BMW har hatt stor suksess med de to første utgavene av familie-SUVen X3. I høst kommer den tredje. 
BMW har hatt stor suksess med de to første utgavene av familie-SUVen X3. I høst kommer den tredje. 

En av BMWs største suksesser blir helt ny

Premiere: Her er tredje generasjon X3.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SUV-salget har nærmest eksplodert de siste årene, og en av bilene som har ledet an her er BMW X3.

Generasjon én kom på markedet i 2003. Da var BMW først ute med premiumbil i klassen for familie-SUVer. Det skulle vise seg å være riktig så smart.

X3 ble umiddelbart en stor suksess, og det tok ytterligere av da andre generasjon kom i 2010. Produksjonen har passert 1,5 millioner eksemplarer, nå er det klart for helt ny X3.

BMW lover at den nye modellen er mer kraftfull, effektiv, romslig og luksuriøs enn noen gang. Samtidig har vekten gått ned.

Vært på slankekur

For å ta størrelsen først: Nye X3 måler 470 cm i lengde, 189 cm i bredden og 167 cm i høyden.

Bagasjerom på 550 liter er helt godkjent i denne klassen.
Bagasjerom på 550 liter er helt godkjent i denne klassen.

Sammenlignet med forrige generasjon har både lengde og akselavstand (nå 286 cm) økt med rundt 5 cm. Bakkeklaringen er på 20,4 cm. Bagasjerommet har et volum på 550 liter, legger man ned bakseteryggene (40:20:40) økes volumet til 1600 liter.

Det betyr at X3 er en av de større bilene i klassen, i praksis bør dette duge som familiebil for de aller fleste.

Samtidig har altså BMW jobbet med å få ned vekten. Bilen har blitt inntil 55 kilo lettere.

Med BMWs fokus på kjøreegenskaper, er det ikke overraskende at de også har jobbet hardt med vektbalansen. Det har resultert i 50:50 fordeling mellom for- og bakakselen.

Designendringene er ikke store fra forrige generasjon, men du ser at det har blitt helt ny bil.
Designendringene er ikke store fra forrige generasjon, men du ser at det har blitt helt ny bil.

Denne konkurrenten fra Audi slanket seg nesten 100 kilo

Tre designprofiler

Sett forfra har den typiske, todelte BMW-grillen blitt større og frontlyktene mer formfulle. Sett fra siden er panseret blitt høyere, taklinjen mer coupéaktig og hjulbuene og linjene som skjærer gjennom dørene blitt mer definerte.

Bakenden av bilen fremstår som bredere og sportsligere med nye og smalere baklykter, og mange horisontale linjer. Nye X3 kan leveres med tre ulike designprofiler, M Sport, xLine og Luxury Line, som alle har forskjellige særegene detaljer.

Det har også skjedd ting innvendig. Interiøret henter inspirasjon fra blant annet BMW 5- og 7-serie, samtidig som det har sitt eget særpreg med nye linjer og materialbruk. Blant annet tilbys BMW Individual, noe som innebærer at bilen kan bestilles med spesialtilpassede materialer og farger.

Førerorientert dashbord slik vi forventer fra BMW, X3 kommer med svært mye utstyr både når det gjelder luksus og komfort. 
Førerorientert dashbord slik vi forventer fra BMW, X3 kommer med svært mye utstyr både når det gjelder luksus og komfort. 

De måtte tilbakekalle verdens dyreste SUV

Digital hverdag

Fører- og passasjersetet foran kan leveres med aktiv setelufting og bakseteryggene kan justeres individuelt i ulike vinkler. Den økte akselavstanden og den nye kupeutformingen sørger også for bedre plass i baksetet.

X3 er nå også utstyrt med BMW Connected. Systemet er utviklet på en fleksibel plattform, Open Mobility Cloud, som gjør at bilen kan integreres sømløst med brukernes digitale hverdag. Med bilens innebygde SIM-kort, vil også bilens posisjon kunne lokaliseres dersom en ulykke inntreffer. Ved mindre uhell kan føreren av bilen også komme i direkte kontakt med BMW for videre hjelp.

Nye X3 er på plass i Norge i november, i første omgang med bensin- og dieselmotorer. 
Nye X3 er på plass i Norge i november, i første omgang med bensin- og dieselmotorer. 

Kommer som elbil

Til å begynne med lanseres X3 med én bensinmotor (M40i) og to dieselmotorer (xDrive 20d og xDrive 30d). Tidlig i 2018 følger motoralternativene xDrive 20i og xDrive 30i. Alle motoralternativene har mer effekt og lavere drivstoff-forbruk enn motoriseringene i forrige generasjon, og 8-trinns Steptronic automat-girkasse er standard på alle.

BMW har bekreftet at det kommer en elektrisk X3 i 2020, det kan bli en svært interessant bil for det norske markedet. Det er også gode muligheter for at den kommer som ladbar hybrid om ikke veldig lenge.

Her er fakta for de første utgavene av nye X3.
Her er fakta for de første utgavene av nye X3.

Her er Jaguars elektriske SUV i Norge

Til Norge i november

BMW’s X-modeller (SUV-er) utgjorde over 30 prosent av det internasjonale salget i fjor. Neste år utvides porteføljen ytterligere, da kommer de to helt nye modellene X2 og X7.

Nye X3 får sin verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i september og de første bilene kommer til Norge i november.

Prisene er ennå ikke helt klare, men vil bli omtrent som for dagens modell når man tar høyde for det utvidede standardutstyret som blant annet inkluderer automatgir, elektrisk bakluke, parkeringssensorer foran og bak, LED-nærlys, 18" aluminiumsfelger og en rekke online-tjenester.

Les testen av dagens X3: Suksess – og med god grunn

Ute på test: Se vintertest av nye X3 i videoen under