Ryktene om dieselmotorens død er sterkt overdrevet
Nå er det på tide å stikke fingeren i jorda!
Noen ganger føler gjengen i Broom-redaksjonen at det er viktig å si sin mening. Temaene kan være så mangt.
Denne gangen er det redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen som har noe på hjertet:
Bilutstillinger pleier å følge et ganske forutsigbart mønster. Bilene er blanke, panserdamene har stort sett korte skjørt og høye hæler (joda, de lever nemlig i beste velgående, også i 2017) og menn i slim fit-dress og dyre sko sprader rundt i høyt tempo.
Dandert blant nye produksjonsmodeller står konseptbilene. Det er de siste som skal fortelle oss hva vi kan vente oss i årene som kommer.
Noen ganger går det an å se en felles retning som omfatter hele bransjen. Aldri før har det imidlertid vært så tydelig som i år. Det handler om elektrifisering.
Dette er den messen vi har vært på, som klarest viser at bilbransjen tar en bærekraftig bilpark på alvor. Men det er ikke bare fordi de snakker om elbiler – men også fordi de ikke har glemt fossilbilene – inkludert dieselbiler!
Dieselgate: Hvordan kunne det skje?
Går for langt
En god stund, og særlig i kjølvannet av Dieselgate for to år siden, har veldig mye handlet om hvor skadelig dieselbiler er. Og tiltakene har kommet raskt – både ute i Europa, og ikke minst her hjemme! Det åpnes for dieselforbud, hardere straff gjennom avgifter og snakkes om langt høyere drivstoffpriser.
Enkelte politikere kjemper om kapp for å være mest ekstreme med virkemidlene. Det blir tullete! Jeg skal ikke nevne noe spesifikt parti, det ville sikkert bare Miljøpartiet De Grønne godte seg over uansett. Ooops …
I England har man nylig bestemt at det skal settes en stopper for salg av nye diesel- og bensinbiler fra 2040. I Norge er vi enda mer proaktive. Her sier vi 2025.
Selvsagt skal Norge være ”best i klassen” og flinkisene. Typisk det. Selv synes jeg det kan virke litt overilt. Stryk det. Det ER overilt!
Må nyanseres
Problemet er at man tar avgjørelser basert på et alt for tynt faktagrunnlag – og i stedet styres av følelser. Jeg er fortsatt ikke sikker på at livsløpet til en elbil faktisk er så mye mer miljøvennlig enn for en moderne dieselbil. Eller hva med de som kjører rundt i avgiftsgunstige ladbare hybrider med diger bensinmotor og skyhøyt forbruk. Hvor miljøvennlig er det?
Dessuten jeg er helt sikker på at det er langt unna noe som kan kalles miljøvennlig at vi ”over natten” skal gjøre store deler av bilparken ubrukelig. Dessuten er det ikke til å komme fra at både CO2-utslippet og forbruket er langt lavere på en dieselbil enn på bensinbil.
Jeg mener det er idioti at vi plutselig skal skrape moderne dieselbiler før vi har et fullverdig alternativ på plass. 2025 er altså bare knappe sju år unna. Jada, jeg vet at mye skjer på sju år. Vi hadde jo knapt hørt om Tesla i 2010. Og se hvilken utvikling elbilen har hatt siden.
Ladbare hybrider ikke så miljøvennlig som mange tror
To tanker på èn gang
Vi er riktignok i verdenstoppen på elbilbruk, men det er ikke realistisk å tro at vi skal være ferdig med fossilt drivstoff i 2025. Dessuten er vår andel av det globale markedet mikroskopisk!
Derfor har jeg mer sansen for det man gjør i Tyskland. Der har bilbransjen, som jo er en sterk lobbyist også politisk, satt seg til bords med politikerne. De ønsker å se på løsningen todelt: Hvordan løse situasjonen med dagens diesel- og bensinbiler uten for mye forbud-, inngripen i folks privatliv eller økonomisk straff. Samtidig er de helt klare på at det OGSÅ må innføring av elektrifiserte drivlinjer til. Det handler om å tenke to tanker på én gang.
Derfor bruker bilen din mer enn oppgitt
Blir ikke skrotet
Mercedes-toppsjefen er en av flere topplederne i tysk bilbransje som understreker at dieselmotoren kommer til å være viktig i flere år fortsatt. Daimler-konsernet hans har tenkt å satse milliarder av kroner på oljebrennere de neste årene. Rett og slett fordi nettopp en mest mulig ren-, effektiv- og god dieselmotor er helt avgjørende for at vi skal komme helskinnet gjennom prosessen fra fossilt drivstoff til elektrisitet.
Så selv om signalet fra Frankfurt er at elektrifiseringen kommer for fullt – kan du glemme at dieselmotoren blir skrotet på en stund enda. Og vet du hva, det skal du være glad for!