Slik debuterer et helt nytt bilmerke

Men bilen er slett ikke ny...

Det skulle egentlig stått Saab i denne grillen, men slik gikk det ikke. Nå er navnet i stedet NEVS 9-3. Foto: NEVS.
Det skulle egentlig stått Saab i denne grillen, men slik gikk det ikke. Nå er navnet i stedet NEVS 9-3. Foto: NEVS.

Tre år har gått siden de siste bilene rullet ut fabrikkportene hos Saab i Trollhättan.

Men selv om produksjonen stoppet opp, har det ikke vært helt stille ved fabrikken.

Det svensk/kinesiske selskapet NEVS har nemlig jobbet med utviklingen av sin første bilmodell her, en elbil. Nå nærmer det seg premiere på denne, og NEVS har sendt ut de første bildene.

Hvis du synes det er noe kjent her, har du helt rett. Etter at Saab gikk konkurs, kjøpte NEVS opp boet. Det ga dem rettigheter til design og endel av teknologien. Dette er i praksis gamle Saab 9-3, en bil som debuterte tilbake i 2002.

Design-endringer

Planen deres var opprinnelig å få i gang produksjonen kort tid etter overtagelsen, men så havnet NEVS selv i økonomiske vanskeligheter og det stoppet opp.

Men mye tyder på at selskapet har klart å rydde problemene av banen. De har fått på plass både investorer og samarbeidspartnere og har som ambisjon å sikre seg en stor andel av elbilsalget i Kina. Det er ventet å øke kraftig de kommende årene.

Det skal altså 9-3 og 9-3X sørge for. Begge er elbiler, og designet har fått endel endringer som skal skille dem fra opphavet. Mest synlig er nye lykter både bak og foran, dessuten en mer framtredende grill.

Nye lykter og ny grill er blant de største endringene i fronten. Foto: NEVS
Nye lykter og ny grill er blant de største endringene i fronten. Foto: NEVS

LES OGSÅ: Dette er Broom-guttas beste Saab-minner

Gammel bil

Det som har lekket ut av opplysninger i Kina, går på at bilen får en rekkevidde på 300 kilometer, det er det samme som bestselgeren i Norge, VW e-Golf. En rekke funksjoner skal kunne styres fra en egen mobilapp. Software-oppdateringer skal også kunne gjøres trådløst, her virker det som bilen teknologisk sett er oppdatert.

Saab 9-3 debuterte altså i 2002 og føltes på mange måter som en gammel bil mot slutten. Kollisjonssikkerheten er også et tema. Bilen fikk full score og fem stjerner da den ble krasjtestet tilbake i 2002, men det har skjedd veldig mye på denne fronten siden.

Likevel: I det kinesiske hjemmemarkedet trenger ikke dette være avgjørende. Fordelen til NEVS er at de har fått tilgang til en ferdig utviklet bilmodell, som på mange måter er mer moderne enn mye av det som i dag selges i Kina. Det betyr også lave utviklingskostnader, som bør slå positivt ut for prisen på bilen.

9-3X var 'offroad-utgaven' av Saabs stasjonsvogn. Den kommer også i NEVS-utgave.
9-3X var "offroad-utgaven" av Saabs stasjonsvogn. Den kommer også i NEVS-utgave.

Mer bil for pengene får du vel ikke?

Får ikke bruke Saab-navnet

NEVS skal ha bestillinger inne på over 150.000 eksemplarer, fra det kinesiske markedet. Planen skal være å produsere den nye modellen i minst fire år, samtidig som de utvikler helt nye bilmodeller.

Høsten 2014 besøkte forresten vi i Broom den tidligere Saab-fabrikken. Der fikk vi en eksklusiv prøvetur i en av de elektriske prototypene NEVS hadde laget av 9-3. Klikk her for å lese mer om den opplevelsen.

PS: NEVS skulle nok gjerne brukt Saab-navnet på denne modellen, men det får de ikke. Rettighetene til Saab-navnet mistet de nemlig i forbindelse med de økonomiske problemene.

150.000 bestillinger skal være inne i Kina, det gir NEVS en god start der. 
150.000 bestillinger skal være inne i Kina, det gir NEVS en god start der. 

Her kan du kjøpe bilen som egentlig ikke finnes

Se video under: Bilen som skulle redde Saab kom for sent