Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mye tyder på at det er Volvos kommende bestselger som nå har gått i produksjon, på fabrikken deres i Belgia.

Med nye XC40 går Volvo for første gang inn i klassen for kompakte SUV-er, også kalt crossovere.

XC40 er lillebroren til velkjente XC60. Den er hakket mindre, men vil i praksis kunne duge som familiebil for mange. I starten er det bare snakk om diesel- og bensinmotorer. Men hybridløsning kommer, også en helelektrisk utgave.

Flere modeller kommer

For fabrikken i Ghent, Belgia blir dette en uhyre viktig bil. XC40 er aller første modell ut på Volvos nye og kompakte bil-plattform CMA. Denne vil danne utgangspunkt for en rekke nye biler i årene som kommer. Blant annet ny versjon av minstemann V40.

Volvo har investert betydelige beløp for å gjøre fabrikken klar for dette. Den er blitt utvidet med hele 8.000 kvadratmeter og fått 363 nye roboter installert. Det er dyrt å bygge biler i Europa, derfor er det også avgjørende å gjøre produksjonen mest mulig effektiv.

XC40 er Volvos første kompakte SUV. Med den går de inn i en klasse som vokser svært fort.
XC40 er Volvos første kompakte SUV. Med den går de inn i en klasse som vokser svært fort.

Denne Volvoen kommer faktisk fra Kina

Vokser raskest i verden

Bilene som nå ruller ut av fabrikken er såkalte pre-produksjons-eksemplarer. I midten av desember skal vi i Broom til Barcelona, da er det klart for de aller første prøvekjøringenene av nykommeren. Volvo skal allerede ha over 13.000 nye bestilinger inne på den.

Fabrikken i Belgia har produsert Volvoer i mange år. Nå er de i gang med XC40.
Fabrikken i Belgia har produsert Volvoer i mange år. Nå er de i gang med XC40.

At Volvo starter den nye 40-serien med en SUV er forresten slett ikke tilfeldig. Det gjorde de også med 90- og 60-serien. Årsaken er enkel. SUV-ene selges stadig bedre, samtidig er dette viktige imagebyggere.

Både XC90 og XC60 er kostbare biler, noe som nødvendigvis begrenser salgspotensiale. XC40 er heller ikke noen spesielt billig bil i sin klasse, men startpris på rett over 500.000 kroner, gjør at den er tilgjengelig for flere enn det storebrødrene er.

Segmentet for kompakt-SUV-er er verdens raskest voksende bilsegment. Ingenting tyder på at dette vil avta med det første.

Slik ser det ut inne i XC40. Ikke like eksklusivt som i XC90 og XC60, men så er det heller ikke en like kostbar bil.
Slik ser det ut inne i XC40. Ikke like eksklusivt som i XC90 og XC60, men så er det heller ikke en like kostbar bil.

Her ble XC40 lekket ut før tiden

XC40 ble avduket første gang tidligere i høst. Her er fem fakta om bilen:

1. Høyttalerne i dørene:

At høyttalerne skal være i dørene har vel nærmest vært en vedtatt sannhet i alle fall de siste 40 årene.

Ingen høyttaler, men en stor kopp- flaskeholder.
Ingen høyttaler, men en stor kopp- flaskeholder.

Volvo XC40 har IKKE høyttalere i dørene. Grunnen er at de ved å ta bort disse kunne lage større og bedre dørlommer, med god plass.

Så der du normalt ville funnet dørhøyttalerene finner du nå en solid flaskeholder. Høyttalerene er plassert i dashbordet.

Denne Volvoen har gått jorden rundt 18 ganger!

2. Tak i kontrastfarge:

Volvo Amazon hadde det da den ble lansert på slutten av 50-tallet, men gikk fort bort fra det. Volvo Duett hadde det også, for å få bilen til å se lavere ut enn den egentlig var. Lakkert i to farger, fra fabrikk. Ut over disse to har Volvo i all hovedsak levert ensfargede biler.

Men velger du nye XC40 i den litt sporty R-Design-utgaven, får du den med tak i kontrast-farge. Sort eller hvitt. Som standard. På de andre XC40-variantene kan dette leveres som et tillegg.

3. Rødt gulvteppe:

Teppene er ikke bare litt røde. De er veldig røde...

Teppene er ikke bare litt røde. De er veldig røde...
Teppene er ikke bare litt røde. De er veldig røde...

Jo, gulvteppene er knall-røde. Det kan vi ikke huske å ha sett i noen bil siden Peugeot 205 GTI regjerte i gatene på midten av 80-tallet. Tøft for noen. Litt too much for andre? Definitivt annerledes og litt lekent.

Hvorfor må det alltid være svart eller grått – eller om man er klin gæren, beige eller brunt?

Rødt gjør hele interiøret litt mer lekent og ungdommelig. Hvor praktisk det egentlig er, gjenstår å se.

Om to år skal alle Volvoene ha elmotor

4. Satser på yngre kjøpere:

– Vi satser på en yngre og urban kjøpegruppe.

Dette har vi hørt minst 100 ganger før, på utallige billanseringer. Volvo sier det samme – men legger dog til at XC40 er for alle. Absolutt alle.

Volvo setter stadig nye rekorder

5. Som på en Levi`s:

Den lille røde eller oransje lappen på baklomma til den amerikanske bukseprodusenten har definitivt bidratt til suksessen.

Olabukse-triks? Svensk flagg på forskjermen.
Olabukse-triks? Svensk flagg på forskjermen.

Fjellräven kopierte dette og syr et svensk flagg på lårlommen til sine turbukser. Nå gjør Volvo det samme, bortsett i fra at de ikke syr, men monterer en liten tag med svensk flagg mellom forskjerm og panser på XC40.

Vi tenker at det vitner om stolthet over produktet. Det understreker også dette med skandinavisk design som Volvo legger mye vekt på. Det viser også at den kinesiske eieren Geely lar Volvo være Volvo.

XC40 er regnet å bli bestselgeren fra Volvo når produksjonen kommer opp i normal takt.
XC40 er regnet å bli bestselgeren fra Volvo når produksjonen kommer opp i normal takt.

Dette er bilen Volvo aldri laget

Se video: Derfor sendte Volvo testbil ut i København sentrum