Lite hull kan koste deg store penger

Og disse er det mange av!

Det skal ikke veldig store hull til før du kan få skader på bilen. Det koster norske bileiere store summer hvert. år.
Det skal ikke veldig store hull til før du kan få skader på bilen. Det koster norske bileiere store summer hvert. år.

Mye blir både sagt og skrevet om veistandarden i Norge. Den er – for å si det mildt – varierende.

Det er noe de aller fleste som kjører bil merker godt, i noen tilfeller dessverre også på lommeboka.

For det skal ikke store hullet til før det kan bli skader på bilen. I første rekke er det felger og dekk som er utsatt. Men det kan gå verre også.

Slått skjev

– Dype hull med skarpe asfaltkanter er noe av det verste. Du risikerer å rett og slett slå hull i dekket. Den formen for punktering er ikke særlig hyggelig. Mange har nå bare reparasjonssett i bilen, de mangler reservehjul. Men reparasjonssettene kommer du ikke langt med hvis dekket har fått en diger flenge, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Han forteller at det fort også går ut over felgene.

– Her er det to ting som kan skje. Når felgen får en skikkelig trøkk, risikerer du at den blir slått skjev. Da er eneste løsning å få rettet den, eventuelt at den må byttes. Mange opplever også at felgene blir "kantet", at de får skader på sidene som ikke ser pene ut.

LES MER: Reparasjonssettene skaper problemer for svært mange

Går ut over forstillingen

De siste årene har vi sett en utvikling mot at stadig flere velger større felger og dekk på bilene sine. Det påvirker naturligvis også hva du må betale.

Er du riktig uheldig kan hull i veien også gi skader på selve bilen. Her er det særlig forstillingen som lever farlig:

– Det skal ikke veldig harde trøkker til for at forstilling – og bakstilling – kan få skjevheter. Tall fra verkstedbransjen viser at veldig mange kjører rundt med feil hjulvinkler. Det påvirker kjøreegenskaper, dekkslitasje og sikkerhet, og det kan også føre til unødvendig høyt drivstoff-forbruk. Ved mindre avvik holder det å justere hjulstillingen. Ved større skader må du regne med å skifte deler i forstilling eller bakstilling, forteller Broom-Benny.

Slik så dekket ut etter at Rune kjørte i et kjempehull

Melde fra om hullene

Han legger til:

– I de mest ekstreme tilfellene kan det også gå ut over foringer, fjærer og støtdempere, da går tusenlappene virkelig fort. Dessverre er det egentlig ingen ting du og jeg som bilister kan gjøre med dette, bortsett fra å være årvåkne og ha et skarpt blikk på veien hele tiden. Klarer du å unngå å kjøre i de verste hullene, gjør du både bilen og deg selv en stor tjeneste.

– Mitt råd er også å melde inn store hull og ujevnheter til Statens vegvesen. De klarer naturligvis ikke å ha full oversikt på alle norske veier, til enhver tid. Derfor er det også verdifullt for dem å få tips om dette, avslutter Benny.

Ny teknologi: Nå skal bilen varsle om hull i veien