Torbjørn gikk i bruktimportfella – kjøpte totalvrak

– Jeg prøvekjørte og alt virket i tipp topp stand.

Denne bilen var involvert i en kraftig ulykke, og merket som totalhavari. Likevel endte den opp på bruktmarkedet i Norge. 
Denne bilen var involvert i en kraftig ulykke, og merket som totalhavari. Likevel endte den opp på bruktmarkedet i Norge. 

Import av bruktbiler har vært populært i mange år. Antall biler som er hentet inn har variert fra år til år – og avhenger blant annet av kronekursen.

I juni i år økte importen med 20 prosent.

Fordelene er gjerne at prisnivået er lavere enn på "norske" biler. Men noen ganger kan det imidlertid gå galt.

Torbjørn Hocheim, fra Kopervik i Karmøy kommune i Rogaland, fikk seg en overraskelse etter at han kjøpte sin Mitsubishi Outlander PHEV via en bruktbilselger i Vågå.

Bruktimport: Her er fallgruvene

Lav pris

Han betalte 400.000 kroner for bilen, som hadde opplyst en kilometerstand på 8.000. Bilen ble solgt med fire års garanti (fem års nybilgaranti minus ett år). Nypris på samme bil var på det tidspunktet 473.000 kroner.

Bilen til Torbjørn så fin – og prlvekjøringen indikerte ikke at det skulle være noe galt med den. Foto: Privat
Bilen til Torbjørn så fin – og prlvekjøringen indikerte ikke at det skulle være noe galt med den. Foto: Privat

– Jeg prøvekjørte bilen og alt virket i tipp topp stand. Selgeren var flink til å prate, og jeg bestemte meg der og da, sier Hochheim.

Streifskader

Rett før signering informerte selger om at bilen hadde hatt noen "mindre streifskader", men at de var utbedret. Selger mente bilen sannsynligvis "hadde vært borti et autovern". Hochheim så ingen synlige skader på bilen, og tenkte ikke mer over det.

I løpet av det neste halvåret merket Hochheim at ikke alt var som det skal.

Noe løsnet under bilen under kjøring, og da han tittet under bilen så han at det manglet en bolt ved hjulopphenget.

Er bilen bruktimportert? Da skal du som regel ha rabatt

Bare starten

Det skulle vise seg å bare være starten. Det dukket det opp feilmeldinger i displayet knyttet til airbag, el-anlegg og batteri.

Han måtte tidvis skru av, og starte bilen på nytt, for å få den til å gå.

Da han skulle lukke vinduet, falt plutselig hele vinduet ned i vindusåpningen.

– Problemene begynte å tårne seg opp. Det var tydelig at det var noe galt med bilen, og det virket som feilene spredte seg fra det ene til det andre, sier Hochheim.

Etter å ha sjekket historikken, finner Mitsubishi ut at bilen har vært involvert i en kraftig ulykke, og er merket som 'total loss vehicle' (totalhavari).
Etter å ha sjekket historikken, finner Mitsubishi ut at bilen har vært involvert i en kraftig ulykke, og er merket som "total loss vehicle" (totalhavari).

Totalhavari

Høsten 2015 økte problemene i omfang, og Hochheim bestemte seg for å levere bilen til sin lokale merkeforhandler for en fullstendig sjekk av bilens tilstand, samt bakgrunn.

Etter noe tid kom Mitsubishi tilbake med svaret: Bilen hadde vært i en alvorlig kollisjon i Nederland, og var merket som en total loss vehicle (totalhavari).

Det elektriske systemet var umulig å reparere og airbagene hadde aldri fungert. Hochheim fikk også tilsendt bilder av bilen på ulykkesdagen (se vedlagt). På grunn av havariet, var ikke garantien gyldig.

Får jeg dårligere garanti på bruktimportert bil?

Tilbakebetalte 310.000 kroner

Etter ett og et halvt års forhandlinger med forhandleren som solgte bilen, fikk Hochheim i januar 2017 endelig lagt saken død. Selger gikk med på å heve kjøpet, og tilbakebetalte 310.000 kroner til Hochheim.

– Noe av det verste med det hele er tanken på at jeg har kjørt rundt med familien og barna i flere år med en bil uten fungerende airbags. Vi har blant annet vært på bilferie i Europa og kjørt på Autobahn. Det er en skremmende tanke, sier Hochheim.

Etter halvannet år med forhandlinger med forhandleren som solgte bilen, gikk selger med på å heve kjøpet, og tilbakebetalte 310.000 kroner til Hochheim.
Etter halvannet år med forhandlinger med forhandleren som solgte bilen, gikk selger med på å heve kjøpet, og tilbakebetalte 310.000 kroner til Hochheim.

Feil og mangler

Salget av bruktimporterte biler øker. De mest populære importmerkene er Nissan, Kia og Mitsubishi, der bruktimport av sistnevnte har økt med hele 67 prosent så langt i år. Nå advarer autoriserte forhandlere om farene ved bruktimportering av bil.

Bruktbilimport innebærer mange risikoer som norske forbrukere undervurderer eller ikke er klar over. Mitsubishi opplever økt pågang fra folk som har kjøpt bil i god tro, men endt opp med å måtte betale tusenvis av kroner i etterkant.

Nå skal det bli enklere å importere drømmebilen

Kjøper katta i sekken

– Det er mange ting folk ikke er klar over når de kjøper bruktbil fra utlandet. Dette handler primært om historikk, markedstilpasning og garanti. Vi ser stadig oftere at folk har kjøpt biler med feil kjørelengde, manglende understellsbehandling og varmesystem, ugyldig garantihefte eller større skader som ikke er opplyst om, sier Rune Gjerstad, administrerende direktør i Mitsubishi Motors Norge.

Ifølge Gjerstad er de vanligste problemene knyttet til:

* Opplyst kjørelengde er lavere enn reell kjørelengde

* Mangler varmesystem tilpasset det klimatiske forholdet i Nord-Europa

* Biler mangler understellsbehandling med tektyl (anti-korrosjon), tilpasset saltede vinterveier

* Bilens garantihefte er ugyldig (biler registrert før 2016 har kun 3 års fabrikkgaranti. Reklamasjon utover garantiperioden må da skje i landet bilen er 1. gangs-registrert).

* Tidligere skader som ikke er opplyst om, eller ikke er forskriftsmessig utbedret

Mange useriøse aktører

Mye av problemet kan knyttes til at mange bruktimportører er useriøse aktører som har lav kompetanse og oppfølgingskapasitet for kunden, mener Mitsubishi Motors.

– Dersom det oppstår problemer, vil kunden som regel bli henvist til oss for eksempelvis garantisaker. Men hvis de kommer til oss med en bil uten gyldig garanti, er det lite vi får gjort. Det kan fort bli veldig dyrt, sier Gjerstad i Mitsubishi Motors Norge.

Dette har vært en vinner på bruktimport