Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke hver dag et bilmerke presenterer en helt ny toppmodell. Men det legges naturligvis merke til når Norges mest solgte bilmerke gjør det.

De er i gang med lanseringen av sin firedørscoupe Arteon. En linjelekker bil, som på mange måter blir en erstatter for både direktørbilen Phaeton og CC. Begge disse er pensjonert og produksjonen har stoppet.

Lanseringen av det nye flaggskipet er akkurat i gang, med en startpris på rundt 500.000 kroner.

Joda, dette er faktisk en VW!

Positivt overrasket

– Med tanke på at markedet for denne typen biler i utgangspunktet er lavt i Norge, har interessen vært overraskende stor. Vi har allerede nærmere hundre bestillinger. Det er langt over forventning, spesielt tatt i betraktning at bilen ikke er hos forhandlerne før i slutten av juni, sier kommunikasjonssjef hos VW i Norge, Anita Svanes.

Arteon leveres første omgang i seks forskjellige varianter.

• Arteon Elegance 2,0TDI 150hk DSG: 507.500 kroner

• Arteon Elegance 2,0TDI 240hk DSG 4Motion: 624.600 kroner

• Arteon Elegance 2,0TSI 280hk DSG 4Motion: 622.700 kroner

• Arteon R-line 2,0TDI 150hk DSG: 515.700 kroner

• Arteon R-line 2,0TDI 240hk DSG 4Motion: 631.900 kroner

• Arteon R-line 2,0TSI 280hk DSG 4Motion: 630.000 kroner

Lekker bil – men kan være en potensiell tapsbombe

Praktisk

Svanes tror at kombinasjonen av et design som mange liker og at den er praktisk utformet med stor bakluke og stort bagasjerom er viktig for norske kjøpere.

– Kombinert med en attraktiv pris resulterer i at mange som reserverte en plass i produksjonskøen også skriver kontrakt på bilen, sier hun.

Totalt sett måler Arteon 486 cm i lengderetningen – og kombinert med bredden på 187 cm og høyden på 142 cm danner dette grunnlaget for bilens proporsjoner: Lav og bred.

Den er bygget på den modulbaserte plattformen MQB. Sammen med tverrstilt motor og akselavstand på 284 cm, gir det økt innvendig plass.

Det liten tvil om at Arteon byr på et stilig design, som skiller seg litt ut fra resten av modellene. Særpreget er langt tydeligere enn det var med CC Passat / CC.
Det liten tvil om at Arteon byr på et stilig design, som skiller seg litt ut fra resten av modellene. Særpreget er langt tydeligere enn det var med CC Passat / CC.

VW Phaeton: Denne har tapt seg 1,3 millioner kroner

Dårlig nyhet

Den dårlige nyheten, og da særlig sett med norske øyne, er at den ikke kommer som ladbar hybrid. I alle fall ikke nå.

– Vi har ikke fått noen signaler om det kommer en GTE-utgave, bekrefter Svanes.

Dermed er nok en ladbar Arteon i beste fall et stykke unna.

Med tanke på det norske avgiftssystemet er naturligvis det synd. Den ville kommet veldig gunstig ut på pris.

Ladbare hybrider er segmentet med klart størst vekst i Norge.

Passat-interiør

Selv om bilen nok er mest iøyefallende på utsiden, er det ryddig og pent på innsiden også. Typisk tysk - og mer eller mindre identisk førermiljø med Passat.

Selvsagt får du det nyeste infotainmentsystemet med skjerm som reagerer på gestikulering.

Arteon er tilgjengelig med R-pakke for de som ønsker et litt mer sporty utseende både innvendig og utvendig.

124.470 nordmenn har kjøpt denne bilen