– Vi har ikke annet valg enn å underselge bilen

Vanvittig interesse for Teslas nye elbil.

Slik ser det ut på innsiden av Tesla Model 3. Forhåndssalget har vært rekordbra – uten at Tesla har brukt en krone på markedsføring.
Slik ser det ut på innsiden av Tesla Model 3. Forhåndssalget har vært rekordbra – uten at Tesla har brukt en krone på markedsføring.

Den første dagen Tesla åpnet for bestilling, rant det inn rundt 200.000 reservasjoner. Det tallet økte raskt til 400.000 – og det på et tidspunkt ble det spekulert i at vanvittige 700.000 kunder hadde signert kontrakt.

På et lukket pressemøte med Elon Musk, får vi endelig sjansen til å høre fra sjefen sjøl hva det offisielle tallet egentlig er.

Tesla-sjefen: – Nå blir det et helvete

– Den selger seg selv

– Hvor mange reservasjoner har dere egentlig?

– Jeg kan ikke si det eksakte tallet. Men sannheten er nok et sted mellom de 400- og 700.000 du nevner. Jeg kan i alle fall bekrefte at vi har inne en halv million bestillinger.

Model 3 kommer i to utgaver: Standard Range og Long Rage, med rekkevidde på henholdsvis 345 og 500 km.
Model 3 kommer i to utgaver: Standard Range og Long Rage, med rekkevidde på henholdsvis 345 og 500 km.

Og han er ikke bekymret for at det skal stoppe der. Ikke i det hele tatt!

– Vi må underselge vårt eget produkt. Hvis ikke kunne vi sikkert fått inn en million kontrakter. Men det ville ikke vært realistisk med tanke på produksjonen. Så vi holder igjen. Har du noen gang sett en reklame for Model 3? Nei. Den selger seg selv.

Brooms bilguide: Over 200 nordmenn forteller hva de synes om sin Tesla

To versjoner

Heller ikke i Norge får vi noe godt svar på hvor mange som har satt pennen til papiret. Men at det er mange tusen, er det ingen tvil om.

Allerede første dagen da man åpnet for bestillinger, var det køer utenfor forhandlerne i Norge.

Model 3 kommer i to versjoner: Standard Range og Long Rage. Begge har rekkevidde basert på den EPA-standarden (som gjerne gir en noe lavere rekkevidde enn NEDC sine målinger) – på henholdsvis 345 og 500 km.

Video: Broom tester Model X: – Dette er som en framtidsbil

Flere ladestasjoner

Tesla har vært ekstremt aktive når det gjelder egne superladestasjoner. Musk er tydelig på at infrastruktur er helt avgjørende for at elbiler skal kunne brukes til alle formål som en vanlig bensin- eller dieselbil.

– Innen utgangen av året skal vi ha over 10.000 superladere. Når vi skriver 31. desember 2018 skal det tallet være 15.000, fortsetter Musk.

Som vanlig gjør Tesla ting på sin egen måte. blant annet blir det en gigantisk bakrute, som vil gi en unik utsikt for de som sitter i baksetet.
Som vanlig gjør Tesla ting på sin egen måte. blant annet blir det en gigantisk bakrute, som vil gi en unik utsikt for de som sitter i baksetet.

Lasse sparer nesten 100.000 i året på å kjøre Tesla

Priser

Model 3 er fjerde modell ut i Tesla-familien. Den er den minste og rimeligste modellen – og i USA er startprisen rundt 270.000 kroner for Standard Rage-modellen. Skal du ha Long Range-utgaven koster denne rundt 345.000 kroner.

Hva prisene blir i Norge er fortsatt ikke avgjort. Men tanken er i alle fall at dette er en bil som skal konkurrere i det folkelige prissegmentet.

– Hele tanken er å skape en oppnåelig og god elbil for folk flest. Det var det som manglet. Men nå har vi det også, smiler en fornøyd Musk.

PS: Elon Musk melder at rundt 63.000 har sagt opp sin Model 3-bestilling. Dette skal imidlertid ha skjedd over en periode på rundt ett år. Tesla-sjefen er altså ikke nevneverdig bekymret, og er mer opptatt av å ikke få inn for mange bestillinger, med tanke på leveringskapasiteten.

Synes super-Teslaen koster for mye