Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Akkurat nå pågår det kappløp mellom en rekke av verdens bilprodusenter. Det handler om elbiler – og en offensiv som virkelig vil merkes ute i markedet.

Tesla har på mange måter gått opp løypa. Nå kommer mange andre etter, en av dem er Porsche.

De viste sin Mission E Concept første gang på bilustillingen i Frankfurt tilbake i 2015. Nå skal de første reelle testene av bilen være unnagjort, og ifølge engelske Autocar er også det endelige designet spikret. Det skal være svært likt konseptmodellen.

Siste finpuss

Der flere av konkurrentene satser på elektrisk SUV (Jaguar er en av dem, og tidlig ute med sin I-Pace neste år), går Porsche for en lavere og mer sportsbillignende bil. Den ligger nærmere mot Panamera enn Cayenne, for å si det slik.

Porsche omtaler den selv som en "firedørs sportsbil". Men de stopper naturligvis ikke med én elektrisk bil. Det er ventet at neste modell ut etter Mission E er nettopp en SUV.

Nå skal Porsche bruke tiden framover på mer finpuss og å få teknologien på plass. Produksjonsklar Mission E skal etter planen vises i 2019, så går bilen i produksjon i 2020.

Porsche har ikke tenkt å liste seg ut i elbilmarkedet. Mission E ruver på veien!
Porsche har ikke tenkt å liste seg ut i elbilmarkedet. Mission E ruver på veien!

Les vår test av Porsche 911 Turbo her:

Kjøreegenskaper på høyt nivå

Og det er ikke småtterier vi har i vente her. Her er det to motorer, en på hver aksling. Sammen skal de yte mer enn 600 hestekrefter. Det er nærliggende å vente at 4x4 som konseptbilen er utstyrt med, blir med over til produksjonsklar bil.

0-100 km/t skal gå på rundt 3,5 sekunder. 0-200 km/t på under 12 sekunder. Porsche har rike tradisjoner å ta vare på. For dem blir det derfor svært viktig at de leverer kjøreegenskaper på høyt nivå – også når de lager elbil. Det holder ikke bare at bilen skal være rask, den må også være morsom og involverende å kjøre.

Slik ser interiøret ut i konseptutgaven, her kan det nok bli endringer til ferdig bil.
Slik ser interiøret ut i konseptutgaven, her kan det nok bli endringer til ferdig bil.

Lasse (39) måtte bygge drømmebilen selv

Mindre batterier = mindre vekt

Porsche samarbeider blant annet med Hitachi rundt lading og ladesystemer. Målet skal være at bilen kan lades til 80 prosent av full kapasitet, på bare 15 minutter. For Porsche er det en viktig faktor i forhold til hvor mye batterier de skal utstyre bilen med.

Batterier betyr nødvendigvis vekt. Klarer man å få ned ladetiden tilstrekkelig, mener Porsche det gjør at mange eiere kan leve med at rekkevidden kanskje ikke er klasseledende. I utgangspunktet er målsetningen for Mission E at den skal ligge på rundt 500 kilometer.

Fiffig løsning for ladeporten, Dette er et område mange bildesignere leker seg på nå.
Fiffig løsning for ladeporten, Dette er et område mange bildesignere leker seg på nå.

Ikke første elbil

Autocar fastslår at prisen på Mission E kommer til å ligge på rundt 100.000 pund, eller snaue 1,1 millioner kroner, med dagens kurs. Det er omtrent som ventet. Her vil prisene gjenspeile markedsposisjonen til merket.

Her i Norge blir det også svært spennende å se om Mission E rekker å komme inn før politikerne begynner å stramme inn overfor elbilene. I dag har de hverken avgift eller moms, det kommer neppe til å vare veldig mye lenger.

Det er forresten slett ikke første gang Porsche sysler med elbil. Allerede tilbake i 1898 (!) var Ferdinand Porsche involvert i utviklingen av det som i 1900 ble til Lohner-Porsche, som blant annet hadde en elmotor i hvert hjulnav foran.

Porsche Cayenne Nå begynner luksus-SUV-en å bli billig

Spennende fra Porsche, se mer i videoen under: