Her får du ladbar hybrid til under 300.000 kroner

Den har også klassens beste elektriske rekkevidde.

Hyundai er klare for lansering av den siste utgaven av Ioniq – nemlig den ladbare hybriden. Med en startpris på 288.900 kroner er den aggressivt priset.
Hyundai er klare for lansering av den siste utgaven av Ioniq – nemlig den ladbare hybriden. Med en startpris på 288.900 kroner er den aggressivt priset.

Ladbare hybrider er det hotteste i det norske nybilmarkedet akkurat nå.

Hyundai var lenge uten både hybrid, ladbar hybrid og ren elbil. Men èn modell satte en effektiv stopper for det – nemlig Ioniq. Her får du nemlig samme bil, med tre forskjellige drivlinjer: Hybrid, elbil og ladbar hybrid.

De to første har allerede vært på markedet en stund. Nå er det sistemann sin tur til å lanseres. Prisen er nettopp sluppet, og den starter på gunstige 288.900 kroner.

Vi har testet den elektriske utgaven av Ioniq

Koster ekstra

Startprisen er naturligvis ikke helt "ferdig utstyrt", selv om den har blant annet navigasjon, adaptiv cruise og Infinity stereoanlegg som standard.

Men for 25.000 kroner ekstra får man Teknikkpakken som inneholder det meste av førerassistanse- og sikkerhetsutstyr i denne klassen, inkludert blant annet 10-veis elektrisk førersete, trådløs lading av mobiltelefonen og regnsensor.

Så kan du legge på 10.000 kroner for ventilerte skinnseter, 10.000 for soltak og 5.900 kroner for metalikklakk, og du har plutselig full pakke, når det kommer til utstyr.

Denne luksusbilen fra Hyundai får ikke vi kjøpe

Det koster ikke all verdens ekstra å få en fullutstyrt Ioniq, som blant annet har ventilerte skinnseter og varme i rattet.
Det koster ikke all verdens ekstra å få en fullutstyrt Ioniq, som blant annet har ventilerte skinnseter og varme i rattet.

0,11 l/mil

Noe av grunnen til at ladbare hybrider er blitt så populært, er at disse bilene kommer godt ut av det norske avgiftssystemet. Men muligheten til å kjøre på bare strøm ved for eksempel pendling og at man kan kjøre den som en helt vanlig bensinbil når det trengs og slippe rekkeviddeangst, er også faktorer som spiller inn.

Takket være den klasseledende rekkevidden på 63 km, har Ioniq et oppgitt forbruk på marginale 0,11 l/mil.

Her skal det legges til at bransjen er i ferd med å gå over til en ny målemetode, som skal gi et mer realistisk bilde av forbruket til særlig ladbare hybrider.

Les om vår aller første møte med Hyundai Ioniq her:

Ingen rekkeviddeangst?

Undersøkelser Hyundai har foretatt viser at de som vurderer ladehybrid er opptatt av å kjøre med elektrisk drift i den daglige pendlingen, dvs innenfor ca 50 km. De fokuserer på miljøfordelene når bilen kjøres på eldrift og de er ikke bekymret for lading, dvs rekkeviddeangst, takket være den alltid tilgjengelige bensinmotoren.

Bagasjerommet i Ioniq er på 446 liter.
Bagasjerommet i Ioniq er på 446 liter.

Ioniq plug-in gjør unna 0-100 på 10,6 sekunder med en toppfart på 178 km/t. Samtidig er CO2-utslippet så lavt som 26 gram per kilometer, mens NOx er oppgitt til 1,5 mg/km.

Bagasjerom

Bensinmotoren leverer 105 hk med 147 Nm dreiemoment. Den elektriske motoren er på 45 kW (61 hk) og får kraften sin fra et 8,9 kwh lithium-ion polymer batteri som byr på hele 63 kilometer ren elbilkjøring.

Bagasjerommet er på 446 liter, noe som er blant de bedre i dette segmentet.

Bilen har også et dynamisk instrumentdisplay som endrer farge og grafikk etter hvilken modus bilen er satt i.

Ioniq hybrid - Oslo-Trondheim tur/retur – på én tank