Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen fikk Europa på hjul etter andre verdenskrig med Bobla, som etter hvert ble videreutviklet til både busser og større VW-biler. Alle med motoren bak til langt ut på 70-tallet.

De folkelige og rimelige bilene ble også veldig attraktive innen bilhobbyen hvor nevenyttige med stor virketrang og skaperlyst virkelig kunne boltre seg. På en måte som andre biler som Ford, Volvo og Opel ikke tillot.

Bilen på disse bildene er et eksempel på nettopp det. Det er for øvrig en Can Am og bygger, som du sikker har forstått på en VW. Men ikke på en VW Boble, som veldig mange andre kit-cars og buggyer gjorde.

Her er det VW Type 3 som er donorbilen, mens glassfiberkarosseriet er støpt i svenske Øberg av Proto Plast.

VW Type 3 var bilen som ble brukt som donorbil til Can Am.
VW Type 3 var bilen som ble brukt som donorbil til Can Am.

Billig moro!

Resultatet av dette er en og særegen sportsbil med targa-tak og en vekt på mellom 650 og 700 kilo, avhengig av utstyr, som dører (som egentlig er sidevinduer) etc. Motoren er i dette tilfellet en 1600-kubikker på 54 hestekrefter og matcher kanskje ikke heeelt bilens brutale utseende. Men med lav vekt og stumpen 16 centimeter over asfalten så vil vi tro det kan være morsomt allikevel.

Ganske billig moro også. Prisen som selgeren i Fauske i Nordland forlanger for sin knallrøde Can Am er 60.000 kroner. Den trenger en EU-kontroll, noe som i følge annonsen bør være en smal sak, før den atter er klar for norske sommerveier.

Denne bilen bygger på en 1973-modell og i følge selgeren bør man ikke være altfor røslig for å få plass i den trange coupeen, med to sitteplasser. Ikke noe særlig over 175 centimeter høy faktisk.

Dette må være verdens tøffeste Folkevogn?

Med denne VW Can Amen er du garantert oppmerksomhet, mener selgeren. Det tror vi på. Faksimile fra finn.no
Med denne VW Can Amen er du garantert oppmerksomhet, mener selgeren. Det tror vi på. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her

Mange lever i den villfarelsen at slike glassfiber-kit bare er bolt on. Men i dette tilfellet krevdes det ekstra jobb og modifiseringer.

Girspaken måtte flyttes 33 centimeter bakover, håndbrekket ble flyttet over til venstre side, pedalene måtte kappes to centimeter og hele bilen senkes for å få noenlunde fornuftige proposisjoner. Dessuten måtte bensintanken flyttes - bare for å nevne noe.

Du kan fortsatt få veldig fin Boble for 50.000,-

Bør tas vare på

Vakker er kanskje ikke ordet, men bilen er i alle fall annerledes. Og som selgeren skriver i annonsen: Liker du ikke oppmerksomhet er dette kanskje ikke bilen for deg... Det tror vi på!

Men om du har lyst på en spesiell og annerledes bil som i tillegg ikke koster all verden og som sikkert byr på en god dose moro i tillegg til oppmerksomheten, tror vi absolutt at dette kan være noe.

Kit-cars har ofte blitt sett på litt som annenrangs innen bilhobbyen, men dette er absolutt en viktig del av vår motoriserte kulturarv.

Les også: Med denne var du kongen i gata

Video: Slik ser VW-framtiden ut