Mitsubishi Lancer så dagens lys tilbake i 1973. Siden har det fortsatt helt fram til i dag. Men i august stoppet produksjonen. Kun i Kina og Taiwan vil man fortsatt få kjøpe ny Lancer.

I utgangspunktet er nok dette en litt glemt bil i dagens marked. Men opp gjennom årene har Lancer vært en populær modell. Totalt er det registrert nesten 36.000 av denne modellen i Norge.

Nå er det kun èn eneste nybil igjen. Den står akkurat nå på havna i Drammen.

Les om Mitsubishi Lancer i Brooms bruktbilguide her

Gullalderen

Gullalderen til Lancer var på 90-tallet. På det meste ble det solgt 2.770 biler på markedet her i Norge. Dette var omtrent samtidig med suksessen som Tommy Mäkinen hadde med Lancer Evolution i WRC.

Men selv med rallysuksess, var likevel hoveddelen av forklaringen på salget at dette ganske enkelt var en rimelig og svært driftssikker bil.

For eksempel ble den kåret til beste bil i en kvalitetsundersøkelse gjort av Warranty Direct i 2012. Kåringen var basert på statistikk for 450 bilmodeller over en perioden på 15 år. Ikke verst å ende på toppen av den lista!

Sammen med en masse andre Mitsubishi-modeller på havna i Drammen står denne hvite Lanceren. Det er den siste som blir solgt ny av Mitsubishi i Norge ...
Sammen med en masse andre Mitsubishi-modeller på havna i Drammen står denne hvite Lanceren. Det er den siste som blir solgt ny av Mitsubishi i Norge ...

Tor-Erik har en av landets råeste familiebiler

Abonnerte

Produktsjef hos Mitsubishi i Norge, Vegard Werner, synes det er litt leit at det nå er slutt på Lancer-epoken.

– Ja, mange kunder har nærmest abonnert på Lancer. De byttet sin brukte Lancer mot ny Lancer i tiår, forteller han.

Den siste utgaven fikk nylig en facelift, og denne finnes det kun fem av i Norge. Fire av disse er registert, hvilket betyr at den hvite bilen i Drammen er siste ut.

Se så billig råskinnet er blitt

Subaru-fight

Brooms bilekspert, Benny Christensen, tror ikke Lancer-navnet blir glemt med det første.

– Jeg tror nok navnet vil leve lenge i bilmiljøet. Ikke minst blant entusiaster. Flere av Evolution-modellene er blitt legendariske. Mitsubishi knivet jo knallhardt med Subaru Impreza i WRC. Dermed holdt de hverandre på tå hev, og bilene ble deretter.

– De siste modellene har levd et veldig anonymt liv og knapt gjort seg synlig på hverken veiene eller registreringsstatistikken. En litt snodig ting med Lancer de siste årene, er at de nye har blitt kjøpt av godt voksne mennesker, mens de på bruktmarkedet har vært typiske ungdomsbiler, sier Broom-Benny.

Siste sjanse til å skaffe seg en ekte bilklassiker

Den aller siste bilen...

Er du giret på å sikre deg den aller siste Lancer-modellen – må du ut med rundt 250.000 kroner.

Da får du den hvite sedanen som står i Drammen, og under panseret finner du en 1.6-liters bensinmotor på 116 hk.

Dette er ingen rallybil på skilter, men klarer 0-100 km/t 10,7 sekunder – og har et offisielt forbruk på 0,55 l/mil.

Og du bør kunne belage deg på et driftssikkert bilhold de neste årene ...

Lancer 1997
Lancer 2017
Lancer 1978
Lancer 1980
Lancer 1986
Lancer 1990
Lancer 1993

Lancer EVO eller Imprezia WRX STi?

Stor suksess fra Japan, se mer i videoen under: