VW har fått mye tyn for sitt utslippsjuks i Dieselgate-skandalen. Dessuten har dieselmotorene i stadig større grad blitt uglesett i større byer, på grunn av farlig utslipp som forringer luftkvaliteten. Men VW-konsernet har på ingen måte snudd ryggen til dieselmotoren enda ...
VW har fått mye tyn for sitt utslippsjuks i Dieselgate-skandalen. Dessuten har dieselmotorene i stadig større grad blitt uglesett i større byer, på grunn av farlig utslipp som forringer luftkvaliteten. Men VW-konsernet har på ingen måte snudd ryggen til dieselmotoren enda ... Foto: Fabian Bimmer

VW-sjef: – Diesel er fortsatt viktig

Vekker oppsikt med ny uttalelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Støyen rundt Dieselgate, der VW ble tatt for omfattende juks med utslipp, har begynt å legge seg. Utbedringen av biler er godt i gang, og VW har begynt å se framover igjen.

På den årlige generalforsamlingen nylig, gikk toppsjef Mathias Müller ut og snakket om merkets ambisjoner rundt framtidige prosjekter.

Ikke minst knyttet til el- og ladbare modeller.

Planen er blant annet å ha 25 elektriske biler på markedet innen 2025, og de første 10 modellene allerede innen utgangen av 2018.

Men det betyr slett ikke at verdens største bilprodusent anser seg som ferdig med forbrenningsmotorer. Heller ikke diesel.

Nå er halvparten av norske "Dieselgate-biler" fikset

Vil investere milliarder

– Diesel vil fortsette å være helt sentralt i tiden framover, uttalte Müller, i følge det amerikanske nettstedet autoblog.com. Han forklarte videre at VW har tenkt å gå langt i å utvikle og forbedre diesel- og bensinmotorene i årene som kommer. Målet er å bedre effektiviteten med 10 til 15 prosent innen 2020.

VW-konsernet har ingen plan om å snu ryggen til dieselmotoren enda.
VW-konsernet har ingen plan om å snu ryggen til dieselmotoren enda. Foto: Paul J. Richards

Det er ikke bare snakk heller. Det er satt av investeringer i størrelsesorden 10 milliarder Euro for å sørge for at det skjer.

Müller innrømmet imidlertid selv at dette kanskje høres rart ut, i lys av den tidligere nevnte Dieselgate-skandalen.

– Norske dieselbiler har opptil 40 ganger høyere NOx-utslipp

Dropper USA

Videre presiserte Müller at satsningen også gjelder for Euro 6 dieselmotorer.

– Til tross for den hete debatten rundt disse, poengterte han.

De fleste tolker likevel budskapet som at Müller og co ikke har noen planer eller ambisjoner om å gjøre et nytt framstøt med dieselmotorer i USA. Det var her Dieselgate-skandalen startet.

I stedet er det det europeiske markedet som skal dra nytte av fortsatt dieselutvikling.

Norske VW-eiere får ikke erstatning

– Jeg vil ikke støtte en juksemaker