Kupp på billigbil? Da skal du kjøpe nå!

Så har du vinteren på deg til å sette den i stand.

Opel, Toyota, Mitsubishi eller en Morris? Ingen av disse koster over 30.000 kroner. Alle er klassikere og alle krever litt jobb. Faksimiler fra finn.no / AutoDB.
Opel, Toyota, Mitsubishi eller en Morris? Ingen av disse koster over 30.000 kroner. Alle er klassikere og alle krever litt jobb. Faksimiler fra finn.no / AutoDB.

Det er mange som ikke liker høst, vinter, snø og kulde. Som ikke liker å gå på ski og som kjeder seg foran TV-en. Som synes at vinteren er for lang og som gleder seg til våren med varme lyse kvelder og tørr asfalt.

Hadde man i tillegg hatt en lit kul og annerledes bil å trille ut av garasjen på vårparten, til allmenn beundring, så hadde jo ikke det gjort saken dårligere. Det er noe mange drømmer om.

Hvorfor ikke være litt foroverlent og faktisk gjøre det beste ut av situasjonen nå i mørketiden – og overraske med en ny og kul bil til våren?

Vi har tatt en liten titt på hva som finnes av reparasjonsobjekter rundt om i det ganske land. Som kanskje kan være bilen du kjører ut av garasjen til våren?

Her er noen av vinterprosjektene vi fant:

1971 Morris Clubman: Kr. 15.000,-

En tøff Morris Mini Clubman til 15.000 kroner. Faksimile fra AutoDB.no
En tøff Morris Mini Clubman til 15.000 kroner. Faksimile fra AutoDB.no

Morris Clubman er den litt større utgaven av gresk/britiske Sir Alexander Arnold Constantine Issigonis unike bilkonstruksjon fra slutten av 50-tallet – Austin Mini. Denne er i seg selv en ganske så sjelden fugl. Clubman-bilene har en litt endret og lengre front. Dessuten kunne de leveres i versting-utgaven 1275 GT. At denne Clubmanen er en Estate, altså stasjonsvogn, gjør ikke akkurat saken dårligere og bilen mindre sjelden.

Den skal være både komplett og med lite rust. Noe av rusten skal allerede være fikset, men det tok fyr i dashbord og ledningsnett under den jobben. Så akkurat det krever litt innsats, men bør absolutt være overkommelig.

Ellers noterer vi oss tidsriktig rødt grilltrekk og kule "breifelger" med mønstrede slicks som neppe er godkjent for gatebruk.

Vi har definitivt troen på at dette kan bli en god og annerledes klassiker når og hvis noe forbarmer seg over den.

Se hele annonsen og alle bildene her:

1990 Toyota 4Runner: Kr. 24.000,-

Toyota 4Runner blir en barsking med hevesett og store hjul. Faksimile fra finn.no
Toyota 4Runner blir en barsking med hevesett og store hjul. Faksimile fra finn.no

Om du synes Minien over blir litt liten og puslete, så kan kanskje denne være noe for deg? Dette er nemlig en Toyota 4Runner som er hevet og ombygget, med 35-tommers hjul og ditto skjermbreddere .

Bilen er i utgangspunktet en ekte offroader med skikkelig firehjulsdriftsystem som blant annet innbefatter høy- og lavserie-gir. Med den ekstra høyden her og de store hjulene, er det grunn til å forvente seriøs framkommelighet.

4Runner kan vel nærmest beskrives som lillebroren til langt mer kjente Land Cruiser, eller som stasjonsvogn-utgaven av den legendariske pickupen Toyota Hilux.

Rust er nok denne bilen største fiende og det finnes noe på denne også, blant annet på bakdørene. Ellers er dieseltanken demontert og bilen mangler også stabilisatorstag foran.

Motoren starter og går og det bør, etter det vi kan forstå, være en ganske smal sak å få denne på hjulene igjen. Kanskje du til og med kan sette den i stand som en kul vinterbil?

Vil man legge mer i det, er det vel bare fantasien som setter begrensingene her. Ett lite tips i så måte; vi vet om slike biler med 3-liters dieselmotoren fra Land Cruiser. Det vil si at man langt på vei dobler dagens effekt på 90 hk...

Bilen selges på auksjon, så man må kanskje være forberedt på at prisen kan stige noe, avhengig av interesse.

Se hele annonsen og alle bildene her:

1996 Mitsubishi Eclipse. Kr. 30.000,-

Joda, denne Mitsubishi Eclipsen får du til bare 30.000 kroner. Faksimile fra finn.no
Joda, denne Mitsubishi Eclipsen får du til bare 30.000 kroner. Faksimile fra finn.no

Hører du med blant de som ikke liker rustne og råtne biler og som helst ikke vil få for mye skitt under neglene? Da kan kanskje denne nylakkerte Mitsubishien være noe for deg?

Eclipsen ble kjøpt som reparasjonsobjekt for fem år siden. Den har siden, etter det vi kan forstå, blitt påkostet store summer. Blant annet en hellakkering og et småfett Alpine stereoanlegg. Bare sistnevnte kostet mer enn hva prisantydningen på bilen er nå...

Samtidig som mye annet er gjort også. Bilen ser naturlig nok både hel og pen ut på bildene, men krever altså fortsatt noe jobb før den kan godkjennes og brukes. Blant annet må de ha ny vannpumpe og og godkjent senkesettet som er montert.

Det hele høres rimelig overkommelig ut slik det er framstilt i annonsen. Om dette stemmer, er det heller ikke noe å si på prisen som forlanges her. 30.000 kroner for denne høres unektelig ikke avskrekkende ut med tanke på hva som er gjort.

Vi tipper at den som tar oppgaven med å fullføre denne også kan tjene en liten slump penger på den.

Se hele annonsen og alle bildene her:

1975 Opel Manta A. Kr. 29.000,-

Opel Manta – dette er 70-talls klassiker, men det kreves litt jobb. Faksimile fra AutoDB.no
Opel Manta – dette er 70-talls klassiker, men det kreves litt jobb. Faksimile fra AutoDB.no

Opel Manta kom i 1970 som en sporty fetter til den mer sedate Opel Ascona. Bilens lekre linjer har for lengst gjort Manta til en skikkelig klassiker. Opel er er også hobbybiler som er kurante, greie å skru på og har billige deler så lenge men holder seg til de litt folkelige modellene. I tillegg er entusiastmiljøet stort.

Eldre Opels verste fiende, er egentlig to ting. Det første er rust, det andre er tidligere eiere og hva de eventuelt har gjort – eller ikke gjort – med bilen.

Her har en tidligere eier konvertert den til 2-liters motor og 5-trinns girkasse. Det får vi si er innafor, selv om det altså ikke er helt originalt. Det ser også ut til at bilen trenger noe rustjobb, etter bildene å bedømme. Sammen med en lakkering. Hverken tekst eller bilder er veldig utfyllende i denne annonsen, men en mail eller telefon til eieren vil sikkert gi deg de opplysningene du trenger.

Vi har også sansen for denne bilens fargekombinasjon. Sølv med svarte striper blir liksom aldri helt feil og fremhever Mantans vakre linjer. Dette er også siste årsmodellen av A-modellen av Manta før den ble avløst av B-modellen som ble produsert fram til 1988.

Fikser du opp denne i løpet av vinteren vil du garantert få mange og misunnelige blikk når vårsola atter begynner å varme.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Et lite tips til slutt

Bilene over er alle tilårskomne og krever en del jobb. Det er derfor smart å ta en nøye vurdering av bilene før kjøp og forsøke å lage et omtrentlig budsjett for hva det koster å sette bilen i stand igjen.

Det viser seg jo ikke rent sjelden at det koster mer penger enn man tror. Og ting tar som kjent tid. Særlig det å sette i stand gamle biler kan være mer tidkrevende enn det man tror.

Men tar du utfordringen, har kunnskapen og motet og et fornuftig sted å jobbe, ja så kan vi garantere deg at samtlige av disse bilene vil vekke mye positiv oppmerksomhet!

Vi gjør oppmerksom på at Broom og AutoDB har samme eier.

Les også: Det er nå du skal kjøpe denne bruktbilen

Video: Det er nok en stund før denne VW-en blir en klassiker ...