Glem rattet – dette kan være fremtiden

Kanskje lar det deg kjøre litt selv også...

Jaguar har kikket inn i glasskula – og har kommet opp med dette konseptrattet.
Jaguar har kikket inn i glasskula – og har kommet opp med dette konseptrattet.

Ny teknologi, avanserte hjelpemidler og biler som kjører bedre uten sjåfør bak rattet: Det skjer mye spennende innenfor bilbransjen nå.

Selvkjørende biler var ren science fiction for bare noen år siden. Nå kan du kjøpe biler som i praksis klarer seg selv det aller meste av tiden – samtidig som verdens bilprodusenter tester ut teknologi som skal ta dette flere skritt videre.

Med det kommer også muligheten til å leke seg og tenke nye tanker. Som det Jaguar nå gjør med sitt konsept-ratt Sayer.

Oppkalt etter designer

Ja, du leste riktig. Dette er et konsept-ratt. Vi er vant til at bilprodusentene kommer opp med konsept-biler, som skal vise hvordan de ser for seg at nye modeller skal bli. Nå har altså Jaguar gjort det samme med rattet.

De er naturligvis ikke alene om å tenke slike tanker, men Jaguar er tidlig ute med å vise det fram.

Sayer er oppkalt etter en legendarisk Jaguar-designer ved navn Malcolm Sayer. Dette er naturligvis ikke bare et ratt heller. I praksis er Sayer en blanding av joystick og datamaskin, som skal ta vare på en mengde informasjon og hjelpe deg som sjåfør i mange situasjoner.

Denne Jaguaren blir drømmebil for mange norske kunder

Lar deg kjøre selv

Jaguar har tatt utgangspunkt i en fremtid der langt færre enn i dag eier sin egen bil. De regner med at bildeling vil komme for fullt. Idéen er at du bare skal eie selve rattet, og ta det med deg mellom de ulike bilene du kjører.

Sayer tar naturligvis imot input på mange måter. Du kan for eksempel starte dagen med å fortelle rattet hvor du ønsker å kjøre. Så tar du en dusj og spiser frokost, mens det kartlegger ledige biler i nærheten og beregner hva som er beste rute til målet.

En aldri så liten bonus: Du kan be Sayer om å koble seg ut når bilen kommer til en strekning hvor det er morsomt å kjøre selv – og så ta over kommandoen over bilen. Akkurat det kan jo være en viktig trøst for oss som elsker å kjøre bil og frykter at selvkjørende biler skal ta fra oss den gleden.

I-Pace er første elbil fra Jaguar/Land Rover-konsernet, den kommer i 2018.
I-Pace er første elbil fra Jaguar/Land Rover-konsernet, den kommer i 2018.

De vil ta bort både ratt og pedaler

Elektrisk SUV

Jaguar skal vise fram dette første gang på et større teknologiseminar i England. Etter at de og søstermerket Land Rover ble overtatt av den indiske industrigiganten Tata, har det meste pekt oppover for de tradisjonsrike merkene. I det ligger også at Tata har gitt dem betydelige midler til produktutvikling, samtidig som de de indiske eierne tydeligvis er langsiktige. Det har gitt oss en rekke spennende nybiler fra både Jaguar og Land Rover de siste årene.

Når det gjelder selvkjørende teknologi, er det grunn til å vente at kommende Jaguar I-Pace blir en spydspiss for de to merkene. Dette er en elektrisk SUV som kommer allerede til neste år. Her får Jaguar en god anledning til å vise hva de tenker om utviklingen på dette området.

LES MER: 650 nordmenn har allerede bestilt Jaguar I-Pace

Se video: Slik havner den i Guinness Rekordbok