Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kravene for å få førerkort har blitt stadig tøffere. Her er det både teoretiske og praktiske prøver, og til slutt oppkjøring med en sensor.

Her har trafikkskolene naturligvis en svært viktig rolle. Det er de som skal lære opp sjåførene, og gi dem den kunnskapen som skal til for å kunne få førerkort. Og det er ingen tvil om at nivået varierer:

Statens vegvesen har den siste tiden fått flere henvendelser om useriøse trafikkskoler.

Gi fullstendig blaffen

– Sjekk om skolen du vil bruke er godkjent før du benytter deg av den, sier Rune Granum i Statens vegvesen, Region øst.

Trafikkopplæring er en viktig del av Statens vegvesens nullvisjonsarbeid, den skal sette unge og uerfarne førere i stand til å takle dagens kompliserte trafikkbilde. Trafikkskolenes oppgave er å utdanne trygge og gode sjåfører. De fleste tar denne oppgaven på alvor, noen slurver litt, mens enkelte ifølge Vegvesenet virker å gi fullstendig blaffen.

– Vi får altfor ofte henvendelser fra både publikum og førerprøvesensorer som får våre alarmklokker til å ringe, sier Granum.'

Telefonstorm etter ny førerkort-regel

Koster mye penger

Han leder faggruppen som fører tilsyn med trafikkskolene i Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland.

Rune Granum i Statens vegvesen advarer mot kjøreskoler som ikke driver seriøst. Foto: Tom Gustavsen.
Rune Granum i Statens vegvesen advarer mot kjøreskoler som ikke driver seriøst. Foto: Tom Gustavsen.

– Det kan for eksempel dreie seg om skoler som gjentatte ganger har «utdannet» kandidater som ikke er i nærheten av å være klare til å kjøre opp når de kommer til sin oppkjøringstime. Det hender nivået på kandidatene er så dårlig at våre sensorer må avbryte prøven av hensynet til egen og andres sikkerhet. En seriøs trafikklærer vil ikke la slikt skje, sier Granum, i en pressemelding.

Det koster mye penger å «ta lappen». Det er derfor lett å la seg lokke av lave priser når man leter etter trafikkskole. Dette kan bli dyrt i lengden.

Mange kjører ulovlig ute å vite det

Drevet av innvandrere

– Hvis man ikke får den opplæringen man skal ha, hjelper det ikke at timeprisen er lav. Vi får stadig henvendelser om trafikkskoler som ikke er godkjent og som ikke leverer de tjenestene elevene har betalt for.

– Vår erfaring er dessverre at trafikkskoler drevet av innvandrere er overrepresentert i denne sammenhengen, sier Granum.

Han oppfordrer alle som skal kjøre opp om å sjekke at skolen de planlegger å bruke er godkjent.

Må oppfylle en rekke krav

– På vegvesen.no finner du enkelt siden «Finn godkjent trafikkskole». Der kan du sjekke skolen din eller finne en godkjent trafikkskole i nærheten av der du bor. Dersom du ikke ser din skole i vår oversikt, er mitt soleklare råd at du finner deg en ny. Det lønner seg ikke å la seg lure, sier Granum engasjert.

For å bli godkjent av Statens vegvesen må en trafikkskole oppfylle en rekke krav.

– Vår godkjenning viser at skolen oppfyller formelle krav til drift. Vi fører tilsyn med alle godkjente skoler for å kontrollere at de gir trafikkopplæring slik det er bestemt og at undervisningen holder en god faglig og pedagogisk standard. Dersom trafikkskolene og –lærerne ikke retter påpekte forhold etter tilsyn eller gjør grove brudd på reglene om trafikkopplæring kan det gis reaksjoner som advarsel eller inndragning av godkjenninger, sier Rune Granum.

Stoppet av politiet: Påsto at han øvelseskjørte med seg selv!

Smart løsning, eller? Se video under: