Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden

Rigmor har en av Norges råeste bruktbiler

En herlig Hummer H1 kan nå bli din. Faksimile: Finn.no
En herlig Hummer H1 kan nå bli din. Faksimile: Finn.no
Hummer H1 spiser vanlige SUV-er til frokost.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange liker tøffe og solide firehjulstrekkere som er skapt for å ta seg fram over det mest ulendte terreng. Skal man ha så tøff bil som mulig av dette slaget, er det vanskelig å komme utenom Hummer H1. Barskere blir det rett og slett ikke.

Den store Hummeren er ikke så ofte å se til salgs i Norge, men nå ligger det en 1995-modell med bensinmotoren på 5,7-liter til salgs.

Det er en sjelden kombinasjon, og prisen er satt til høystbydende over 480.000 kroner.

Selger er Rigmor Hesjevik, og hun har fått mye ut av bilen de 11 årene hun har eid den.

– Ja, det har vært en flott bil. Jeg så en sånn langs veien, og tenkte: Dette er en bil jeg må ha!. Så da kjøpte jeg denne. Siden har jeg brukt den jevnt og trutt, men aldri i terrenget. Jeg bor i Sandnessjøen, men pleier å kjøre til Trondheim for å ta EU-kontrollen hos Car Craft. Det er dyktige folk som kjenner bilen, så da vet jeg at alt blir gjort ordentlig.

– Det lengste jeg har kjørt er ned til Oslo. Bilen vekker jo stor oppmerksomhet, og jeg syns jo selv at det er en tøff og rå bil. Den er for øvrig veldig fin på veien. Den er jo bred, så den er stødig. Den bråker noe jævlig, men det plager ikke meg. Det er en del av konseptet, og er egentlig bare gode greier, forteller Rigmor.

De som er skeptiske til bilen tror kanskje det kan bli vel smalt langs enkelte veier, og at forbruket er skyhøyt, men ifølge Rigmor er ikke dette noe problem.

Et romslig interiør med det som må være tidenes kanskje bredeste midtkonsoll i en produksjonsbil. Foto: Finn.no
Et romslig interiør med det som må være tidenes kanskje bredeste midtkonsoll i en produksjonsbil. Foto: Finn.no

Bredden ikke noe problem

– Nei, bredden er jo ikke noe problem. Den er jo ikke bredere enn en lastebil, og de kommer seg da fram. Du må riktignok ha lett lastebil-sertifikat, men det har vel de som er interesserte i en slik bil. Ellers blir det jo gjerne til at andre folk viker for meg, man blir litt «King of the road» i en Hummer H1. Forbruket er 2 liter på vanlig kjøring, og med tanke på at bilen er nærmere 3,5 tonn er ikke det spesielt mye å klage over.

Her har prisene virkelig stupt

– Ellers er det jo en uvanlig bil, og jeg har ikke sett mange i Norge. Da jeg kjørte Route 66 på motorsykkel, tenkte jeg at jeg virkelig skulle få se mange H1, men i løpet av 500 mil så jeg kun en H1 i Los Angeles. Amerikanerne sa den var «too expensive to drive», og at den hadde blitt et samlerobjekt som bare sto i garasjer.

– At jeg nå skal selge den, er fordi jeg føler jeg har fått gjort mitt med bilen. Det er en tid for alt, og jeg har hatt mye forskjellig opp gjennom årene. Bilen er veldig godt tatt vare på, og det har vært stor interesse siden annonsen ble lagt ut. Jeg regner med den blir solgt ganske kjapt, avslutter Rigmor som gjorde sin bildrøm til virkelighet.

Det skal også tilføyes at Rigmors bil ble laget for Arnold Schwarzenegger som var første eier, og en plakett inne i bilen forteller at den ble bygget for "The Terminator".

Litt vann er ikke noe en Hummer H1 lar seg stoppe av!
Litt vann er ikke noe en Hummer H1 lar seg stoppe av!

Umiddelbar suksess

Hummeren startet livet som et amerikansk militærkjøretøy. Da het den HMMWV – forkortelse for High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle. Den ble superstjerne etter innsatsen i den første «Operation Desert Storm i januar-februar 1991 i Kuwait. Dette, i kombinasjon med at skuespilleren Arnold Schwarzenegger falt pladask for bilen og fikk lov til å kjøpe et eksemplar til privat bruk, banet vei for en sivil utgave av krigeren.

Hummer H1 kom første gang på markedet i 1992 og ble en umiddelbar suksess. Dette var bilen for de som virkelig ville skille seg ut – og for de som skulle bedrive seriøs offroadkjøring. Bilen har aldri vært importert ”offisielt” til Norge, men det har kommet inn noen titalls biler gjennom årene. Da er det snakk om lastebilregistrering.

Bennys råd

– Hummeren er en usedvanlig primitiv konstruksjon, men er en solid bil med god kvalitet. Den er bygget for å forsere ørkener, krysse elver og brøyte seg fram i ulendt terreng. Dermed kan den aldri bli noen komfortabel landeveiscruiser og du skal være temmelig spesielt interessert hvis du vurderer å ha denne som eneste bruksbil. Produksjonen opphørte i 2006, men tilgangen på biler og deler vil ikke være noe problem. Det finnes flere versjoner – og mye til dels kreativ ombygging. Sett deg inn i sakene før du eventuelt kjøper, er rådet fra Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Hummer H1 finnes i en rekke versjoner, alle har til felles at de er noe av det barskeste som ruller på fire hjul. 
Hummer H1 finnes i en rekke versjoner, alle har til felles at de er noe av det barskeste som ruller på fire hjul. 

Hummer-historikk

1979: AM General (eid av American Motors Corporation) starter utviklingen av et nytt kjøretøy kalt High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (forkortet til HMMWV) for militæret.

1980: Den første prototypen testes.

1982: Renault tar over AMC, men amerikansk lov forbyr utenlandske selskaper å eie selskaper som leverer utstyr til militæret. AM General blir derfor solgt til LTV Corporation.

1985: I januar ruller den første HMMWV, også kalt Humvee, av samlebåndet.

1989: HMMWV for første gang i stridsbruk i Panama.

1991: HMMWV blir verdensberømt grunnet sin innsats i «Operation Desert Storm» i Kuwait.

En av de mest komplette bilene du kan kjøpe

1992: Etter påtrykk fra Arnold Schwarzenegger blir en sivil utgave av HMMWV en realitet. Den lanseres som Hummer med en 6,2-liters V8-dieselmotor og 3-trinns automatkasse. Med hele 40 cm bakkeklaring, og ekstreme terrengegenskaper, hvor man også kan øke eller senke lufttrykket i dekkene via en bryter, har verden fått en ny off-road konge.

1994: Motorvolumet økes til 6,5 liter og kombineres med en 4-trinns automatkasse.

1995: Komforten blir bedre og en bensinmotor på 5,7 liter blir tilgjengelig.

1996: Alle utgavene får to drivstofftanker. En 6,5-liters turbodiesel blir tilgjengelig, mens bensinmotoren utgår.

1997: Turbodiesel-motoren oppgraderes. Lydisoleringen blir forbedret og klimaanlegget blir kraftig forbedret fra midten av året.

1999: Dieselmotoren uten turbo forsvinner. ABS og elektronisk traction control introduseres, noe som gir dårligere offroad-egenskaper, men bedre kjøreegenskaper på vanlig vei. GM begynner markedsføringen av Hummer H2, og H1 legges derfor til på slutten av navnet for den opprinnelige Hummer.

2000: 39 utgaver med skråtak bak førerhuset produseres.

2003: Offroad-egenskapene forbedres med en ny diffsperre bak.

2004: Motoren får ytterligere 10 hestekrefter. Helt nytt interiør på plass.

2006: I siste produksjonsår er H1 vesentlig oppgradert, med blant annet 6,6-liters dieselmotor og ny girkasse. Militærutgaven fortsetter.

Hummer H1 kom i ulike versjoner: Stofftak, hardtop pickup, wagon, 2-dørs pickup og 4-dørs Slantback. Totalt ble det laget 11.818 Hummer H1.

Her går de virkelig nye veier

Lik Broom på Facebook