Dette er sprek og morsom bil – til budsjettpris!

Glemt bil kan være et gunstig bruktbilkjøp.

Tredje generasjon av VWs klassiker Bobla, er faktisk den beste av de alle sammen. Men siden den er en heller glemt bil, kan du gjøre et kupp på bruktmarkedet. Illustrasjonsfoto
Tredje generasjon av VWs klassiker Bobla, er faktisk den beste av de alle sammen. Men siden den er en heller glemt bil, kan du gjøre et kupp på bruktmarkedet. Illustrasjonsfoto

Bobla er en av verdens mest solgte bilmodeller. Gjennom flere tiår holdt den sin popularitet.

Etterhvert opphørte produksjonen, og en ny generasjon ble født: New Beetle. Den var på ingen måte like populær. Det kuppelaktige designet og et interiøer som ga veldig "billigfølelse" falt ikke i smak – og salget ble heller dårlig.

Men VW ga ikke opp – og kom med en tredje generasjon Beetle i 2012. Den ser mye bedre ut enn forgjengeren.

Likevel har den aldri blitt noen storselger.

Det gjør imidlertid at du som tenker å kjøpe den på brukt, faktisk kan gjøre en svært hyggelig handel. Her er det kjøpers marked!

Tredje generasjon Beetle kom i 2012.
Tredje generasjon Beetle kom i 2012.

Test: "Jentebilen" har blitt barskere

Liten råtass

Beetle anno 2012 ble levert med en rekke motoralternativer, og kunne også tilbys som cabriolet.

Bilen vi har plukket ut er imidlertid en coupe – som er tilgodesett med 2-liters TSI-motoren på 200 hk.

Med utgangspunkt i samme plattform som Golf er den en solid og trygg bil å kjøre, samtidig som den også er leken.

I kombinasjon med DSG automatgirkassen, byr denne på skikkelig fraspark. 0-100 km/t er gjort på 7,5 sekunder.

Ny kostet denne rundt 450.000 kroner. Nå er prisantydningen på bilen med 102.000 kilometer på samvittigheten, 219.000 kroner hos merkeforhandler.

Har du Beetle? Fortell om den i vår bilguide her!

Tøffing

Med sort lakk, senkesett (som er godtkjent i vognkort) store felger, røde bremsekalipre og mørke vindu, ser den faktisk ganske barsk ut.

Bak er det et blankt enderør på hver side og en tøff liten spoiler på bakluka.

Og det er altså en Beetle, noe som gjør at du gjerne kan være litt leken med folie, hvis du har lyst å gi den litt mer særpeg. Kanskje slenge på et par tykke fartsstriper i sølv – eller helfoliere den i matt orange?

Bobla har vært en leken bil helt fra starten. Og det er lov å være litt vågal med folie-pynten på en slik bil. 
Bobla har vært en leken bil helt fra starten. Og det er lov å være litt vågal med folie-pynten på en slik bil. 

Klikk her for å se hele annonsen

Mye utstyr

Du får en raus porsjon utstyr med på kjøpet. Fender lydanlegget er på 400 W, det er takluke, sportsskinn, xenonlys, DEFA-pakke, DAB-radio og multifunksjonsratt i skinn med girhendler, for å nevne noe.

Interiøret er forøvrig en lett blanding av retro og moderne. Det er for eksempel samme stil på dashbordet, luftdysene og hanskerommet som på første generasjon av Bobla. Tøft er det også med de tre "ekstra" instrumenter plassert oppå dashbordet.

Sort dominerer i alle retninger, men også her kan man jo lett friske opp litt med folie i litt spreke farger.

Dette må være verdens tøffeste Boble!

Interiøret er en blanding av moderne og retro. Merk for eksempel hanskeromsløsningen og de ekstra instrumentene på toppen av dashbordet.
Interiøret er en blanding av moderne og retro. Merk for eksempel hanskeromsløsningen og de ekstra instrumentene på toppen av dashbordet.

Ikke størst

Det har skjedd mye med størrelsen fra første- til tredje generasjon. Dagens utgave er faktisk 4,2 meter lang, og har baksetet for to som faktisk kan brukes. Men det er ikke til å komme fra at de passer best til barn.

Bagasjerommet er på 310 liter – og øker til 905 hvis bakseteryggen felles ned.

Beetle er rimelig å eie – deler og servicer er ikke hårreisende dyrt.

Forsikringen på akkurat denne bilen, med 200 hk, er nok litt over snittet. Men utover det, er dette et kjøp du kan forsvare som "fornuftig". Frister det?

For litt over 200.000 kroner får du mye bil for pengene her. Faksimile: finn.no
For litt over 200.000 kroner får du mye bil for pengene her. Faksimile: finn.no

Dette mener norske Beetle-eiere om bilen sin