Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

A8 satte for alvor Audi på premiummerke-kartet, da den ble lansert som merkets flaggskip rett før årtusenskiftet. Her fikk man en ruvende bil, spekket med teknologi og utstyr.

Når man nå lanserer fjerde generasjon av A8, er oppskriften i stor grad den samme: Denne bilen er på mange måter et utstillingsvindu for hva Audi er i stand til. Og det er ikke så rent lite.

Nå er også prisene klare. I første omgang åpnes det for to ulike motorvarianter, samtidig som A8 kan velges i standard eller lang versjon (A8 L).

Slik blir de norske prisene:

A8 3.0 TFSI: Fra kroner 1.130.000

A8 3.0 TDI: Fra kroner 1.120.000

A8 L 3.0 TFSI: Fra kroner 1.168.600

A8 L 3.0 TDI: Fra kroner 1.161.300

Det er nok få kunder som vil bestille Audi A8en sin i rødt, men de som gjør det vil få en bil som skiller seg ut blant alle de sorte og grå ...
Det er nok få kunder som vil bestille Audi A8en sin i rødt, men de som gjør det vil få en bil som skiller seg ut blant alle de sorte og grå ...

Se flere bilder og video av nye Audi A8 her

Store motorer

Dieselmotoren yter 286 hk, og bensinmotoren 340 hk. Begge motoralternativene utstyres med et mildhybrid-system, som reduserer drivstofforbruk.

Audi hevder at A8 skal bli ledende blant serieproduserte modeller når det kommer til automatisert kjøring. Etter hvert vil Audi gradvis sette i produksjon pilotfunksjoner som for eksempel Audi AI remote parking pilot, Audi AI remote garage pilot og traffic jam pilot.

Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Helt selvkjørende

Den nye A8 er altså utviklet for et høyt nivå av automatisert kjøring. Audi AI traffic jam pilot vil kunne ta ansvar for kjøring i trafikk opptil 60 km/t på motorveier. Systemet aktiveres med AI-knappen på midtkonsollen.

Den voldsomme grillen dominerer fronten, og gir nye A8 et mer sporty utseende enn forrige generasjon.
Den voldsomme grillen dominerer fronten, og gir nye A8 et mer sporty utseende enn forrige generasjon.

Systemet styrer start, akselerasjon, styring og bremser, noe som kan gjøre det mulig for fører å ikke lenger overvåke kjøringen til enhver tid. Man kan ta hånden av rattet permanent og, avhengig av nasjonale lover, fokusere på annen aktivitet. Så snart systemet når sine grenser, ber det sjåføren om å gjenoppta kontroll over kjøringen.

Stasjonsvogna for deg som har lyst på racerbil:

Styrer med smarttelefonen

Audi A8 traffic jam pilot skal være revolusjonerende. Ved hjelp av sensordataene beregnes et bilde av omgivelsene under kontrollert kjøring.

I tillegg til radarsensorene, et frontkamera og ultralydssensorene, er Audi den første bilprodusenten som også å bruke en laserskanner. Denne teknologien avhenger av hvert enkelt markeds individuelle lover, testprosedyrer og godkjennelser. Derfor vil den trinnvis introduseres i produksjonsmodellene etter hvert.

A8 coupe: Audien som aldri ble laget

Audi kutter ut menyhjulet som vi er blitt vant med, og baserer seg nå på touchskjermer. To store skjermer er det som gjelder. Vi har ikke testet det, men er redd vi kommer til å savne det gamle systemet!
Audi kutter ut menyhjulet som vi er blitt vant med, og baserer seg nå på touchskjermer. To store skjermer er det som gjelder. Vi har ikke testet det, men er redd vi kommer til å savne det gamle systemet!

Audi AI remote parking pilot og Audi AI remote garage pilot styrer autonomt A8 inn og ut av parkeringsplassen eller garasjen, under overvåkning av sjåføren, som ikke behøver å sitte i bilen.

Man starter ganske enkelt det aktuelle systemet fra smarttelefonen og myAudi-appen.

Les om Audi A8 som bruktbil her:

Ny designretning

A8 skiller seg kanskje ikke veldig ut designmessig i forhold til det vi er vant med fra Audi, men merket sier selv at den markerer starten på en ny designretning. Her handler mye om nedtonet eleganse. Fronten med den brede singleframe-grillen er mer sporty enn tidligere – mens baklyset som trekker seg over hele bredden på bilen er lett gjenkjenbart.

Den luksuriøse sedanmodellen har en kraftig tilstedeværelse – enten i en lengde på 5.17 meter som standardversjon, eller A8 L, som har 13 centimeter lengre avstand mellom front- og bakakselen.

Les mer om den spennende Audi-historien her: