Derfor har de nøkkelen på «feil» side av rattet

Det er ikke bare en gimmick ...

Det er ikke her du er vant med å sette nøkkelen, med mindre du eier en Porsche, da. Og historien bak at det er slik, er faktisk ganske fascinerende ...
Det er ikke her du er vant med å sette nøkkelen, med mindre du eier en Porsche, da. Og historien bak at det er slik, er faktisk ganske fascinerende ...

Noe av det første du tenker på hvis du er så heldig å få kjøre en Porsche, er at tenningen/startbryteren er på venstre side av rattet.

Det kan virke som bare en sær greie, for at man skal skille seg litt ut i mengden. Saab hadde jo også sin greie, med å ha nøkkelen mellom forsetene.

Men det er altså en god forklaring på hvorfor det ble sånn i akkurat Porsche. Og det begynte med at sjåførene hoppet inn i bilen ...

Dette er en vanvittig familiebil

Racing

I gamle dager var det nemlig slik at sjåførene startet løp utenfor bilen sin. Når startskuddet gikk, var derfor første oppgave å komme seg så raskt som mulig inn i bilen.

Den gangen var det jo en god del enklere å komme på plass, enn i dagens Rally- og Formel 1-biler. Sjåførene spratt elegant over kanten og ned i førersetet på de åpne bilene sine.

Etterpå handler det naturligvis om å starte bilen og komme seg avgårde.

Bakgrunnen. Faksimile: My Porsche News
Bakgrunnen. Faksimile: My Porsche News

I Brooms bilguide er det over 6.500 omtaler! Sjekk din bil!

Starte og gire samtidig

Siden både girspaken og nøkkelen er på høyre side i alle de andre bilene, innebar det en fordel for de som kjørte Porsche. Takket være at nøkkelen er på venstre side, kunne de nemlig bruke venstre hånd til å starte bilen, samtidig som de satte den i gir med høyre hånd.

Resultatet ble at Porschene ofte stakk avgårde med et forsprang på de andre bilene. Og de som har sett på racing, vet at det ikke er så lett å ta igjen en Porsche hvis den først har fått en luke ...

Lasse måtte bygge sin drømme-Porsche selv:

Fantastisk racinghistorie

Siden har det gått slag i slag – i en rekke ulike racingklasser.

Den raskeste racerbilen de har laget er den legendariske 917/30. Den ble brukt i Can-Am-serien på 70-tallet. Med opptil 1.580 hk (avhengig av turbotrykk) klarte den 0-100 km/t på 2,3 sekunder – og hadde en toppfart på 390 km/t.

917/30 var så overlegen, at den ble beskyldt for å gjøre Can-Am-serien upopulær blant fansen ...

Etter over 50 år med racing har Porsche totalt rundt 30.000 racing-seiere på samvittigheten. Det er det ingen andre merker som kan måle seg med.

Og alt startet altså med nøkkelen på "feil" side av rattet ...

Porsche: Denne krasjtesten er unik – og spektakulær!