Var på konkursens rand – nå fyller de 80 år

De fulgte en suksess-oppskrift fra 1918 og ble verdens nest største bilmerke.

Dette er bare et bitte lite knippe av Toyotas mage modeller gjennom 80 år.
Dette er bare et bitte lite knippe av Toyotas mage modeller gjennom 80 år.

Som for så mange andre bilprodusenter begynte også Toyota-eventyret med noe annet enn bilproduksjon. For Toyotas del (de het ikke Toyota den gang), begynte det med vevstoler og stoffer til tekstilindustrien.

De klarte å forbedre og kvalitetssikre de automatiske vevstolene slik at de ble mer pålitelige og driftsikre. Disse kunne dermed veve både raskere og mer, samtidig som kvaliteten var høy og det var få feil i stoffet. Ikke helt ulikt hvordan vi kjenner Toyotas biler i dag.

Veve-patentet ble solgt i 1925. Pengene ble brukt til investeringer i bilindustrien og etter hvert det vi nå kjenner som Toyota.

Toyotaprototype fra 1936 beregnet på det militære markedet.
Toyotaprototype fra 1936 beregnet på det militære markedet.

Fyller 80 år omtrent på denne tiden

De første prototypene ble vist i 1935: Ett år senere kom den første produksjonsmodellen. Men det var ikke før 27. august 1937 at Toyota Motor Company ble dannet av Kiichiro Toyoda. Altså for ganske nøyaktig 80 år siden. Så det er bare å løfte på hatten, bukke og gratulere så mye med jubileet!

De siste årene har Toyota vært en av verdens største bilprodusenter. De kan notere seg en totalproduksjon på 250 millioner biler. De var første bilmerke til å produsere én million biler årlig og de har verdens mest produserte bilmodell i Toyota Corolla. Så det er mye å feire.

Men alt har ikke bare vært fryd og gammen på den 80 år lange reisen. Starten var tøff. Under andre verdenskrig klarte de seg noenlunde bra ved å produsere enkle, men solide lastebiler til militært bruk. Etter andre verdenskrig opplevde Japan store økonomiske problemer.

Selskapet var på randen av konkurs i 1949, men fikk til slutt, under stor tvil, et lån som reddet Toyota-skuta den gang.

Få biler er mer elsk- eller hat enn denne Toyotaen

Toyota slet skikkelig rett etter krigen. Dette er en 1947-modell.
Toyota slet skikkelig rett etter krigen. Dette er en 1947-modell.

Reddet av Korea-krigen

Problemene fortsatte tidlig på 50-tallet, med lav produksjon, lønnsreduksjoner, oppsigelser og streiker. Kiichiro Toyoda måtte fratre som leder og ble etterfulgt av Taizo Ishida, som administrerende direktør.

Igjen ble Toyota reddet av en krig. Korea-krigen resulterte i en ordre på over 5.000 biler fra det amerikanske forsvaret, og selskapet kom seg over kneika. Ishida fikk ros for investering i utstyr og langsiktige planer for bilmerket og ting kom mer på stell utover 50-tallet.

I 1957 kom de inn på det viktige og store USA-markedet, med 288 biler det første året. 287 Crown og én Landcruiser. En liten, men desto viktigere start.

I 1959 ble Motomachi-fabrikken åpnet og Toyota passerte Datsun som Japans ledende bilprodusent. Nå begynte for alvor ting å gå på skinner og man tjente penger.

Se hvilken Toyota Magnar reddet ut fra skogen:

Brosjyrebilde av Toyota Carina 1600 fra 70-tallet.
Brosjyrebilde av Toyota Carina 1600 fra 70-tallet.

Første Toyota til Norge i 1963

I 1962 kom den første Toyotaen til Europa og Finland. Den første Toyota i Norge kom høsten 1963.

I 1966 kom den største suksessen av alle, nemlig Toyota Corolla. Den har blitt solgt i mer enn 140 land og som er verdens mest solgte bilmodell.

Utover på 70-tallet ble japanske biler mer og mer akseptert. De viste seg å være både driftssikre, billige å eie og ofte velutstyrte i forhold til endel av de europeiske bilmerkene.

I 1975 vippet Toyota VW ned fra tronen som mest solgte importmerke i USA.

På 70- og 80-tallet ble modellrekken utvidet ytterligere. Med både sportsbiler som Celica og Supra, med nyttekjøretøyer som både pickupen HiLux og SUV-en Landcruiser. Varebilen HiAce er en annen norsk Toyota-suksess. Den var på markedet i 38 år og var Norges mest solgte varebil i 30 av disse. Samtidig hadde man en drøss folkelige modeller i alle størrelser og varianter. Alt fra Starlet til Camry. Kvalitet og driftsikkerhet stod alltid i høysetet og er garantert en av grunnene til suksessen.

Les vår test av ny Toyota RAV4 her:

Ett av de nyere skuddene på Toyota-stammen. En GT 86.
Ett av de nyere skuddene på Toyota-stammen. En GT 86.

Eget luksus-merke og hybrid-jubileum

I 1989 lanserte man Lexus. En luksusversjon av Toyota. Allerede i 1991 ble den kåret til beste luksus-importbil i USA og slo både BMW og Mercedes etter kun to år. Dette er et bilmerke som gjentatte ganger har vunnet stort sett det som er av priser for kundetilfredshet og – igjen – driftsikkerhet.

Toyota her faktisk også et annet jubileum i år. Det er nå nemlig 20 år siden de kom med sin første hybridbil, i 1997. En teknologi de ble og er ledende på. I dag er 90 prosent av det norske Toyota-salget nettopp hybrid biler.

I løpet av disse årene har Toyota tatt en sterk posisjon i hele verden og er definitivt et bilmerke vi må regne med også i en spennende bilframtid. De lyktes med vevstolene tidlig i forrige århundre. De har brukt samme strategi på bilene sine, og lyktes. Kvalitet med lite feil går nepp av moten med det første.

Eier du en Toyota? Fortell oss om den her:

Se alle bildene i karusellen under:

Les også: Dette er verdens eldste Toyota

Video: Sjekk ut denne Toyota-tøffingen!