Nissan Micra het den og gjorde entre så langt tilbake som i 1982. Bilen var som navnet sladrer om ikke så veldig stor. Den var faktisk veldig liten.

Siden har det ballet på seg med nye generasjoner. Noen litt spennende og særegne, andre dørgende kjedelige. Men de har alltid hatt en ting til felles; de var små.

I sommer kom femte generasjon Micra til Norge og vi har lagt beslag på et eksemplar for å finne ut hva som nå bor i Nissans minstemann.

Nissan Micra her vokst hele 17 centimeter i lengderetningen og er nå 399 cm. lang. Den er dermed ikke noen bitte liten bil mer.
Nissan Micra her vokst hele 17 centimeter i lengderetningen og er nå 399 cm. lang. Den er dermed ikke noen bitte liten bil mer.

Dette er altså den helt nye Nissan Micra. Den har en startpris på humane 189.900 kroner. Det er litt under både nye VW Polo og Ford Fiesta som vi definerer som de nærmeste konkurrentene i dette segmentet.

Alle disse er på på rett over/under 4 meter i lengde. Der som den større VW Golf var for bare få år siden. Så småbilene er ikke hva de en gang var. De er rett og slett ikke små mer. For Nissan Micras del har den faktisk vokst 17 centimeter – det er mye – siden forrige generasjon og mangler kun en fattig centimeter på nå 4-meters merket.

Så billig får du folke-SUVen fra Nissan nå

Nissan tilbyr ulike dekor-pakker for å kunne sett sitt helt eget preg på bilen.
Nissan tilbyr ulike dekor-pakker for å kunne sett sitt helt eget preg på bilen.

Hvordan er den å kjøre?

Kjøreegenskapene byr ikke på de helt store overraskelsene. Hverken den ene eller den andre veien. De oppleves som nøytrale og forutsigbare – omtrent som forventet. Styringen er lett og presis og hjuloppheng og fjæringen er fast, men ikke på en slik måte at det går ut over komforten.

Nissan har gjort en god jobb med å redusere vekten. Micra veier faktisk bare 978 kilo og det merkes på den måten at den oppleves som både lettkjørt og snerten, til tross for at den har vokst mye rent fysisk.

Hvordan er plassen?

Reaksjonene på det fargerike interiøret er litt delte ...
Reaksjonene på det fargerike interiøret er litt delte ...

Plassmessig er bilen overraskende romslig – både i forsetene og også i baksetet, forutsatt at den i forsetet ikke her veldig lange bein og dermed setet langt bak. Da kniper det på beinplassen for voksne. Naturlig nok.

Barnesete i full størrelse går rett inn. Bagasjerommet på 300 liter er også helt greit. Det er litt større enn på Ford Fiesta og noe mindre enn på nye VW Polo.

Denne småbil-konkurrenten har også vokst:

Det er ikke bare bilen som har blitt større. Det har hjulene også. Vår test-Micra er utstyrt med 17-tommershjul.
Det er ikke bare bilen som har blitt større. Det har hjulene også. Vår test-Micra er utstyrt med 17-tommershjul.

Finest utenpå eller inni?

Designet på helt nye Micra har gjort et kvantesprang i riktig retning. Den ligner ikke så rent lite på den helt nye Nissan Leaf som kommer, og framstår som både pen, harmonisk og litt leken. Nettopp lekenheten er noe Nissan bevist har satset på. Den kan leveres med flere ulike dekor-pakker som kan friske den betydelig opp. Om man vil synes.

Det samme kan egentlig repeteres om interiøret. Pent, harmonisk, moderne og også her mulighet for individuell tilpasning om man ikke vil ha alt grått. Slik som testbilen definitivt er et eksempel på med sin oransje dekor.

Reaksjonen uteble heller ikke fra de som satt på under testperioden og var alt i fra. Herregud – dette er too much. Til stilig og morsomt!

Vi innrømmer at Nissan overrasker oss litt her, men vi har sansen for valgmulighetene den byr på. Helt klart!

Denne SUV-en skal bli «sjokkerende billig»

Materialkvalitet, design, finish og utstyrsnivå holder nå en standard som man bare kunne drømme om for kun få år siden.
Materialkvalitet, design, finish og utstyrsnivå holder nå en standard som man bare kunne drømme om for kun få år siden.

Går den bra?

Mellom forskjermene på vår testbil er det dyttet inn en bensinmotor med tre sylindre og 90 hester hestekrefter. Motoren kan beskrives som energisk og passer god til bilen, men noen racerbil blir den aldri. Det er vel heller ikke meningen. 0-100 km/t gjøres unna på helt greie 12,1 sekunder mens toppfarten er 175 km/t.

Girkassen i vår bil er en 5-trinns manuell, som byr på lette og presise skift

Nissan også har gjort en god jobb med støydemping, for det er ikke mye vi hører til den typiske tre-sylinder-lyden, som vi opplever hos enkelte konkurrenter.

Derfor kan denne bilen fra Nissan bli Norges mest solgte i 2018

Nissan Micra byr på mange linjer, uvanlige løsinger og mye design.
Nissan Micra byr på mange linjer, uvanlige løsinger og mye design.

… og hva er konklusjonen?

Konklusjonen er egentlig ganske enkel. Nissan Micra er ikke noen småbil mer. Hverken i fysisk størrelse eller oppførsel.

NISSAN MICRA

  • Motor: 0,9-liter bensin
  • Effekt: 90 hk / 140 Nm.
  • 0-100 km/t: 12,1 sek.
  • Toppfart: 175 km/t
  • Forbruk: 0,44 l/mil
  • L-B -H: 399, 174, 145 cm.
  • Bagasjerom: 300 liter
  • Pris fra: 189.900 kr.
  • Pris testbil: 227.900 kr.

I løpet av de 35 årene som har gått har bilen blitt både voksen og ansvarsfull på den måten at den aldri har vært sikrere, bedre utstyrt, bedre å kjøre – eller hatt mer plass.

Pen har den også blitt, men den har heldigvis beholdt litt av lekenheten i seg også. Takk og lov for det. Modellen den erstattet var nemlig alt annet enn leken og interessant. Det holder ikke lenger i denne klassen.

Med denne modellen er Nissan Micra igjen en bil som konkurrentene må følge med på.

Eier du en Nissan? Fortell oss om den her:

Video: Dette er en annen viktig Nissan-nyhet, nemlig nye Leaf