Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bil er en stor investering for de fleste av oss. Det er dessverre også en kilde til mange problemer og frustrasjoner.

Særlig gjelder det ved kjøp og salg av bruktbil. Forbrukerrådet har nå oppsummert første halvår 2017. Bruktbil er det de får aller flest henvendelser om, og tallet øker kraftig. Her snakker vi oppgang på hele 22 prosent.

Forbrukerrådet understreker at det er viktig å være på vakt, særlig når man handler av en annen privatperson. Det gjelder å sjekke om det er feil ved bilen, før avtalen bli inngått. Dessuten anbefaler Forbrukerrådet sterkt at man bruker skriftlig kontrakt.

Noen er kjeltringer...

– Jeg blir dessverre ikke overrasket over slike tall. Dette handler om svært mange personer som opplever at de har kjøpt og betalt for noe som er i dårligere stand enn de trodde. I mange tilfeller får det store økonomiske konsekvenser, i tillegg til frustrasjoner. Og det verste av alt: I svært mange tilfeller kunne det enkelt vært unngått, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Han har selv mange år bak seg i bilbransjen. Via ekspert-tjenesten Spør Benny her på Broom får han ofte henvendelser fra bilkjøpere som ikke er fornøyd.

– I noen tilfeller er selgerne rett og slett kjeltringer. De holder bevisst informasjon tilbake og er ikke redd for å komme med direkte løgner. Men det store antallet saker går på at selger og kjøper har forskjellige oppfatninger om ting. Gjerne at det dukker opp feil og problemer i etterkant, som det kan være vanskelig å vurdere om selger kjente til eller ikke. Da er man fort i en gråsone. Og det kan bli både omfattende og tidkrevende å komme til bunns i det hele, forteller Benny.

Ble lurt trill rundt av bruktbilselger

Overfladisk jobb

– Men hvorfor så mange saker rundt akkurat bruktbil?

– Det er nok fordi det ofte handler om ganske store verdier. Samtidig er bil en komplisert vare. Det er veldig mye som kan gå galt med en bruktbil, særlig de som begynner å bli noen år. Noen kjøpere har nok også urealistiske forventninger til hva de kjøper. Og dessverre er det slik at altfor mange gjør en veldig overfladisk jobb når de skal kjøpe bil. De sjekker fint lite, noen har heller ikke en skikkelig kontrakt. Det er dessverre å be om trøbbel, sier Benny.

Hans råd til alle som skal kjøpe bruktbil, er å bruke litt tid på prosessen. Først ved å skaffe seg oversikt på hva som er riktig prisnivå på bilen man leter etter. Når den riktige bilen er funnet, er det viktig å finne ut mest mulig om den.

Bruktbil: Du kan tjene mange tusen på noen timers jobb

En skriftlig kontrakt er svært viktig når du kjøper eller selger bil.
En skriftlig kontrakt er svært viktig når du kjøper eller selger bil.

Forbrukerrådet har laget sjekkliste og kontrakt for bilkjøp, det finner du her:

Kommunisere skriftlig

– Det gjelder særlig hvis du kjøper fra privatperson, der det sjelden er noen form for tilstandsrapport eller garanti på bilen. Da må du spørre og grave og du bør ha mest mulig skriftlig. Muntlige avtaler er i utgangspunktet like bindende som skriftlige, men det blir ofte problemer rundt å bevise hva som egentlig er sagt. Hvis kjøper og selger kommuniserer på e-post, har man en svært verdifull "logg" i etterkant, hvis det skulle oppstå problemer.

– Er man i tvil, er det som regel også best å droppe den aktuelle bilen. Husk også at du har vesentlig bedre rettigheter hvis du kjøper fra en profesjonell aktør. Det koster som regel litt mer, men det er slett ikke sikkert at det totale regnestykket blir dårligere. Skal du kjøpe bil fra privatperson, anbefaler jeg alltid å ta en test av den først, enten hos NAF eller hos et verksted. Da vet du mye mer hva du har å forholde deg til, avslutter Benny.

Bilselgeren la ut video av grisekjøring i 60-sonen

Dette kan bli en liten revolusjon, se video under: