksklusiv prøvetur i en av de elektriske prototypene NEVS hadde laget av 9-3. Klikk her for å lese mer om den opplevelsen.

PS: NEVS skulle nok gjerne brukt Saab-navnet på denne modellen, men det får de altså ikke gjøre.

Les også: Dette er bilene Saab aldri lagde

Dette er prototypen vi i Broom kjørte for tre år siden, nå er produksjonen av elektrisk 9-3 i gang, i Kina.
Dette er prototypen vi i Broom kjørte for tre år siden, nå er produksjonen av elektrisk 9-3 i gang, i Kina.

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Video: Dette var en Saab-modell vi dessverre aldri fikk