Joda, disse to bilene har én ting til felles

Men det er IKKE prisen.

Det er ikke bare blant nybilene det plutselig har dukket opp en masse alternativer for deg som vil ha elbil.

Bruktmarkedet er etterhvert også blitt rikt på valgmuligheter – i alle mulige prisklasser og størrelser.

Nå ligger det til en hver tid mellom 1.700 og 2.000 biler tilgjengelig.

Prisene starter på rundt 20.000 kroner. Mens de som virkelig har lyst til å dra på kan punge ut godt over millionen.

Vi har tatt en titt på hva som finnes:

Ingen elbil gir deg mer for pengene

Think er blant elbilene du kan få billigst på bruktmarkedet.
Think er blant elbilene du kan få billigst på bruktmarkedet.

Lavpris

Om vi sorterer etter lavest pris, er det diverse Reva, Buddy og Think-modeller som dukker opp.

Designet her er akkurat det vi forbinder med første generasjon elbiler. Ikke direkte vakkert, for å være litt diplomatisk...

Utseendet var også noe av grunnen til at elbiler fikk mye tyn i starten. De så rett og slett ikke ut som vanlige biler.

For å holde nede vekt og by på nok rekkevidde, ble bilene dessuten veldig kompakte. Gjerne kun med to seter, og begrenset sikkerhet.

Klikk her for å se Norges billigste elbil

40-70.000 kroner

Legger du i litt mer, kan du få en langt nyere "bil" – nemlig Renault Twizy. Det er også en ganske sær skapning, og også denne har kun to seter. Men her står de etter hverandre, i stedet for ved siden av hverandre.

2012-modeller starter på rundt 40.000 kroner.

Legg på litt til, og du kan sikre deg et eksemplar av bilen som virkelig var med å starte elbileventyret i Norge: Mitsubishi i-Miev.

Her starter prisene på rundt under 70.000 kroner. Den aller mest solgte elbilen i verden, Nissan Leaf, blir din for drøyt 80.000 kroner og oppover.

Her får du dessuten en fullverdig bil, med plass til fem, sikkelig bagasjerom og en del utstyr.

Det må sies å være mye bil for pengene!

Nissan Leaf er en av pionerene på elbilfronten i Norge, og resten av verden.
Nissan Leaf er en av pionerene på elbilfronten i Norge, og resten av verden.

Bilguide: Fortell oss om bilen din!

VW og Toyota

Norges mest populære bilmerke, VW, har to elbiler i "stallen". Minstemann, e-up!, er tilgjengelig på bruktmarkedet for like over 100.000 kroner.

Vil du heller ha e-Golf starter prisene på rundt 175.000 kroner. Det samme gjør Kia Soul og de rimeligste utgavene av BMW i3.

Mercedes B-klasse Electric har sunket til rundt 200.000 kroner for de billigste modellene.

Det har faktisk dukket opp noen elektriske utgaver av Toyota Rav4 til salgs i Norge også. Disse starter på 250.000 kroner.

Elbil: Hvor lenge holder egentlig batteriene?

Hyundai i vinden

I fjor høst kom også Hyundai på banen med sin første elbil. Nå begynner noen av disse å dryppe ut på bruktmarkedet også. Prisene starter under 300.000 kroner.

Interessen virker god, da flere av disse blir solgt raskt.

I prisklassen over 300.000 kroner er det helst nyere BMW i3 og Tesla som regjerer.

Dette kan bli markedets råeste elbil

Tesla Model X er den eneste elbilen med 4x4, hengerfeste og mulighet for syv seter.
Tesla Model X er den eneste elbilen med 4x4, hengerfeste og mulighet for syv seter.

Tesla

Akkurat Tesla er jo i en klasse for seg. Det ligger nesten 300 ute for salg, og prisene starter på drøyt 400.000 kroner. Da får du innstegsmodelen av Model S.

Skal du ha Model S med firehjulsdrift starter ballet rett under 600.000 kroner.

SUVen, Model X, er det også blitt en del av på bruktmarkedet. Prisene starter på 759.000 kroner – for Model X 60D.

Den aller dyreste elbilen til salgs i Norge i skrivende stund er en Model X 90D med Ludicrous-oppgradering. Da snakker vi råskinn, med over 700 hk.

Kort sagt, det finnes mye å velge mellom!

Klikk her for å se Norges dyreste elbil

Klikk her for å lese hva norske Tesla-eiere synes om bilen sin