Denne kan spise deg opp og spytte deg ut – og du vil elske det!

Finnes bare én i Norge – vi har testet den. SE VIDEO:

Ford tok en hel bilverden med storm da de lanserte sin folkelige sportsbil, Mustang. En større salgssuksess skal du lete lenge etter.

Det kunne naturligvis ikke erkekonkurrent, Chevrolet, sitte stille og se på.

Deres svar på tiltale ble Camaro. Også det en folkelig sportsbil, med mye av de samme egenskapene som Mustang.

I år er det 50 år siden Camaro så dagens lys for første gang. Strengt tatt er det 51 år, siden 1967-modellen kom på markedet allerede i 1966, men sånt har ikke Chevrolet lagt så mye vekt på.

Chevrolet vet hvordan de skal lage heftige biler. Jubileumsmodellen, Fifty, har den sterkeste V8-eren en Camaro noen gang har hatt.
Chevrolet vet hvordan de skal lage heftige biler. Jubileumsmodellen, Fifty, har den sterkeste V8-eren en Camaro noen gang har hatt.

I forbindelse med jubileet er det produsert en jubileumsmodell. Bilen vi tester er helt nye Camaro Fifty Coupe V8, som byr på 453 hk.

Det er den eneste av sitt slag til salgs i Norge. Bilen står hos Bilsenteret Stryn, med en prislapp på 1.169.000 kroner.

Med tanke på miljø- og utslippsfokuset som henger over bilbransjen i dag er den helt feil. Men for entusiastene er det meste med denne bilen helt riktig!

Sintere cabriolet skal du lete lenge etter!

Muskelbil

Amerikanske muskelbiler er på mange måter noe helt annet enn sportsbilene vi er vant med fra Europa eller Japan. I USA skal det være stort og brutalt. Og designet trenger ikke å handle om minst mulig luftmotstand, så lenge det ser brutalt ut. En dropper gjerne turbo og kompressor til fordel for stort volum på motoren, og helst skal det være V8-motor under panseret.

Det er rett og slett litt retro over det hele.

Hvis vi skal bruke bokseverden som en sammenligning: Der BMW M4 er et teknisk vidunder ala Muhammed Ali, er Camaro Fifty rett på sak og kompromissløs – omtrent som Mike Tyson. Det tas ingen fanger!

Vi har tatt den med på test – og det ble en opplevelse vi ikke glemmer så fort.

Du lurer ikke på om denne har muskler under panseret. Det skjønner du bare ved å kaste et blikk på den ...
Du lurer ikke på om denne har muskler under panseret. Det skjønner du bare ved å kaste et blikk på den ...

Nå er det siste sjanse til å kjøpe ikonet

Hvordan er den å kjøre?

Camaro og amerikanske biler generelt er ikke viden kjent for å by på de mest engasjerende kjøreegenskapene. Men det har skjedd mye de siste 10 årene, på dette området.

Camaro har blant annet fått justerbart understell, MacPherson multilink hjulloppheng foran og ny differensial bak som bidrar til at denne bilen faktisk kan ta svinger. Godt!

Vi synes sågar den er mer sportslig å kjøre enn nye Mustang. Og det var ikke helt ventet.

Men det er ingen tvil om at denne bilen er mer interessert i moro enn hardcore racing. Det er når du leker og koser deg, at bilen virkelig kommer til sin rett. Styringen er ikke like presis som på tyske sportsbiler, understellet har ikke samme evnen til å bite seg fast i underlaget. Og selv om den er slanket rundt 90 kg er Camaro Fifty fortsatt så stor og tung at du må være litt forsiktig ved aktiv kjøring.

Men når den blir litt rampetene, slenger frekt med hekken, panseret løfter seg under sterk akselerasjon og du trykkes bak i setet til symfonien av åtte sylindre i fri utfoldelse, er det vanskelig å forestille seg en nybil i samme prisklasse jeg heller ville sittet i.

Dette er en muskelbil. Enkelt og greit. Og den byr på rå, uslepen kjøreglede, som muskelbiler kan.

Og dessuten, når du bare skal cruise eller dra på langtur, fikser den det også. Selv med 20" felger er komforten god.

Noe dekk- og vindstøy må du belage deg på - men det overdøver du lett med vakker V8-klang når du gir litt gass.

Rune måtte vente på denne i 28 år!

Baksetene er der. Best egnet for barn ... 
Baksetene er der. Best egnet for barn ... 

Hvordan er plassen?

Camaro er en diger bil. Men den innvendige plassen er begrenset. I alle fall i baksetet og bagasjerommet.

Sistnevnte er riktignok ganske romslig, men takket være en svært smal åpning og høy lastekant, er det vanskelig å utnytte.

I baksetet er det så trangt at du må krabbe ut for å skifte mening. Men for å klare det, må du først komme deg inn – noe som er nesten umulig for en voksen person. Barn kan til nød sitte der.

Foran derimot, er det romslig og komfortabelt. Og det er skikkelige koppholdere. Sånt noe roter ikke amerikanerne med ...

Størrelsen på bagasjerommet er ikke så verst. Problemet er at åpningen er så høy og smal.
Størrelsen på bagasjerommet er ikke så verst. Problemet er at åpningen er så høy og smal.

Dette er bilen som kan hamle opp med det meste

Finest utenpå eller inni?

Det er få biler som ser så sint ut som en Camaro. Og jeg kan ikke huske sist jeg hadde en testbil som vakte like mye oppmerksomhet. Mest trolig var det da jeg testet Lamborghini Huracan. Som koster mer enn dobbelt så mye ...

Jubileumsmodellen har grå lakk, med orange striper og litt smådetaljer som skiller den fra andre Camaro-modeller. Panseret buler på de riktige stedene og midt på er det to pustehull som skal gi anledning for V8-eren til å svette litt når det trengs.

20 " felger gjør seg også godt til denne bilen – Brembo-bremsene er godt synlige de også.

Hoftene er brede og muskuløse, mens den korte hekken ender opp i fire blanke enderør.

Det store digitale displayet mellom speedometer og turteller fungerer ypperlig, og styres via knapper på rattet.
Det store digitale displayet mellom speedometer og turteller fungerer ypperlig, og styres via knapper på rattet.

På innsiden skinner det fortsatt litt igjennom at dette ikke er en premiumbil i utgangspunktet. Det er en del hardplast. Men totalinntrykket er bra. Infotainementsystemet fungerer godt, det er smarte løsninger med digitalt display mellom turteller og speedometer og setene er gode.

Du får også trådløst internett, Apple Carplay og et kult head up display der du kan velge hvilken type visning du vil ha.

Kontrastsømmer, jubileumslogo og noen andre smådetaljer pynter ekstra opp og gjør Camaro til et trivelig sted å sitte.

Men du kan få litt klaustrofobi av det lave taket og de smale rutene, som heller ikke gir all verdens utsyn. Godt det er ryggekamera!

Vi liker best eksteriøret.

Ryddig og typisk amerikansk på innsiden. Høyt dashbord gir den riktige følelsen, og head up display gjør at du ikke må flytte blikket fra veien.
Ryddig og typisk amerikansk på innsiden. Høyt dashbord gir den riktige følelsen, og head up display gjør at du ikke må flytte blikket fra veien.

Denne Camaroen var uvanlig som ny – og er råsjelden som brukt

Går den bra?

Jubileumsmodellen er tilgodesett med en fullvoksen 6,2-liters V8-er uten noen som helst form for pustehjelp. Hadde mange nok kjøpt denne bilen, kunne vi glatt lagt oljekrisen på is, for å si det sånn!

V8 er aldri feil (bortsett fra for Miljøpartiet de Grønne, selvsagt, som er motstander av det meste som er moro), og mer og mer sjelden. I kombinasjon med denne typen volum og med 453 hk, får det tennene til å løpe i vann blant entusiastene.

Prikken over i-en er imidlertid sportseksosanlegget. Herreminskaper for en lyd!! Du må høre den, for å forstå. Dette er i en egen klasse.

Under skikkelig pådrag, for eksempel når du skal prøve om 0-100 km/t går unna på de 4,4 sekundene det står i boka, gir den fra seg et brøl som får hårene til å reise seg på hele kroppen.

Toppfarten er forøvrig solide 290 km/t. Ikke verst for en bil som har aerodynamikken til en murstein!

Girkassen kan styres med hendler bak rattet, og fungerer stort sett veldig bra. Noe forsinkelse er det, men ikke mye.

Forøvrig er det for første gang sylinderkutt på en V8 i Camaro, noe som reduserer forbruket med rundt 25 prosent. Men du må beregne en solid dose bensinpenger likevel. Bare så det er sagt. Noen offisielle tall fant vi ikke på denne bilen, men det går godt over literen på vanlig kjøring.

Denne fronten er alt annet en snill. Ikke er den særlig aerodynamisk, heller. Men tøffere enn toget, det er det ingen tvil om! 
Denne fronten er alt annet en snill. Ikke er den særlig aerodynamisk, heller. Men tøffere enn toget, det er det ingen tvil om! 

Disse bilene vil vi se i ny retro-utgave!

Chevrolet Camaro Fifty Coupe

Motor: 6,2-liter, V8

Effekt: 453 hk

0-100 km/t: 4,4 sek.

Forbruk: Ikke tilgjengelig

Toppfart: 290 km/t

Bagasjerom: Ikke tilgjengelig

Lengde x bredde x høyde: 477 cm x 189 x 142 cm

Pris: 1.169.000 kroner

… og konklusjonen er?

Lyd og kjøreopplevelse står til terningkast 6. Joda, det finnes helt klart sportsbiler som er mer raffinert og har høyere opplevd kvalitet. Og det aller meste på fire hjul er mer politisk korrekt enn en selvpustende V8-er på 6,2 liter!

Men utstråling, det bøllete utseendet og den kompromissløse motoren stiller likevel Camaroen høyt på lista over årets morsomste biler! Dette er en bil du vil lete etter unskyldninger for å kjøre en ny tur med – og velge de omveiene du kan når du først er på veien.

Du trenger ikke digge amcar for å digge Camaro. Bare ta en tur, så skjønner du hva jeg mener ...

Se videotest øverst i saken.

Bilen er lånt ut av Bilsenteret Stryn.

Gode nyheter, du trenger ikke være en amcar-entusiast for å digge amerikanske biler. Merkbar puls er egentlig det eneste som kreves ...
Gode nyheter, du trenger ikke være en amcar-entusiast for å digge amerikanske biler. Merkbar puls er egentlig det eneste som kreves ...

Gamle og enkle pickuper kan være en god investering