Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

KOMMENTAR: – Vegard? Det er Even som ringer. Har du to minutter.

Slik startet en samtale som ender med at jeg akkurat nå sitter på et fly halvveis over ”dammen”. På billetten min står det San Francisco, California. Men det er ikke den vakre byen med trikkene, Golden Gate og Alcatraz jeg er her for å besøke. Jeg skal til Fremont, ikke langt fra hovedkvarteret til Tesla i Silicon Valley. Men så mye mer enn det vet jeg faktisk ikke.

Even, som ringte meg, heter Sandvold Roland til etternavn. Han er informasjonssjef hos Tesla i Norge. Med tanke på tittelen har han gjort en miserabel jobb i å informere meg om hva som faktisk skal skje på "blåturen” min.

– Du er eneste inviterte journalist fra Nord-Europa, som får være med på et stort arrangement i Fremont. Jeg er ganske sikker på at du vil synes det er verdt det etterpå. Men jeg kan dessverre ikke si så mye mer enn det. Egentlig ingenting. Er du med?

Her hos Tesla i Fremont, California skal det skje spennende ting. Tror vi i alle fall ...
Her hos Tesla i Fremont, California skal det skje spennende ting. Tror vi i alle fall ...

Når sjefen har ferie …

Jeg skal innrømme at sånne henvendelser får det til å boble litt i blodet. Og i blodtåka, sa jeg ja.

Knut Skogstad, redaktøren og sjefen, er jo uansett på ferie, så hva kan egentlig han si? Bedre å be om tilgivelse enn tillatelse, som noen ikke så smarte mennesker pleier å si.

Dermed sier jeg ja. Kjøper flybilletter, bestiller hotell og leiebil. Så begynner jeg å tenke. Hva er det egentlig jeg har sagt ja, til? En følelse av et scoop?

Plutselig kjennes Knuts tilstedeværelse langt nærmere enn Portugal, der han faktisk befinner seg. Turen ble jo ikke akkurat gratis, når alle utgiftene skulle summeres.

Denne elbilen kan bli en revolusjon – eller en total fiasko

Det er ventet stor festivitas under avdukingen. Bildet er fra et internt Tesla arrangement. 
Det er ventet stor festivitas under avdukingen. Bildet er fra et internt Tesla arrangement. 

Dette bør bli bra ….

Strengt tatt trenger man ikke å være noen Scherlock Holmes for å skjønne hva som skal skje. Det er noe knyttet opp til Model 3. Kan det være verdt å reise halve jorda rundt for da? Jeg er jo ikke en gang forespeilet å få kjøre den.

Tja, hvem vet. Men i Teslas tilfelle er jeg denne gangen villig til å gi dem en sjanse. For det er noe spesielt med Tesla. Enten du liker det, eller ikke.

Viktigste siden T-en

Jeg husker godt da jeg kjørte Tesla for første gang. Det var en Model S. På vinteren. På sommerdekk. Bilen var en av de aller tidligste modellene som kom til Europa. Jeg var en av de aller første i Norge som fikk kjøre den.

S-en var en bil jeg hadde hørt mye om. Og jeg var en av dem som sugde til meg all informasjon som dukket opp på internett. Kunne dette virkelig stemme? En linjelekker og romslig elektrisk bil med 500 km rekkevidde – som kan gjøre 0-100 km/t på 4,4 lydløse sekunder – og har en helt rå skjerm som ganske enkelt utgjør hele dashbordet. Helt vilt! Helt annerledes.

Jeg ante en game changer, alt før jeg hadde sett den i live. Så fikk jeg altså kjøre den, denne vinterdagen i Oslo. Med et team fra TV 2 Nyhetskanalen på slep. Så stort var det å få Model S til Norge, at TV 2 ville være med oss og lage reportasje.

På noen timer ble all tvil forlatt i støvskyen bak oss, i det jeg ga full gass ut av lyskrysset på Fornebu. Denne bilen kommer til å forandre bransjen!

En game changer på størrelsen med T-Forden.

La oss spole fram til 2017. I dag kan vi alle være enige om at det er akkurat det den har vært. Eller, kanskje katalysator er en bedre betegnelse. Den har fått elbiler på kartet, og ”tvunget” resten av bransjen til å våkne og hive seg på.

Den flyvende bilen er ikke langt unna

Testbiler har allerede kjørt i gatene rundt San Francisco. Her med legendariske Golden Gate i bakgrunnen. Nå får snart den første kunden sin bil. 
Testbiler har allerede kjørt i gatene rundt San Francisco. Her med legendariske Golden Gate i bakgrunnen. Nå får snart den første kunden sin bil. 

700.000 bestillinger = suksess

For Tesla har ikke bare lansert Model S. De har også gitt verden en elektrisk SUV, med Falcon-vingedører og mulighet for tilhengerfeste.

Og nå står deres viktigste modell for tur. Volummodellen. 3-eren. Den de ikke fikk kalle E, slik at modellutvalget kunne forkortes SEX. Model 3 skal for alvor få elbiler ut til folket, og samtidig bidra til at Tesla bygger et langt kraftige fundament. At det ligger an til å bli en dundrende suksess er ordrebøkene et soleklart tegn på. Over 700.000 har bestilt, ifølge Teslas egne antydning. Altså uten å ha sett bilen, vite prisen eller hvordan den vil se ut innvendig.

Nesten rocke-konsert

På denne turen kommer jeg til å overvære overleveringen av de aller første Model 3 til sin respektive eiere. Jeg er forberedt på et show. Jeg har sett hvordan Elon Musk lanserer biler før. Den karismatiske gründeren og sjefen for elbilprodusenten klarer å få fram en slags vekkelsesfølelse.

Det minner om når Steve Jobs var på sitt beste. Publikum er ekstatisk, når produktene tas opp på scenen. Lys, musikk og røyk skaper rene konsertstemningen.

Å være tilstede personlig på et slikt arrangement tror jeg er minneverdig. Og jeg håper å kunne formidle både stemning og nyheter.

VWs nye elbil skal bli en prisbombe

Produksjonen skal nå gå for fullt inne på fabrikken. Bildet viser produksjon av Model S. 
Produksjonen skal nå gå for fullt inne på fabrikken. Bildet viser produksjon av Model S. 

Håper du leverer, Even!

Rett før jeg avsluttet den korte telefonsamtalen med Teslas informasjonssjef sa han:

– Hvis du har noen spørsmål må du bare fyre løs!

Det gjorde jeg, for jeg lurte på MYE. Og fikk svar mange ganger. Dessverre var det det samme hver gang; ”Det kan jeg dessverre ikke si noe om, på nåværende tidspunkt”.

Så, Even, jeg håper du har dine ord i behold. For når Knut kommer hjem fra ferie, bør jeg jaggu ha noe bra å fortelle han.

BROOM-Vegard vil skal naturligvis være på pletten og gi dere all informasjon etter hvert som han får den. Så følg med. Avdukingen skjer natt til lørdag, norsk tid.

Les også: Her får du ny Tesla – til «halv pris »

Video: Tesla har mange og kreative planer