Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Model S er bilen som har gitt Tesla gjennombruddet som bilprodusent. Da den kom, revolusjonerte den markedet for elbiler. Størrelse, plass, rekkevidde og prestasjoner – alt var i en klasse for seg.

Det var også prisen. Men takket være at elbiler hverken har avgift eller moms i Norge, ble den konkurransedyktig her hjemme. Resultatet er at det når ruller flere tusen Model S på norske veier, den har blitt et ganske dagligdags syn.

For lite plass til hundene...

Det er den imidlertid ikke i mange andre markeder. De fleste andre steder i verden er Model S en eksklusiv og sjelden fugl, med tilhørende statusfaktor.

Det er nok også litt av bakgrunnen til at engelske Phil Hayton er i ferd med å få en bil ingen har maken til. Han har nemlig bestemt seg for at han vil ha verdens første Model S stasjonsvogn. Eller som det heter på de kanter: Shooting Brake.

Ja, du leste riktig. Vanlig Model S var ikke bra nok for Hayton, som syntes det ble for lite plass til hundene bakerst i hans 90D.

Forfra er det naturligvis som før, her er det hekken og taket som er forandret. Foto: Qwest.
Forfra er det naturligvis som før, her er det hekken og taket som er forandret. Foto: Qwest.

– Har du lov til å slå inn ruten for å berge en hund?

Litt av en jobb

Og har du penger nok, er det meste som kjent mulig. Karosserimakeren Qwest som er basert i Norfolk skal ha jobbet med bilen ett år allerede. Nå er de helt i innspurten, målet er at bilen skal bli fiks ferdig og kunne overleveres til eieren før jul.

Det er britiske Autocar som forteller historien om bilen som har vært gjennom litt av en jobb. Alt tyder nemlig på at Qwest tar oppgaven på alvor og at resultatet skal se alt annet enn hjemmelaget ut. De har nå sendt ut bilder og litt info av prosjektet slik det ser ut nå.

Slik gikk det da snekkeren Jan Olav bygget bil selv

Tesla Model S har en sterkt skrånende bakluke, noe som naturlig nok begrenser plassen helt bakerst...
Tesla Model S har en sterkt skrånende bakluke, noe som naturlig nok begrenser plassen helt bakerst...

700.000 kroner – pluss bilen!

Den nye og skreddersydde bakparten er laget av karbonfiber, av en aktør som vanligvis leverer deler til Formel 1-biler. Mye av poenget er å unngå mye ekstra vekt bakerst. Å koble dette sammen med aluminiumschassiet til Model S er nok en jobb som krever sin fagmann. Her er det mange hensyn som må tas, og mye som må klaffe. Krav til perfekt finish, gjør naturligvis også at timene ruller.

Noen eksakt pris for ombyggingen går ikke Qwest ut med. Men i sin enkleste form vil dette komme på rundt 700.000 kroner, naturligvis i tillegg til ett stykk Model S.

Det hadde vært både enklere og billigere å kjøpe en Model X i stedet...
Det hadde vært både enklere og billigere å kjøpe en Model X i stedet...

Så øker prislappen på ettersom man ønsker flere skreddersydde løsninger. Med andre ord: Noen billig bil blir dette ikke!

Kjøpe Model X i stedet?

Så ligger den til gjengjeld an til å bli verdens raskeste stasjonsvogn fra 0-100 km/t, når den er ferdig bygget. Det er i alle fall ambisjonen til Qwest. For å klare det må den slå nylig lanserte Porsche Panamera Sport Turismo Turbo S E-Hybrid, den gjør øvelsen på 3,4 sekunder.

PS: Lurer du på hvorfor Hayton ikke bare kunne kjøpe SUV-en Model X i stedet, med massevis av plass til både hunder og bagasje helt bakerst? Det gjør egentlig vi også, men på den andre siden: Da ville han naturligvis ikke fått en bil som kommer til å skille seg like mye ut som verdens første Model S Shooting Brake!

En hund etter Tesla! Når eieren bare er rik nok, blir det også bra plass til hunden bakerst. Foto: Qwest.
En hund etter Tesla! Når eieren bare er rik nok, blir det også bra plass til hunden bakerst. Foto: Qwest.

Denne Mercedesen finnes ikke – men du kan kjøpe den

Bitteliten Tesla, se mer i videoen under: