Rekkevidde er viktig for de fleste som vurderer en elbil. Ja, elbilene har til og med gitt oss et eget ny-ord rundt dette: Nemlig rekkeviddeangst.

Skrekken er naturligvis å bli stående ett eller annet sted med flate batterier – og måtte ta den lite hyggelige telefonen og tilkalle veihjelp.

Men dette problemet har blitt stadig mindre de siste årene. Elbilprodusentene jobber nemlig intenst med å øke rekkevidden. Her har utviklingen gått fort, til glede for alle som har elbil, eller vurderer å kjøpe en.

– Gull verdt

Forleden samlet vi i Broom tre av de hotteste elbilene på det norske markedet, for et TV-opptak. Og dette trekløveret er et veldig godt eksempel på rekkevidde-kappløpet som pågår akkurat nå.

Volkswagen e-Golf har nylig økt rekkevidden sin til 300 kilometer. Renault Zoe har gjort det samme, men opp til 400 kilometer. Og Opel Ampera-e som akkurat har kommet til landet kan by på hele 520 kilometer!

– Det er klart dette er gull verdt for kjøperne, både at det er mye å velge mellom og at rekkevidden stadig øker. For mange var begrenset rekkevidde lenge noe som gjorde at de holdt seg unna elbiler. Nå har det blitt et betydelig mindre problem, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Fikk elbilen til å gå 25 prosent lengre

Tesla-rekkevidde

Han var en av de første her til lands som fikk teste Opel Ampera-e, på amerikanske veier. Nå er den altså i Norge og vil endre dette markedet i tiden framover.

– Ja, Ampera-e tilbyr i praksis Tesla-rekkevidde, men til langt lavere pris. Den vil også pushe konkurrentene kraftig i årene som kommer. Det at Opel dro til med så lang rekkevidde er naturligvis en hodepine for dem. Ampera-e er målstokken nå, de andre har ikke noe annet valg enn å følge etter, mener Benny.

Samtidig har altså flere av de eksisterende modellene på markedet økt rekkevidden sin. Renault Zoe er den som går lengst av disse akkurat nå, med sine 400 kilometer. Mens bestselgeren VW Golf nå altså klarer 300 kilometer.

Renault Zoe er nummer to etter Ampera-e på rekkevidde blant de folkelige elbilene.
Renault Zoe er nummer to etter Ampera-e på rekkevidde blant de folkelige elbilene.

Norsk undersøkelse: Bare én av ti har gått tom for strøm

Dytte inn nok batterier

– Hvor vil dette ende?

– Det er et veldig godt spørsmål! I praksis er det ikke noe i veien for å klare mye mer rekkevidde enn dette også, enkelt forklart handler det bare om å dytte inn nok batterier. Hele bilbransjen ble tatt på senga av Tesla og deres rekord-rekkevidde. Tesla skjønte at kjøperne ville ha biler som gikk nesten like langt som konkurrenter med bensin- og dieselmotor. Mens den tradisjonelle bilbransjen mente det fikk holde at elbiler kunne brukes til småkjøring. Men de kommer altså etter så det suser nå!

– Mitt tips er at elbilene etter hvert vil få samme rekkevidde som biler med forbrenningsmotor. Her skjer det blant annet mye på batterifronten, samtidig som bilene blir mer effektive. Vi skal huske at masseproduksjon av elbiler ikke er noe som har pågått lenge, her vil det skje mye de neste årene, sier Benny.

Tesla har røsket skikkelig opp i elbil-markedet, dette er SUV-en Model X.
Tesla har røsket skikkelig opp i elbil-markedet, dette er SUV-en Model X.

Enklere å ha elbil

Hans råd til de som tenker å kjøpe elbil, er å kartlegge sitt eget behov først – og kjøpe bil etter det.

– Noen legger nok i overkant stor vekt på rekkevidden. Har du stort sett småkjøring og kan lade ofte: Ja, da trenger du kanskje ikke en av bilene som går lengst. Her skal vi også huske at det stadig bygges ut nye ladestasjoner. det blir enklere å eie og kjøre elbil.

– Men naturligvis har det også en stor verdi at man slipper å planlegge lengre turer veldig nøye, og at man ikke behøver å engste seg for å gå tom for strøm, sier bileksperten.

Elbiler på rekke og rad: Zoe, e-Golf og Ampera-e viser hvor tøff konkurransen i dette segmentet har blitt.
Elbiler på rekke og rad: Zoe, e-Golf og Ampera-e viser hvor tøff konkurransen i dette segmentet har blitt.

LES OGSÅ: Her er bilene med kortest rekkevidde