Nå teller de ned til en stor bilnyhet

Elektrisk SUV er mindre enn ett år unna.

Jaguar kommer med sin første elbil neste år, I-Pace er en SUV med forventet rekkevidde på rundt 500 kilometer.
Jaguar kommer med sin første elbil neste år, I-Pace er en SUV med forventet rekkevidde på rundt 500 kilometer.

De neste par årene skal det komme en rekke nye elbiler, blant dem flere modeller som blir svært attraktive i det norske markedet.

En av dem kommer fra Jaguar, de er tidlig ute med elektrisk SUV når deres I-Pace kommer på markedet neste år.

Jaguar kjører nå de siste testene av bilen hjemme i England. Den har blant annet blitt fotografert på en offentlig ladestasjon, det tyder på at Jaguar nå er klare for å bygge opp interesse mot lanseringen.

Bilen er fortsatt kamuflert, men utseendet skiller seg lite fra konseptversjonen som har blitt vist en rekke ganger.

Debuterer i mars

Bilen har blant annet vært i Norge, det er naturligvis ikke tilfeldig ettersom vi er et betydelig marked for elbiler.

En rekke norske kunder har bestilt I-Pace, de venter naturligvis i spenning på når den skal komme.

Ifølge velinformerte Autocar skal I-Pace debutere på bilutstillingen i Geneve i mars neste år. Så tar det ikke lang tid før den går i produksjon. Etter planen skal de første kundene få bilene sine på sensommeren.

Slik er interiøret i konseptbilen, digitalfaktoren er høy.
Slik er interiøret i konseptbilen, digitalfaktoren er høy.

SUV-favoritter kommer som elbiler

500 kilometer rekkevidde

– Vi forventer å få gode volumer av biler. Norge er et prioritert marked for I-Pace. Fabrikken har lagt merke til den unike posisjonen elbiler har her til lands. Vi skal klare å levere mange biler neste år, naturligvis også i 2019 og videre.

Det har salgssjef for Jaguar i Norge, Jacob Moer Aanonsen, tidligere uttalt til Broom. I-Pace ligger an til å gi Jaguar-salget her hjemme et skikkelig løft.

Rekkevidde er grunnleggende viktig for alle elbiler. Jaguars tall her er minst 500 kilometer, der bør den nok også ligge for å være konkurransedyktig.

I-pace er konstruert som elbil helt fra starten. De to kompakte motorene er plassert på hvert sitt hjulpar, mens batteriene ligger i bunnen av bilen. Det gir svært god innvendig plass, bilstørrelsen tatt i betraktning. I-Pace tilhører klassen av kompakte SUV-er som BMW. X3, Volvo XC60 og Land Rover Discovery Sport, men plassen skal matche konkurrenter i klassen over.

Jaguar satser på rene og sporty linjer på sin I-Pace.
Jaguar satser på rene og sporty linjer på sin I-Pace.

Sjekk hva du må betale for millionbilen nå

Rundt 700.000 kroner?

Til sammen rundt 400 hestekrefter og 700 NM skal gi skikkelig kraftoverskudd. 0-100 km/t går sannsynligvis på under 5 sekunder.

Prisen er ennå ikke offisiell, men Jaguar antyder nå rundt 700.000 kroner. Det betyr i praksis at I-Pace legger seg ganske nært en bil det er umulig å komme unna i denne sammenhengen: Tesla Model X. Teslaen er en god del større, den har mulighet for sju seter og har også noen designløsninger som skiller den kraftig fra mengden, særlig de to bakdørene som åpner oppover.

F-Pace er en stor suksess for Jaguar, les testen her:

Se video av I-Pace på Norgesbesøk under: