Derfor er Teslas SUV ulik alle andre

Dette er modellen som går lengst. Les testen:

Tesla Model X er ikke helt som andre SUV-er. 
Tesla Model X er ikke helt som andre SUV-er. 

Tesla er et av verdens nyeste bilmerker. De kom med sin aller første bil i 2003 og får dermed andre "nye" bilmerker som Hyundai og Lexus til å virke utgamle.

Slikt gir både fordeler og ulemper. En av fordelene er at man ikke henger fast i gamle røtter, forpliktende familietradisjoner og forventninger.

Om man vil – og tør – kan man tenke helt nytt og gjøre ting på sin helt egen måte. Det har da Tesla også gjort. Til gangs. Til noens begeistring og til andres frustrasjon og ergrelse.

Vi har akkurat lagt en uke bak oss i annerledes-SUV-en Tesla Model X.

Likeheten til Teslas Model S er der, men den høyere Model X er ikke like harmonisk i linjeføringen.  
Likeheten til Teslas Model S er der, men den høyere Model X er ikke like harmonisk i linjeføringen.  

Model X er Teslas løsning på hva en romslig familie-SUV også kan være. En røslig bil med coupe-aktige linjer, høy bakkeklaring på 19,5 cm. og som bygger på samme plattform som Model S.

Den er hel-elektrisk, den har firehjulsdrift, den har sært design og en startpris på tett oppunder 720.000 for billigste utgave. Og den oser med det av en liten dose status/klysefaktor...

Vår testbil bærer betegnelsen 100D og er den med lengst rekkevidde. Hele 565 kilometer etter NEDC-normen og prisen på den greit utstyrte testbilen er 965.000 hardt beskattede, men avgiftsfrie kroner.

Denne bilen kommer når du kaller på den

Coupe-aktige linjer til tross. Tesla kaller dette SUV. Firehjulsdrift, god plass, høy bakkeklaring og høy sittestilling gjør at begrepet kan forsvares. 
Coupe-aktige linjer til tross. Tesla kaller dette SUV. Firehjulsdrift, god plass, høy bakkeklaring og høy sittestilling gjør at begrepet kan forsvares. 

Hvordan er den å kjøre?

Elmotoren gir godt og lydløst skyv fra første omdreining. Styringen er lett og kunne vært mer følsom. Setene er gode og plassen er raus. De fleste av bilens funksjoner styres via den store skjermen, som hverken ser mystisk eller skummel ut. Kan du å bruke en smart-telefon, (og det gjør jo alle etter hvert...) så kan du å bruke denne.

Enkelt, greit og genialt, men direkte vakker er den ikke der den står på høykant. Skjermen har god oppløsning og rygge-kameraet, som virkelig behøves grunnet begrenset utsyn bakover, er i bortimot kino-kvalitet.

Bilen byr på mer enn nok kraft i enhver situasjon, er lynrask ved forbikjøringer, den er komfortabel og at 2,5 tonn bil med mye vekt i bunnen, i form av batterier, oppleves som stabil overrasker neppe noen. Firehjulsdrift og et saftig, men lavt tyngdepunkt, gjør at den store bilen også biter nesten uventet godt i fra seg i krappe svinger og (relativt) høy fart, uten at dette på noen måte er, eller skal være, bilens paradegren.

Som premium-SUV-er flest er det befrakting av passasjerer og deres bagasje på en rask, god og komfortabel måte som er bilens aller sterkeste side. Det er en oppgave Model X definitivt løser på en god måte.

Teslas superchargere fungerer godt. Etter en 20 minutters pause, kan du fortsette ferden, med mange nye mil på batteriet. Forutsatt at du ikke har kjørt batteriet helt flatt og ikke lader helt opp.

På ny Tesla er 400 KWt gratis i året. Lader man utover dette, koster der 1,40 kroner pr. KWt. Supercharger-nettverket er bygget for å muliggjøre helelektriske langdistansereiser, og 400 KWt bør dekke det meste av behovet.

Det er først når du skal lade hjemme du skjønner hvor stor kapasiteten på batteriet egentlig er. Det tok omtrent to døgn fra nesten tomt, til nesten fullt batteri, på en vanlig 16 amp. kurs fra stikkontakten i garasjen...

Les også: Den flyvende bilen er ikke langt unna

God plass og gode seter. Men setene er såpass hvite at man nesten må ha solbriller for å sette seg inn i bilen... 
God plass og gode seter. Men setene er såpass hvite at man nesten må ha solbriller for å sette seg inn i bilen... 

Hvordan er plassen?

Om en bil på over fem meters lengde og en bredde på godt over to meter hadde vært trang innvendig, så hadde mange blitt skuffet. Men det blir de ikke. For her er plassen raus både bortover, innover, nedover og utover. Holder ikke plassen her så har du faktisk et problem.

Testbilen er en femseter og gir med det romslig bagasjerom - både foran og bak, faktisk. Model X kan også leveres som sjuseter, som naturlig nok tar en god bit av bagasjeplassen bak.

Takboks eller lastestativ på taket tenker du kanskje? Men - nei, glem det! Ta en titt på åpningen av bakdørene en gang til... Kult, annerledes, morsomt, men ikke direkte praktisk med tanke på takbagasje. Men de sikrer enkel adkomst til baksetet / baksetene i det minste.

