Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Honda Jazz debuterte i 2001, ble den umiddelbart en stor suksess. Den kompakte småbilen hadde imponerende god innvendig plass og mange smarte løsninger.

Dermed appellerte den også til større kjøpegrupper enn småbiler flest.

Nå er vi kommet til tredje generasjon som er tre år ute i livsløpet, dermed er det også klart for en oppdatering.

Jazz har fortsatt det Honda selv kaller "Magic seating". Det er vel strengt tatt mer praktisk enn magisk, men ved å flytte bensintanken fram under forsetene og lage et svært kompakt bakhjulsoppheng, har Honda lykkes å skape utrolig mye plass inne i bilen.

Jazz har imponerende mye plass, selv om den ikke ser ut som en kasse utenpå.
Jazz har imponerende mye plass, selv om den ikke ser ut som en kasse utenpå.

Debuterer i september

Lavt gulv og svært mange forskjellige konfigureringer av baksetet gjør at du kan få med deg imponerende store ting i bilen: Eller du kan gjøre som vår egen Broom-Larssen: Faktisk løpe tvers gjennom bilen (hvis du skulle føle behov for det).

Den nye utgaven skal debutere på bilutstillingen i Frankfurt i september. Den har blant annet fått en oppfriskning utvendig, der fronten nå står i stil med resten av Honda-familien når det gjelder grill og lykter. Frontfangeren er også endret, og gir bilen et litt mer sporty inntrykk.

Hekken er strammet opp, blant annet med en sort stripe under bakvinduet.

Bensintanken er ryddet unna og bakhjulsopphenget er svært kompakt, dermed blir plassen slik.
Bensintanken er ryddet unna og bakhjulsopphenget er svært kompakt, dermed blir plassen slik.

Denne Hondaen er en av de glemte bilene i bruktmarkedet

Ny motor

Innvendig handler det om mindre endringer. Nye materialer er på plass, i tillegg til skinntrukket ratt og girspak. Bagasjerommet svelger unna imponerende 354 liter, som øker til 897 liter med baksetet nedfelt. Her kan du også få inn gjenstander som er inntil 2,48 meter lange, ikke verst i en så kompakt bil som dette.

På motorfronten kommer Jazz nå med en ny 130-hesters bensinmotor. Honda lover svært lavt forbruk, og tilhørende utslipp på denne. Cruisekontroll, automatiske lys og Hondas City Brake-system er standard på bilen.

Den nye utgaven av Jazz kommer til Norge på nyåret.
Den nye utgaven av Jazz kommer til Norge på nyåret.

Den forsvant – men kan være et veldig smart bruktkjøp

Smart bruktkjøp

– Nye Jazz kommer til Norge første kvartal 2018, vi regner med å ha biler i landet i månedsskiftet januar/februar, forteller Tom Gullkrona Skoglund, som er salgssjef hos Honda i Norge.

PS: Hvis du er ute etter brukt småbil til lite penger, er Jazz slett ikke noen dum kandidat. Biler fra rundt 2005 får du til et godt stykke under 50.000 kroner, da er det også mye å velge mellom.

Mange har levd beskyttede liv som bil nummer to, og ofte ikke rullet spesielt langt. Men de begynner tross alt å få ganske mange år på baken, derfor er oppfølging og servicehistorikk naturligvis viktig.

Noen små endringer innvendig har det også blitt, Honda tilbyr ganske mye å velge mellom på utstyrsfronten.
Noen små endringer innvendig har det også blitt, Honda tilbyr ganske mye å velge mellom på utstyrsfronten.

Klikk her for å lese mer om Jazz i Brooms bruktbilguide

Skrekkvideo: Se hva som skjer når disse to krasjer