Derfor er dette Norges mest solgte Mercedes

Denne modellen har tatt helt av.

Med over 6.500 solgte biler så langt i år, er Mercedes det fjerde mest solgte merket i Norge, rett bak erkekonkurrenten BMW.

Mange tror kanskje det er minstemann A-Klasse, eller den helelektriske B-Klassen som leder an salget her til lands, men slik er det ikke.

Øverst på salgsstatistikken troner nemlig den mellomstore SUV-en med navn GLC 350e. Dette er hybridutgaven av bilen, som har solgt svært godt siden debuten for et par år tilbake.

To årsaker

Selv om den ladbare hybriden kommer gunstig gjennom avgiftssystemet, snakker vi likevel om en startpris på nærmere 550.000 kroner. I tillegg velger de fleste kundene ekstrautstyr for 100.000-150.000 kroner.

Med til sammen 320 hk og et oppgitt forbruk på 0,25 l/mil - er det en attraktiv pakke for veldig mange.
Med til sammen 320 hk og et oppgitt forbruk på 0,25 l/mil - er det en attraktiv pakke for veldig mange.

I følge PR- og informasjonssjef i Mercedes Norge, Audun Hermansen, er det to åpenbare grunner som bidrar til at GLC 350e selger så godt om dagen.

– Det ene så vi allerede før plug-in-versjonen kom på markedet. GLC tok med seg interiøret fra C-Klasse, og fikk en langt mer moderne fremtoning, kontra forgjengeren, GLK.

I tillegg til et helt nytt og mer moderne design, trekker Hermansen frem den attraktive startprisen på hybrid-utgaven av bilen.

– Nå ser vi at GLC har bidratt til en stor tilstrømming av nye kunder. Mye handler om at bilen har kommet godt ut både med tanke på design og pris, forteller Audun.

Her er elbilen som vil gjøre naboen grønn av misunnelse

Ventelister

Dersom du bestiller en ny GLC 350e i dag, må du regne med et halvt års ventetid. Det betyr cirka tre måneder lenger enn normalt, på grunn av fortsatt stor pågang.

– Noen vil få bilene raskere, avhengig av forhandler, sier Hermansen, og legger til at snittprisen på bilene ligger på rundt 700.000 kroner, inkludert ekstrautstyr.

Så langt i år er det registeret over 2000 GLC-er, hvorav 88 prosent utgjør SUV-karosseriet, mens 12 prosent er Coupé-versjonen.

Under kan du se video av Norges mest solgte Mercedes, i Coupé-versjon:

Akkurat ute: Aldri har BMW-en vært råere!