Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har nesten gått to år siden VW ble tatt med buksene nede, da avsløringen om helt bevisst juks rundt utslippstallene på flere millioner biler ble et faktum.

Amerikanske myndigheter fant ut at utslippene på flere av VW sine dieselmotorer lå opptil 40 ganger høyere enn tillatt. Siden den tid har det foregått en massiv opprydning i konsernet, og flere millioner biler er tilbakekalt.

På kunde-nivå tok det ikke lang tid før skandalen roet seg. Men for VW har konsekvensene blitt enorme.

VW-topp innrømmer juks

Tidligere har bilprodusenten gått med på å betale 34 milliarder kroner i bøter til amerikanske myndigheter.

Og ikke nok med det, så kommer dette på toppen av erstatning til bileiere, forhandlere og miljøformål, som utgjør den svimlende sum av 140 milliarder kroner.

Tross Dieselgate - selger VW biler som bare det i Norge. Så langt i år er over 11.000 solgt unna. 
Tross Dieselgate - selger VW biler som bare det i Norge. Så langt i år er over 11.000 solgt unna. 

I tillegg til enorme bøter, medfører den såkalte Dieselgate-saken store konsekvenser for de involverte.

Nå begynner sakens gang å falle ned på individnivå i rettsprosessene også. Blant dem er tidligere VW-topp i USA, Oliver Schmidt. Han var mellom 2014 og 2015 sjef for VW sitt miljø– og utviklingssenter i Michigan.

Han innrømmer nå at han forsøkte å dekke over utslippsjukset.

Norske VW-eiere får ikke erstatning

Risikerer 169 år i fengsel

Schmidt anses å være skyldig på flere punkter, deriblant bedragerier og konspirasjon mot statlige myndigheter. Straffen som ventes, etter endt rettsprosess, blir ikke akkurat snau.

I følge den føderale påtalemyndigheten kan den tidligere VW-toppen risikere opptil 169 år i fengsel. Men det er altså ikke bekreftet riktig ennå.

I begynnelsen av august i år skal Schmidt møte en føderal dommer, hvor han i følge påtalemyndighetene vil innrømme straffeskyld.

Rekordår – etter tidenes jukseskandale