Nå blir BMW-verstingen perfekt for Norge
Endelig får den en nyhet mange har ventet på.
BMW M5: Navnet har lange tradisjoner i bilverdenen, og kan få det til å rykke kraftig i høyrefoten på enhver bilkjenner.
Dette er en av BMWs mest potenete modeller helt siden 1984. M5 var først ut i "familiebil på steroider"-segmentet, som i dag består av blant annet Audi RS6 og Mercedes E AMG.
Snart er det duket for siste generasjon. Litt informasjon er allerede ute, og nok til å slå fast at dette blir et skikkelig råskinn – som vil ta M5-navnet og ytelsene til et helt nytt nivå.
Her kan du lese testen av utgående BMW M5
På test i Norge
I mars lanserte BMW siste generasjon av den helt nye 5-serien. Modellutvalget er allerede bredt, og inkluderer den ladbare hybriden 530e iPerformance og den sportslige M550i xDrive. I disse dager lanseres også den nye stasjonsvognen 5-serie Touring.
Nå er det snart klart for den sportsligste versjonen av de alle, helt nye BMW M5.
– Prototypene, som blant annet har vært i Norge i vinter, gjennomgår nå sine siste tester. Lanseringsdato og pris vil vi komme tilbake til senere, men det er lov å begynne å glede seg allerede nå, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.
Alt om BMW på broom.no – klikk her:
Rundt 600 hk
Første generasjon av M5 hadde altså sin debut i 1984, og den kommende modellen blir den sjette generasjonen av BMW M5.
Under panseret sitter siste versjon av BMW sin V8-er med TwinPower turboteknologi og et volum på 4,4 liter. V8-motorens lydbilde foredles gjennom et nytt og lettere eksosanlegg.
De offisielle tekniske dataene er ennå ikke tilgjengelige, men effekten vil ligge på rundt 600 hk med et dreiemoment på over 700 Nm. Akselerasjonen fra 0-100 km/t vil gå på under 3,5 sekunder.
BMW 5-serie Alpina: Denne familiebilen har 507 hestekrefter
Bakhjulsdrift – og firehjulsdrift
Helt nye BMW M5 er forøvrig utstyrt med det et nytt firehjulsdriftssystem, og kombinerer sportsligheten og presisjonen fra bakhjulsdrift med grepet fra firehjulsdrift.
Under normal kjøring føres kreftene til bakhjulene, i typisk BMW M-manér. Når det ikke er ikke mulig å få flere krefter ned i bakken gjennom bakhjulene, og behovet for mer grep melder seg, kobles forhjulene inn gjennom en overføringskasse koblet til girkassen med egen aksling til forhjulene.
Helårsbil
Systemet kan konfigureres på flere måter. Puristene kan fortsatt nyte egenskapene til den klassiske bakhjulsdriften ved å enkelt deaktivere firehjulsdriften helt. Den aktive M-differensialen fordeler kreftene mellom bahjulene i erketypisk BMW M-stil.
Nyhetene er naturligvis at du nå kan nyte M5-en hele året, takket være muligheten for firehjulsdrift, slik både Audi og Mercedes sine motstykker i klassen kan tilby.