Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Land Rover har en av de tøffeste bilene på utstillingen i Frankfurt som åpnet dørene denne uken.

Tirsdag debuterte nemlig deres Discovery SVX. Dette er en spesialmodell av den meget habile og eksklusive offroaderen Discovery. I SVX-utgave har den fått høyere bakkeklaring, 4x4-systemet skal takle enda større utfordringer enn standard Discovery. I tillegg er det snakk om en stylingpakke som virkelig underbygger at dette er en bil bygget for krevende utfordringer.

Responsen har ikke latt vente på seg. Det var svært folksomt på Land Rover-standen og vi kommer også til å få se bilen på norske veier – og kanskje i terrenget.

Eventyrere

– Ja, vi har solgt fem eksemplarer allerede. Det synes vi naturligvis er ekstra moro, for en så spesiell bil, sier Jacob Moer Aanonsen som er salgsjef hos den norske Land Rover-importøren.

– Hvem er i målgruppen for en bil som dette?

Det er nok en blanding av eventyrere, eksisterende Discovery-kunder som ønsker seg noe helt eget eget og unikt. Og nye kunder som har en aktiv livsstil og søker seg noe helt spesielt, sier Moer Aamundsen.

Heller ikke bakfra er du i tvil om at dette er spesielle saker.
Heller ikke bakfra er du i tvil om at dette er spesielle saker.

Denne Range Roveren blir drømmebil for mange nordmenn

En million i avgift

– Kan du si noe om de som allerede har bestilt bilen?

Interiøret i Discovery er preget av høy luksus-grad.
Interiøret i Discovery er preget av høy luksus-grad.

– Nei, beklager. Vi kan dessverre ikke gi noen opplysninger om kjøperne våre.

Men det er i alle klart at de som ønsker seg en Discovery SVX må være forberedt på å bla opp for den. Bilen er priset til rundt én million kroner, før norske avgifter. Det betyr at man i praksis nok ender opp på rundt det dobbelte, når den norske Staten har fått sin (store) dose avgifter.

For avgifter er det ikke lite av på en bil som dette. Discovery SVX er utstyrt med en 5-liters V8-motor på 525 hestekrefter, og et voldsomt dreiemoment. Bilen veier rundt 2,5 tonn – og er naturligvis ikke akkurat det mest miljøvennlige du kan kjøre rundt i. Det betyr mye penger til Statskassen.

4x4-systemet sikrer fremkommelighet på steder langt utenfor allfarvei.
4x4-systemet sikrer fremkommelighet på steder langt utenfor allfarvei.

De skal lage verdens beste offroader

Til sommeren neste år

Discovery-råskinnet skal produseres i begrenset antall, i bare to år. Konkret er det snakk om rundt 300 eksemplarer, i 2018 og 2019. Disse bilene skal bygges hos Jaguar Land Rovers Special Vehicle Operations. De tar seg av skreddersøm og spesialmodeller hos konsernet.

Det blir også mulig for kundene å personalisere bilen, gjennom et bredt utvalg av ekstrautstyr. Blant dette er vinsj for rappellering ned bratt terreng.

Bilen byr på offroadegenskaper de færreste kan matche. For å sikre det er SVX er blant annet litt lettere enn vanlig Discovery. Likevel er det neppe mange eiere som noen gang kommer til å sette den på skikkelig prøve,

I Norge er det strenge regler for utmarkkjøring, så det begrenser seg selv. Men selv på godkjente veier kan forholdene være krevende, bilen passer perfekt for dårlige utmarksveier, sier Jacob Moer Aanonsen hos Jaguar Land Rover.

Det er ventet at de første bilene skal leveres ut til sommeren neste år.

Discovery SVX skal heller ikke la seg stoppe av "litt" vann...
Discovery SVX skal heller ikke la seg stoppe av "litt" vann...

Skummelt? Nei, her er det bare å gi gass!

Kult eller ganske meningsløst? Se video under:

Siste sjanse til å sikre seg denne bilen