Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er drøyt tre år siden vi testet Jaguar sin heftige F-Type for første gang. Den gang kjørte vi den eksklusive sportsbilen på bane, og lot oss imponere.

Nå har vi endelig fått anledning til å teste verstingutgaven en kort tur på norske veier – i forbindelse med forhandleren Autostrada sin Bilgalla. Vi snakker altså om råtassen F-Type R. Bilen som kombinerer det eksklusive og sportslige på en forbilledlig god måte.

Vi understreker at dette ikke er en full test, grunnet kort låneperiode.

Godteri for øynene

Det første som slår oss når vi ser bilen på parkeringsplassen er hvor vellykket designet er. F-Type R ser virkelig bra ut, spesielt fra siden og bak.

Hekken på bilen er umiskjennelig Jaguar, samtidig som de har dratt til med noen heftige elementer. Blant annet en solid diffusor hvor fire markante enderør understreker råskapen i bilen. De brede hoftene bak forteller også at det bor ytelser det står respekt av i denne.

Vi skulle gjerne testet bilen skikkelig på bane, for det byr de sportslige egenskapene opp til! (Det er kun F-Type SVR som er hakket råere enn denne, med 25 hk ekstra.)
Vi skulle gjerne testet bilen skikkelig på bane, for det byr de sportslige egenskapene opp til! (Det er kun F-Type SVR som er hakket råere enn denne, med 25 hk ekstra.)

Eksteriøret er i det hele tatt godteri for øynene. Det eneste vi ikke får helt til å stemme er fronten. Den ser rett og slett litt for smal og snill ut sammenlignet med resten av godsakene.

Test: Jaguar F-Type 400 Sport Convertible

Lekkert interiør, men ingen store WOW-effekter.
Lekkert interiør, men ingen store WOW-effekter.

Hårreisende førsteinntrykk

På innsiden oser det også britisk luksus. Jaguar er flinke på detaljer, som blant annet luftdyser som automatisk felles opp og ned i midtkonsollen. Interiøret er ellers rettet mot føreren, og bærer preg av gjennomtenkte detaljer hele veien.

Vi lar det få være nok om det estetiske, nå skal det kjøres! I det vi starter beistet opplever vi nærmest en åpenbaring. LYDEN.

Allerede på tomgang hører vi at dette er lykke og endorfiner for øregangen. Makan til hårreisende førsteinntrykk!

Enorme krefter

Lyden er en god blanding av buldring og spraking og gjenspeiler kreftene som bor under panseret. Der finner vi en skikkelig potent V8-er på hele 5 liter.

Den yter 550 hk og brutale 680 Nm. Med firehjulstrekk får du også plantet kreftene effektivt ned i bakken. Resultatet er at 0-100 km/t går unna på 4,1 sekunder. Det er kjapt!

Dette er så snadder så det får blitt! Terningkast 6 til denne hekken.
Dette er så snadder så det får blitt! Terningkast 6 til denne hekken.

Underveis på test-turen i Telemark oppleves bilen overraskende komfortabel, særlig med tanke på at dette er en real kjøremaskin. Balansen i bilen kjennes bra, styringen er presis og understellet gir de tilbakemeldingene du ønsker.

Grunnet øsende regnvær velger vi å ikke presse bilen alt for hardt gjennom svingene. Kjøreinntrykket er likevel svært godt. Her har Jaguar bygget en herlig sportsbil, samtidig som mye av komforten er ivaretatt.

Knipset bilde av 2018 Jaguar F-Type på test i Ålesund

Dyr moro

Inntrykkene er mange bak rattet i F-Type R. Men igjen må vi trekke frem lyden som er høyst vanedannende. Takket være sportseksos, med aktive ventiler, får du servert et lydbilde få bilprodusenter kan matche. Bilen er ganske enkelt overlegen på dette område, sammenlignet med mange av konkurrentene.

Jaguar F-Type R

  • Motor: 5-liter V8, bensin
  • Effekt: 550 hk / 680 Nm
  • Forbruk: 1,07 l/mil
  • 0-100 km/t: 4,1 sek.
  • Toppfart: 300 km/t
  • Bagasjerom: 408 liter
  • Vekt: 1.730 kg
  • Pris fra: 1.773.900 kroner

Det er akkurat som Jaguar har hentet de beste tonene fra AMG, RS og Ferrari – og smeltet de sammen til en særegen og vakker helhet. Denne løsningen bør de seriøst ta patent på…

F-Type R kan ellers oppsummeres som en svært eksklusiv, men rampete sportsbil. Dette er en bil du kan kjøre fort med på bane – eller bare nyte dynamikken, kreftene og det visuelle langs veien.

Moroa koster dog en god slump penger. Startpris på F-Type R er nesten 1,8 millioner kroner! Du kan få mange heftige konkurrenter til en langt hyggeligere pris. Men så er det noe spesielt med Jaguar, da…

Slik fungerer F-Type R på isen - vi ble med som passasjer!

Bilen er lånt av Autostrada. Se flere bilder under:

^