Nå kan dette bilmerket være reddet

Det så mørkt ut for elbilsatsingen.

Faraday Future skulle etter planen starte produksjonen av sin FF 91 allerede neste år. Så møtte de store problemer, men nå skal ny finansiering være på plass.
Faraday Future skulle etter planen starte produksjonen av sin FF 91 allerede neste år. Så møtte de store problemer, men nå skal ny finansiering være på plass.

I kjølvannet av Tesla har det dukket opp flere oppstartsfirmaer som satser på nyutviklede biler.

Det at mange firmaer (og ofte rikinger) drømmer om å lage sin egen bil, er ikke noe nytt. Men Teslas suksess har gitt mange blod på tann – og tro på at overgangen til elbiler gjør det enklere å slå seg inn i et marked som er dominert av de store gigantene.

En av dem er Faraday Future. De holder til i California og har fått betydelige investeringer fra Kina som har vært med på å finansiere driften så langt. Tidligere i år viste de fram konseptmodellen av elbilen FF 91. Og det Faraday Future selv forteller om FF 91 er ikke småtterier:

Levering fra 2018

Bilen skal ha 1.050 hestekrefter og et batterisystem på 130 kWh, levert av LG. Rekkevidden er oppgitt til rekordhøye 700 – 800 kilometer. Det skal ta 4,5 timer å lade batteripakken fra 50 til 100 prosent, med et 240V hjemmelade-anlegg som er inkludert med bilen. 0-100 km/t skal gå på like over 2 sekunder, bilen har både firehjulstrekk og firehjulsstyring.

Høres det kanskje litt for godt ut til å være sant? Vel, det tenkte nok mange da bilen ble avduket. Men i forbindelse med visningen tok Faraday opp bestillinger, med depositum på 5.000 dollar, og lovet levering fra 2018.

Faraday Future satser på en bil som absolutt skiller seg ut.
Faraday Future satser på en bil som absolutt skiller seg ut.

Dette kan bli til et nytt bilmerke

750 millioner kroner inn

Likevel er det ikke til å legge skjul på at Faraday har hatt sin dose med problemer. Byggingen av en planlagt fabrikk i Las Vegas ble avbrutt i fjor, angivelig fordi selskapet ikke klarte finansieringen. Flere nøkkelpersoner har også sluttet, noe som ble sett på et svært dårlig tegn.

Dermed ville det nok ikke vært en stor overraskelse om Faraday Future stille og rolig forsvant, uten at FF 91 noen gang kom i produksjon.

Men i det siste har det kommet positive nyheter. Flere kilder hevder nemlig at indiske Tata skal investere hele 900 millioner dollar (rundt 7,5 milliarder kroner) i selskapet. Det er i så fall en svært interessant nyhet, ikke bare økonomisk. Tata er et av verdens største privateide selskaper. Fra før eier de Jaguar Land Rover, i tillegg til at de har omfattende, lokal bilproduksjon i India.

I-Pace er første elektriske bil ut fra Jaguar Land Rover, den kommer til neste år.
I-Pace er første elektriske bil ut fra Jaguar Land Rover, den kommer til neste år.

Tata-biler finnes også i Norge, se bare her:

Elektrisk SUV

Når de er villig til å satse så mye på Faraday, er det en klar indikator at de har tro på selskapet og teknologien deres. De siste årene har Tata investert store summer i elektrisk satsing hos Jaguar Land Rover. Starten på det har vi akkurat sett, nemlig ladbare utgaver av Range Rover og Range Rover Sport.

Til neste år kommer Jaguars første elbil, SUV-en I-Pace. Hvis Faraday virkelig sitter på bransje-ledende teknologi, kan det være grunn til å vente at dette kjapt integreres i det Jaguar Land Rover selv jobber med.

Hos Faraday kommer pengene helt sikkert godt med. De hevder selv at de har mer enn 64.000 interessenter til FF 91. Men skal de lykkes, er de også avhengig av å få stablet en fabrikk på beina kjapt – og begynne å levere ut biler.

PS: Siste nytt i denne saken er at Tata avkrefter at de har noen form for avtale med Faraday Future. Ut over det ønsker de ikke å kommentere saken nærmere. Om det betyr at selskapene er i forhandlinger eller ikke, er imidlertid vanskelig å si. Ofte ønsker man å ligge lavt med slike ting, inntil en konkret avtale er underskrevet.

Denne navne-tabben kommer til å koste skjorta

Se video: Denne ladbare nyheten kommer til neste år