Spår at elbilene skal bli mye billigere
Batteriprisen er på full fart ned.
Elbilene selger i rekordhøye antall i Norge, men på verdensbasis utgjør de bare en minimal del av bilsalget.
Det skyldes i hovedsak prisen: Elbiler koster langt mer enn biler som går på bensin- og diesel. Dermed velger kundene heller de sistnevnte.
I Norge sørger avgiftsnivået for at elbilene får en stor fordel. Vi har noen av verdens høyeste avgifter på "vanlige" biler, mens elbilene hverken har avgift eller moms. Dermed blir prisforskjellen i stor grad borte, eller til og med: Elbilene blir rimeligere enn tilsvarende bensin- eller dieselbiler.
Må bli rimeligere
I bilbransjen er man klar på at elbilene må bli rimeligere, hvis de skal få sitt endelige gjennombrudd. Og mye tyder på at det vil skje i løpet av de kommende årene.
En studie fra Bloomberg New Energy Finance peker på at én ting særlig vil bidra til priskutt: Nemlig prisen på batteriene. I dag utgjør batterikostnaden omtrent halvparten av hva det koster å produsere en elbil.
Volvos første elbil skal bygges i Kina
Pisk og gulrot
Ny teknologi og høyere produksjonsvolumer vil bidra kraftig her. Bloomberg anslår at produksjonskostnaden for batteriene vil falle med hele 77 prosent, fram mot 2030. Etter deres beregninger vil dette gjøre elbilene direkte konkurransedyktige mot biler med forbrenningsmotor rundt 2025. Deretter vil de få en stadig større prisfordel.
Her er det også en betydelig X-faktor, nemlig hva verdens politikere vil gjøre for å få flere elbiler på veiene. Dette vil være et viktig bidrag for å få ned forurensningen. Derfor kan det være grunn til å vente både pisk og gulrot: At elbilene får fordeler, mens det blir dyrere og kanskje også mer komplisert å kjøre bensin- og dieselbil.
LES OGSÅ: Nå blir Norges mest solgte elbil ny