Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Up er Volkswagens minste modell, her hjemme mest populær i elbil-versjonen e-Up.

Vi snakker liten, enkel og ukomplisert bil. Helt tydelig laget med ett mål for øyet: Å være så billig som mulig.

Det har da også VW hatt suksess med. Både Up og søstermodellen Skoda Citigo har solgt veldig bra siden introduksjonen i 2013.

Ligner på Golf GTI

Noen særlig morofaktor har vi imidlertid ikke kunnet beskylde Up for å gi. Men det blir det endring på nå. Volkswagen har nemlig akkurat vist konseptversjonen av kommede Up GTI, den skal være på markedet til neste år.

Her snakker vi oppskrift som ikke overraskende ligner veldig på den VW brukte for 41 år siden, da de lanserte sin aller første Golf GTI.

De tar en standard bil, putter inn mer krefter og sørger for litt ekstra pynt som på en (ganske diskret) måte viser at dette er mer sporty enn opphavet.

I Norge står elektriske e-Up for en stor del av Up-salget. 
I Norge står elektriske e-Up for en stor del av Up-salget. 

Denne bilen hadde ikke VW særlig tro på

Morsom og kjøreglad

For Ups del handler det om 115 hestekrefter, litt mer enn Golf GTI hadde i starten. Der Golf gjorde 0-100 km/t på 9 sekunder blank, klarer Up GTI samme øvelsen bittelitt kjappere, nærmere bestemt på 8,8 sekunder. Det er ikke akkurat fort i dagens GTI-verden, men her handler det ikke primært om hestekrefter eller lyskryssdueller.

Volkswagen har hatt som mål å lage en morsom og kjøreglad småbil, der lav vekt naturligvis er med på å underbygge den klassiske GTI-følelsen. Bilen er senket 15 millimeter og er utstyrt med 17-tommers felger.

Rutete setetrekk er en GTI-klassiker, interiøret har også fått endel ekstrapynt i tillegg.
Rutete setetrekk er en GTI-klassiker, interiøret har også fått endel ekstrapynt i tillegg.

Gammel Peugeot ble solgt for 345.000 kroner

Billigste GTI

Eksteriørt kjenner vi igjen flere klassiske GTI-detaljer, rød stripe under bikube-grillen og velkjent GTI-emblem. Også innvendig er det historiske detaljer, mest tydelig de rutete setetrekkene.

Foreløpig vet vi ikke noe om norske priser, men dette blir garantert ingen kostbar bil. I dag starter Up med 60 hestekrefter på 144.000 kroner, med 75 hestekrefter under det lille panseret, er prisen fra 177.000 kroner. Dermed bør Up GTI med bra margin bli den billigste GTI-modellen i det norske markedet.

LES OGSÅ: Denne startet en helt ny bilklasse

Liten og lett bil med litt ekstra hestekrefter, det er en klassisk og god oppskrift. 
Liten og lett bil med litt ekstra hestekrefter, det er en klassisk og god oppskrift.