Bakdørene er sensorstyrte, og trenger bare 30 cm klaring på siden for å åpnes, så det er sjelden noe problem. Problemet er i garasje og parkeringshus med noe begrenset takhøyde. Da stopper dørene automatisk når det skorter på plassen, uten å gå helt opp. Det å da entre baksetene på en elegant måte, blir en sann prøvelse. For ikke å snakke komikveld.

Tesla kan levere Model X med tilhengerfeste og den kan trekke tilhenger på opptil 2.250 kg. Dessuten leverer Tesla smarte og kule originalholdere til både ski og sykler.

Model X har den største panoramafrontruten som finnes på en personbil. Det gir en enestående utsikt til stjernene, himmelen om man titter oppover og veien om man titter framover.

Interiøret er klart minimalistisk og på Tesla-vis med skjermen som dominerende betjeningsorgan. 
Interiøret er klart minimalistisk og på Tesla-vis med skjermen som dominerende betjeningsorgan. 

Går den bra?

Model X har elektrisk firehjulsdrift som standard, et 100 KWt batteri som gir 565 km teoretisk rekkevidde og strøm til de to elmotorene.

I testperioden, som besto av typisk hverdagskjøring og en lengre helgetur, hadde vi ingen problemer med omsette de teoretiske milene til 43 mil i praksis, på godt sommerføre. På vinteren vil den trolig gi seg på noe rett over 30 mil.

Og – ja, den går bra! Testbilen, som ikke er X-familiens raskeste, gjør unna 0-100 km/t på kjappe fem sekunder blank. Det vil si at den 2,5 tunge SUV-en knuser samtlige av 80-tallets hissige GTI-biler med god margin... Ja - de aller fleste andre biler, både nye og gamle, også for den saks skyld.

Holder ikke dette, finnes den i en Performance-utgave også, med samme batteri, men med hissigere motorer, litt kortere rekkevidde og enda kjappere akselerasjon. Da heter den P100D og vi snakker 0-100 km/t på lynkjappe 3,2 sekunder! Hva nå enn det skulle være godt for, med unntak av å skryte til naboer og kolleger på grillfesten.

Toppfarten er for øvrig 250 km/t. Også det uvanlig høyt til å være en elbil. De fleste alminnelige elbiler gir seg på rundt 150 km/t.

Tesla: Om to år kan du sove bak rattet

Finest utenpå eller inni?

Med Model X som femseter får man stort bagasjerom.
Med Model X som femseter får man stort bagasjerom.

Liker du gamle hus med skjeve, smårutete vinduer og mosegrodd takstein og gjerne et laftet stabbur ved siden av, så vil du trolig rynke litt på nesa av Teslas minimalistiske design. Har du sansen for stram funkis, derimot...

For innvendig er den minimalistisk, moderne og lekker. Til å være så innovativ og nyskapende er den nesten overraskende intuitiv. Man skjønner liksom med en gang hvordan ting fungerer og skal brukes.

Bilen er amerikansk og på typisk USA-vis er ikke materialkvaliteten og finishen på alle detaljer helt på tysk premium-nivå. Men i det stor og hele er dette godt nok for de fleste av oss.

Setene er uvanlig gode – og uvanlig hvite i testbilen. Mer spesielt enn vakkert, men de vakte i alle fall oppsikt. Det var knapt mulig å åpne døren uten at noen kommenterte dem.

Utvendig kjenner man igjen grunndesignet fra den langt mer elegante og lavere Model S. På Model X oppleves som noe mer klumpete og ikke fult så harmonisk i linjeføringen. Man sitter naturlig nok høyere og har god oversikt, bilens fysiske størrelse til tross.

Vår mening er at den er finere utvendig enn innvendig.

Les også: Hoppet av fra Tesla – nå kan du bestille denne

Linjene er kanskje ikke de mest praktiske, men Model X her klassens klart beste aerodynamikk. 
Linjene er kanskje ikke de mest praktiske, men Model X her klassens klart beste aerodynamikk. 

... og hva er konklusjonen?

Dette er en annerledes, moderne og framtidsrettet SUV. Den setter også ny standard når det gjelder rekkvidde. Den har et design som utfordrer og kanskje ikke har mest fokus på det praktiske. Ref. bakdørene og den coupe-aktige taklinjen.

Tesla Model X 100D

  • Motor: 2 x elektrisk
  • Effekt: 611 hk / 967 Nm.
  • Rekkevidde: 565 km.
  • 0-100 km/t: 5 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • L - H - B: 504, 172, 207 cm.
  • Vekt: 2.504 kg.
  • Pris fra: 859.700 kroner
  • Pris testbil: 965.200 kroner

Men dette er allikevel en fullverdig og god familie-SUV med god plass, god framkommelighet som tar hele familien komfortabelt fram dit dere skal. Teslas etter hver velutbygde supercharger-nettverk gjør at selv lengre reiser ikke er noen utfordring.

Bilen byr også på en god dose status og er vel slik sett en ganske "hot"modell. Plutselig ble liksom BMW X5, Volvo XC90 og Porsche Cayenne litt gammelmodige ved siden av. Uten at de nødvendigvis er dårligere biler av den grunn.

Men det meste blir litt konservativt ved siden av denne. Tesla er annerledes – på godt og vondt. Men aller mest på godt!

Forrige gang beviste Tesla, med Model S, at en romslig premium familiebil kunne være helelektisk. Nå gjør det det samme i SUV-segmentet.

Les også: Tesla har enda større planer - sjekk denne

Video: Se også vår test av Norges første Model X her