Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når du kjøper helt ny bil, forventer du sannsynligvis at det ikke skal være feil og problemer med den i starten.

Slik er det imidlertid ikke alltid. Bilprodusentene har tradisjonelt slitt med å ha alt på stell. Dermed oppstår det frustrasjoner, man må tilbake til forhandleren og klage – og mange kan begynne å lure på om bilvalget egentlig var så smart...

Amerikanske J.D. Power gjennomfører noen av bilverdenens største kvalitetsundersøkelser og blir av mange regnet som bortimot "fasiten" på dette området.

Enda bedre enn i fjor

Blant undersøkelsene de gjør, er den årlige J.D. Power Vehicle Dependability Study. Nesten 80.000 nybileiere har fortalt om sin erfaring med bilen, etter å ha eid den i 90 dager. Her handler det altså om feil og problemer på nybiler, undersøkelse kan ikke direkte overføres til bruktbiler.

I fjor gikk koreanske Kia til topps, det var faktisk første gang i undersøkelsens historie at et ikke-premiummerke toppet. Dette vakte derfor stor oppsikt og var en solid fjær i hatten for Kia.

I år har de grunn til å feire igjen. Kia leverer nemlig et enda bedre resultat enn i fjor og beholder førsteplassen med god margin.

Du kan gjøre et kupp på «glemt» SUV

Ungt bilmerke

Kia har bare 72 rapporterte feil per 100 biler. Dermed holder de konkurrentene unna, selv om mange har forbedret seg kraftig fra i fjor.

– Dette er uten tvil de beste kvalitetsresultatene verden har sett. Bilindustrien har fått opp farten og har virkelig forbedret kvaliteten på bilene sine, sier Dave Sargent, visepresiden hos J.D. Power.

Kia, som eies av Hyundai, er et ganske ungt bilmerke. Til Norge kom de midt på 90-tallet. Bilmerket var først og fremst kjent for billige, ujålete og folkelige biler. De første årene med lisensprodusert Mazda-teknikk.

De siste årene har Kia satset knallhardt på både design og kvalitet. Bilene har blitt pene å se på, de byr ofte på mye utstyr for en rimelig penge. Her hjemme har de også Norges beste nybilgaranti. Dette i sum har over flere år gitt en hyggelig salgsøkning.

Dette er nye Kia Stinger, en bil som viser at Kia nå har ambisjoner om å konkurrere mot premiummerkene.
Dette er nye Kia Stinger, en bil som viser at Kia nå har ambisjoner om å konkurrere mot premiummerkene.

Derfor får mange bil-trøbbel i ferien

Gjennomsnittsbilen

At de koreanske merkene har gjort kraftig framgang, viser også andreplassen i undersøkelsen. Der finner vi nemlig Hyundais nye premiummerke Genesis. På tredjeplassen ligger så Porsche, før det er en god luke ned til Ford på plass fire.

Gjennomsnittsbilen hadde i fjor 103 feil per 100 biler. Nå er tallet nede i 97.

De siste årene har det pågått et skikkelig "utstyrs-kappløp" mellom de ulike bilmerkene, både på luksus og sikkerhet. Dette har skapt problemer og frustrasjoner for endel eiere.

Banalt – men stadig flere må ha hjelp på grunn av dette

Toyota og Lexus faller

Særlig har infotainmentsystemene vært en kilde til problemer. Her ser J.D. Power at utviklingen nå går i riktig retning. Systemene har blitt enklere å forstå og bruke, og de belemret med færre feil enn tidligere. De amerikanske bilprodusentene får honnør for at de har ryddet opp kraftig her.

I sum gjør de det nå bedre enn importmerkene, det er bare tredje gang på 30 år at det skjer.

Toyota og Lexus har tradisjonelt gjort det svært bra i denne undersøkelsen. Nå faller de imidlertid en god del. Toyota er såvidt bedre enn gjennomsnittet, mens Lexus plasserer seg en plass under snittet. Det er man neppe helt fornøyd med hjemme i Japan.

Kia kommer snart med bil som er perfekt for Norges, les mer her:

Se hele rekkefølgen fra J.D Power i tabellen under:

Kia er best av alle i ny undersøkelse, i bunnen finner vi Volvo, Jaguar og Fiat. Tabell fra J.D. Power.
Kia er best av alle i ny undersøkelse, i bunnen finner vi Volvo, Jaguar og Fiat. Tabell fra J.D. Power.