Tesla Model 3 nærmer seg med stormskritt. I alle fall for amerikanske kunder, der bilen er ventet å bli levert til de første i løpet av sommeren. Nå har der lekket ut intern informasjon om bilen på internett.
Tesla Model 3 nærmer seg med stormskritt. I alle fall for amerikanske kunder, der bilen er ventet å bli levert til de første i løpet av sommeren. Nå har der lekket ut intern informasjon om bilen på internett.

Tesla-lekkasje om sommerens store nyhet

Men hvis du bestiller nå, er det lenge til du får den...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forventningene til Teslas nye volummodell, Model 3, er store. Både i Norge og markedet ellers.

Det viser forhåndsbestillingene, som etter sigende nå skal være oppe i over 400.000. Det tallet er historisk høyt for en bil som kundene fortsatt ikke vet spesifikasjonene og eksakt pris på.

Men nå som det nærmer seg utlevering til de første kundene, begynner det å falle på plass litt mer informasjon.

Nylig lekket det ut noen interne dokumenter på internett, som forteller i alle fall en del om hva vi har i vente.

Model S som bruktbil? Les vår bruktbilguide her

Interne dokumenter i Tesla-systemet viser sammenligningen mellom Model S og Model 3.
Interne dokumenter i Tesla-systemet viser sammenligningen mellom Model S og Model 3.

Innstegsmodellen

Informasjonen som har lekket ut, viser forskjellene mellom Model S og Model 3. Men det er enn så lenge bare innstegsmodellen av Model 3 som er sammenlignet.

Det blir imidlertid ingen sinke i trafikken, kan vi slå fast allerede. 0-96 kmt/ skal gå unna på 5,6 sekunder. Da betyr at den bør klare 0-100 km/t like under 6 sekunder – og dermed blir den desidert raskeste av de folkelige elbilene.

Uff da, Tesla, dette er ikke bra

Det blir mindre plass og valgmuligheter for de som velger Model 3 i stedet for Model S. 
Det blir mindre plass og valgmuligheter for de som velger Model 3 i stedet for Model S. 

Først bakhjulsdrift

Når det gjelder rekkevidde, blir den omtrent som ventet. 344 kilometer med den minste batteripakken. Det tallet er ikke så imponerende lenger, men husk altså at det kommer større batteripakke.

Model 3 er 4,7 meter lang. Det betyr at den er lengre enn Opel Ampera-e og blir størst blant de mer kompakte elbilene.

Bagasjeplassen i 3-eren blir riktignok mer enn halvvert sammenlignet med Model S. Den er fortsatt mer romslig enn de sammenlignbare konkurrentene – med totalt 400 liter fordelt på bagasjerommet foran og bak. Men tallet er nok likevel lavere enn mange hadde ventet på forhånd.

To av verdens rikeste erklærer krig mot elbilen

Færre valgmuligheter

Mens det ifølge Teslas egen informasjon skal være 1.500 valgmuligheter på en Model S, blir det færre enn 100 på Model 3.

I tillegg blir det én 15-tommers skjerm å forholde seg til – mens Model S har både den store skjermen på dashbordet og instrumentene i tillegg.

Det viktig salgsargument for Model 3 blir muligheten for firehjulsdrift. Men på de første bilene er ikke det mulig å bestille. Der er det bakhjulsdrift som gjelder.

Les testen av Model S med 4x4 her

Ventetiden for de som bestiller nå er antatt å være rundt 1 år, eller mer.
Ventetiden for de som bestiller nå er antatt å være rundt 1 år, eller mer.

Lenge å vente

Når det gjelder utleveringer, så starter de i USA til sommeren. I Norge ventes den å komme rundt nyttår, eller starten av 2018.

De som ikke har bestilt ennå, må naturligvis vente en god del lenger. På hjemmesidene til Tesla loves det kun at det skjer mot sommeren 2018 – eller senere.

Topp 4: Derfor blir Tesla Model 3 en Norges-favoritt