Forsikringsbransjen advarer: – Feil dekk er en rullende ulykke

Det merkes godt på skadestatistikken.

Den første snøen kommer ofte brått på, da er det også mange som tar sjansen på å legge avgårde på sommerdekk. Det kan straffe seg.
Den første snøen kommer ofte brått på, da er det også mange som tar sjansen på å legge avgårde på sommerdekk. Det kan straffe seg.

Hver vinter skjer det svært mange uhell og ulykker med biler som står på sommerdekk.

Eierne har av ulike årsaker latt være å skifte til vinterdekk. Det er noe forsikringsbransjen sterkt advarer mot:

– Tidspunktet for første snøfall og i hvilken grad vinteren kommer brått på, slår tydelig ut i skadestatistikken. Mange drøyer dessverre dekkskifte altfor lenge, sier Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If.

Kraftig nedgang

De siste årene har det vært økt fokus på dette. Fra flere hold har det blitt tatt til orde for at det bør bli påbud om vinterdekk på vinteren, ikke slik i dag der kravet bare er at man skal være skodd etter forholdene.

Men kanskje har dette fokuset begynt å gi effekt. På landsbasis hadde 2,8 prosent av bilene involvert i uhell sist vinter sommerdekk. Det er en kraftig nedgang fra vinteren 2015-16, da hele 10,1 prosent av ulykkesbilene var skodd med sommerdekk.

Det viser skadestatistikk fra If. Forsikringselskapet har forsikret om lag hver femte personbil som kjører på veiene her i landet, ifølge tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

I dag kan det bli veldig dyrt å ta sjansen på sommerdekk

– Rullende ulykke

Det er særlig sjåfører på Vestlandet og Sørlandet som sist vinter ble bedre til å legge om til vinterdekk. De to landsdelene har i årevis vært dårligst i landet til å skifte dekk i tide

– Vi krysser fingrene for at mange er påpasselige med dekkskifte også denne vinteren, og ikke tar sjansen. Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje, sier Clementz, i en pressemelding.

Selv om sørlendingene og vestlendingene er blitt bedre, er de fortsatt i toppen på statistikken over vinterkrasj på sommerdekk.

Dette bør du vite før du kjøper nye dekk

Unødige og farlige sjanser

I Vest-Agder var det 4,4 prosent som hadde sommerdekk på bilen da de var involvert i en ulykke sist vinter. Sesongen før var tallet hele 16,2 prosent. I Rogaland var andelen 6,3 prosent, mot 13,9 prosent ett år tidligere.

– Dessverre ser vi at en del bruker sommerdekk gjennom hele vinteren i kystområder som normalt har lite snø. Det er foruroligende. De dagene det kommer snø brått på eller det er underkjølt veibane, tar en del unødvendige og farlige sjanser. Bestemmelsene i den såkalte kjøretøyforskriften slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører, sier Sigmund Clementz.

488 ulykkesbiler på sommerdekk

De to nordligste fylkene pleier å være blant de beste i klassen til å sko bilen rett. Men fjor kom Kong Vinter overraskende på Troms og Finnmark, som hadde en sommerdekkandel under små og store ulykker på henholdsvis 10,6 prosent og 5,6 prosent.

If fører hver vintersesong statistikk over hvilken type dekk kundenes skadde biler har i perioden 1. november til 1. april. Sist vinter registrerte selskapet skader på 17.484 personbiler, varebiler og bobiler, 488 av disse kjøretøyene var utstyrt med sommerdekk.

Det er først og fremst i overgangen mellom høst og vinter og ved første snøfall at ulykkesbilene er feilskodd, understreker If. Særlig hvis den første snøen kommer tidlig og litt brått på, blir andelen på sommerdekk høy.

Dette gjør veldig mange feil på vinterføre

Dekktips for vinteren

· Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets.

· Bruk av piggdekk eller kjetting er ikke lov fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Det finnes ingen frister for piggfrie vinterdekk.

· Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Gummiens egenskaper forringes over tid, dekkene blir stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen.

· Husk å sjekke at dekktrykket er riktig, og pass på å kontrollere og etterskru mutterne etter at du har kjørt 10-12 kilometer.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Denne dingsen må alle nyere biler ha

Se video: Slik advarer bilen deg om glatt vei