Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Honda CR-V her vært en gullgruve for Honda. Allerede i 1995 viste de fram det som fort ble en folkekjær SUV.

Dette var på gunstigst mulig tidspunkt – akkurat da SUV-bølgen for alvor begynte å vokse seg stor og sterk. Bilen ble da også en formidabel suksess. Den kan faktisk titulere seg som verdens mest solgte SUV.

Kan gi et salgsløft

Også i Norge er bilen et vanlig syn på veiene. Høyreist sittestilling, høy bakkeklaring, svært god driftssikkerhet og et firehjulsdriftsystem (dog ikke av det mest avanserte slaget) som sørger for god framkommelighet passer Norge og nordmenn som hånd i hanske.

De siste årene her derimot salget her hjemme falt ganske betydelig. Både for CR-V og Honda generelt.

Men vil vi tro at det den nye modellen som nå vises skaper ny optimisme. Den populære familie-SUV-en kommer nå med hybrid drivlinje.

Honda lanserte i fjor femte generasjon av CR-V. Bygget på samme plattform som Civic og veldig lik forrige generasjon CR-V i fysisk størrelse.

Vi har nettopp testet Honda Civic – les mer her:

Honda CR-V hybrid skiller seg ikke ut fra de andre, annet enn under «skallet» og emblemene.
Honda CR-V hybrid skiller seg ikke ut fra de andre, annet enn under «skallet» og emblemene.

Ikke som ladbar

Det er naturlig nok denne utgave som nå vises med hybrid drivlinje. Bilen får en 2-liters bensinmotor, en batteripakke og en elektrisk motor. Framdriften skjer via en trinnløs CVT-automatgirkasse. Altså et system som er ganske likt det konkurrenten Toyota RV4 har.

Et lite skår i gleden er nok at den ikke er ladbar, slik som en annen sterk konkurrent, Mitsubishi Outlander.

i-MMD kaller Honda sitt system som gir deg valget mellom tre ulike kjøremodus. EV, som er ren batteridrift og som slik sett gir null-utslipp, men da kun over svært korte strekninger.

Hybrid, er neste trinn. Her velger bilen selv det som passer best og kombinerer bensinmotoren og elmotoren etter behov.

Siste valg er naturlig nok motor, men også her kan batteri og elmotor hjelpe til ved hard akselerasjon, høy belastning etc.

Eier du en Honda – fortell oss om den her:

Dropper dieselmotor i Europa.

Honda bekrefter også at CR-V med dieselmotor ikke lengre vil bli tilgjengelig for Europa. Men om du ikke ønsker hybrid, så kan CR-V leveres med en sprek 1,5-liters VETC bensinturbo-motor i kombinasjon med enten 6-trinns manuell girkasse, eller trinnløst CVT-automatgir.

Les også: Vår test av Hondas kompakt-SUV HR-V her

Video: Dette er et skikkelig Honda-råskinn