Audis nye flaggskip A8, ble i dag vist på norsk jord for første gang. Om ikke lenge åpnes det opp for bestilling i Norge.
Audis nye flaggskip A8, ble i dag vist på norsk jord for første gang. Om ikke lenge åpnes det opp for bestilling i Norge.

Her avdukes luksusbilen i Norge

Nå er den større enn noen gang.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nye Audi A8 ble vist for første gang tidligere i sommer. I sin fjerde generasjon understreker flaggskipet hvilke nye tekniske muligheter den tyske premiumbilprodusenten har å by på.

Samtidig peker den ut kursen videre for Audis designspråk.

Og selv om den er et stykke unna lansering i Norge, ble den allerede i dag vist fram i Norge.

Flaggskipet har tapt seg 1,2 millioner kroner

Autonom

– A8 er en spydspiss for hele merkevaren vår, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.

Han mener bilen både setter en standard for bransjen, og viser også mye av designretningen som merket ser for seg i tiden framover.

A8 skal være ledende blant serieproduserte modeller når det kommer til automatisert kjøring.

Slik er Audis nye luksusbil

A8 L betyr at det er snakk om den forlengede utgaven av A8, med godt over middels god plass til bena for de som sitter i baksetet. Hekkpartiet er forøvrig den delen av bilen med det klart mest særegne designet
A8 L betyr at det er snakk om den forlengede utgaven av A8, med godt over middels god plass til bena for de som sitter i baksetet. Hekkpartiet er forøvrig den delen av bilen med det klart mest særegne designet

Pilotfunksjoner

Den nye A8 er utviklet for et høyt nivå automatisert kjøring.

Fra 2018 vil Audi gradvis sette i produksjon pilotfunksjoner som for eksempel Audi AI remote parking pilot og Audi AI remote garage pilot og traffic jam pilot.

Audi AI traffic jam pilot tar ansvar for kjøring i langsom trafikk opptil 60 km/t på motorveier og motorveier hvor det er fysiske skiller mellom kjøreretningene. Systemet aktiveres med AI-knappen på midtkonsollen.

Audi har valgt å fjerne menyhjulet og hurtigmenyknappene rundt, som de har fått mye skryt for opp gjennom årene. Nå er det kun touchskjerm og avansert talestyring som gjelder.
Audi har valgt å fjerne menyhjulet og hurtigmenyknappene rundt, som de har fått mye skryt for opp gjennom årene. Nå er det kun touchskjerm og avansert talestyring som gjelder.

Slippe rattet – permanent

Systemet styrer start, akselerasjon, styring og bremser, noe som kan gjøre det mulig for fører å ikke lenger overvåke kjøringen til enhver tid.

Man kan ta hånden av rattet permanent og, avhengig av nasjonale lover, fokusere på annen aktivitet.

Så snart systemet når sine grenser, ber det sjåføren om å gjenoppta kontroll over kjøringen.

Audien som aldri ble laget

Laserskanner

Audi A8 traffic jam pilot kan ved hjelp av sensordataene beregne et bilde av omgivelsene under kontrollert kjøring. I tillegg til radarsensorene, et frontkamera og ultralydssensorene, er Audi den første bilprodusenten som også å bruke en laserskanner.

Denne teknologien avhenger av hvert enkelt markeds individuelle lover, testprosedyrer og godkjennelser. Derfor vil den trinnvis introduseres i produksjonsmodellene etter hvert.

Kan gammel luksusbil være et snart bruktbilkjøp

Med en lengde på godt over fem meter er A8 blitt enda større enn tidligere.
Med en lengde på godt over fem meter er A8 blitt enda større enn tidligere.

Over 5 meter

Audi A8 markerer starten på en ny design-æra for hele merket. Fronten med den brede singleframegrillen markerer sporty eleganse, og bilens design er raffinert og progressivt.

Den luksuriøse sedanmodellen har en kraftig tilstedeværelse – enten en lengde på 5.17 meter som standardversjon eller A8 L, som har en 13 centimeter lengre avstand mellom front- og bakakselen.

Sammenlignet med forgjengeren har den fått vesentlig større innvendig lengde i begge versjoner. HD Matrix LED-lyktene i fronten, LED-lysstripen OLED-teknologien i baklyktene bidrar til bilens tydelige identitet. Innvending er det i plassert en 10,1 tommers berøringsskjerm som erstatter tidligere løsninger og knapper.

Les mer om den spennende Audi-historien her:

Slutt på menyhjul

Føreren kontrollerer infotainment-systemet på den store skjermen. Berøringsskjermen på midtkonsollen gir tilgang til klimaanlegg og komfortfunksjoner. Nå er det slutt på menyhjul og hurtigknapper, som de har fått mye skryt for.

Kombinasjonen av akustisk og taktil tilbakemelding gjør det nye MMI-berøringsløsningen intuitiv og rask å bruke. Føreren kan dessuten aktivere en rekke funksjoner i bilen ved hjelp av en ny og avansert form for talestyring.

Les om Audi A8 som bruktbil her: