Toyota C-HR er et friskt desigpust inn i en litt traust Toyota-familie. Heldigvis er det ikke bare på utsiden bilen sjarmerer.
Toyota C-HR er et friskt desigpust inn i en litt traust Toyota-familie. Heldigvis er det ikke bare på utsiden bilen sjarmerer.

Her går de virkelig nye veier

Nå er ikke Toyota bare bil for mann med hatt! Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg var på plass da Toyota avuket konseptbilen som viste vei for det som skulle bli produksjonsmodellen C-HR. Det var i Frankfurt i 2014.

Nå er produksjonsmodellen på plass. Og vi har ventet i spenning på å få kjøre den på norske veier.

Bilen vi har fått låne er en hybrid, med forhjulsdrift og trinnløs CVT-automatgir. Men du kan også få CH-R med manuell girkasse og firehjulsdrift.

Salgsambisjonene er høye. Rundt 3.000 biler, der den desidert største andelen skal ha hybrid drivlinje.

Uansett er denne bilen et markant steg i en mer ungdommelig retning for litt trygge og trauste Toyota. Og det er ikke bare her de viser seg fra en mer leken side. De siste årene har de nemlig tatt tilbake litt av moroa de stod for da MR2, Supra og Celica var del av modellutvalget – med GT-86. Og mer er på vei. Blant annet jobbes det med en sportsbil i samarbeid med BMW! Alt handler ikke lenger om fornuft. Heldigvis!

Blir med på test av en litt annerledes Toyota.

Dette er det dristigste de har gjort

Uansett hvilken vinkel du måtte se den fra, byr C-HR på en masse kule designdetaljer.
Uansett hvilken vinkel du måtte se den fra, byr C-HR på en masse kule designdetaljer.

Hvordan er den å kjøre?

Vel på plass bak rattet, sitter man litt høyere enn i en vanlig bil, uten at du får noen utpreget SUV-følelse av den grunn. Setene er bra, med litt ekstra sidestøtte. Men vi savner forlengbar sittepute.

Rattet kan justeres både opp og ned, og inn og ut. Bra! Det har nemlig ikke alltid vært tilfellet med Toyota...

Ute på veien oppleves den som pigg og fin. Den smyger seg gjennom svingene og det er åpenbart at man har jobbet med å gjøre understellet mer sportslig enn vi er vant med fra Toyota. Bilen er blant annet testet og utviklet på selveste Nürburgring, må vite!

Men det ville ikke vært Toyota om komforten ble satt helt til side. Det er den altså ikke. Dette fungerer veldig bra under vanlig kjøring også.

Litt vindsus må du regne med, her skulle vi gjerne hatt litt bedre støydemping.

Den trinnløse girkassen fungerer fint under normal, rolig kjøring. Ikke så bra når du skal akselerere. Vi foretrekker å enten gire selv, eller bruke helt vanlig automatgir.

Brooms bilguide: Fortell oss om bilen din

På dette bildet får du et veldig tydelig inntrykk av det manglende utsynet for de som sitter i baksetet. Men plassen er ikke verst.
På dette bildet får du et veldig tydelig inntrykk av det manglende utsynet for de som sitter i baksetet. Men plassen er ikke verst.

Hvordan er plassen?

C-HR er en kompakt crossover, og c-stolpen lener seg bratt framover. Likevel er det solide 377 liters bagasjerom. Det er lett å utnytte også. Men lastekanten er ganske høy.

I baksetet må du imidlertid være forberedt på at det blir noen kompromisser. Utsynet fra baksetet er sterkt begrenset både av takhøyden og fordi den nedre rammen på vinduet går oppover mot bakluka. Ungene vil ikke falle for denne, for å si det sånn.

Joda, det er faktisk plass her, til tross for coupe-aktig taklinje. 380 liter har du til rådighet.
Joda, det er faktisk plass her, til tross for coupe-aktig taklinje. 380 liter har du til rådighet.

Takhøyden er også begrenset og voksne kan få litt smått med plass til bena.

Foran er det imidlertid bra med boltringsplass. Utsynet kunne helt klart vært bedre, men ryggekamera redder dagen. På vinteren, med mye skitt og søle som dekker til linsa på bakluka, kan det imidlertid bli en utfordring ...

Klar for tøffere Toyota? Sjekk denne:

Fineste utenpå eller inni?

Da jeg så konseptbilen, tenkte jeg at dette var råtøft! Men min neste tanke var at de aldri ville våge å la produksjonsmodellen bli like kul. Så feil kan man ta!

C-HR er skikkelig barsk – med en masse store og små detaljer å legge merke til. Fronten ser überhissig ut – med sin store og ruvende fanger, de smale LED-lysene og A-stolpene som ligger "flatt" bakover.

Sorte speilhus  - og stilige LED-lys. C-HR blir lagt merke til ...
Sorte speilhus  - og stilige LED-lys. C-HR blir lagt merke til ...

Fra siden er den også stilig. Her kommer profilene tydelig fram, de markerte hjulbuene, taket som er i en egen farge, takspoileren og det "skjulte" dørhåndtaket til bakdørene.

Hekken er sannelig sexy, den også! Ikke på Kardashian-vis, stor og tung. Her er det en veltrent og smekker variant.

Interiøret er stilig og utradisjonelt i Toyota-sammenheng. Den blå pyntelista som går horisontalt gjennom kupeen er en stilig detalj.

Stående skjerm på dashbordet fungerer bra og det er få knapper. Når du blir litt kjent med det, fungerer infotainmentsystemet bra også.

Men opplevd kvalitet er ikke like bra som for eksempel hoa VW, det samme gjelder oppløsningen på infotainmentskjermen. Brukervennlighet på infotainmentsystemet kan det gjerne også jobbes med.

Vi liker eksteriøret best.

Topp 10: Disse bilene kjøper Lotto-millionærene

Tøff blå list livner opp i et i ellers mørkt og litt plastdominert interiør. Opplevd kvalitet er ikke helt på nivå med de beste konkurrentene. Infotainenmentsystemet, og infoskjermen i instrumentpanelent er heller ikke best i klassen.
Tøff blå list livner opp i et i ellers mørkt og litt plastdominert interiør. Opplevd kvalitet er ikke helt på nivå med de beste konkurrentene. Infotainenmentsystemet, og infoskjermen i instrumentpanelent er heller ikke best i klassen.

Går den bra?

Nja, her kan vi vel i beste fall si at den går relativt bra. 0-100 km/t tar den seg 11 sekunder med å oppnå. Ikke akkurat noe som får pulsen til å stige nevneverdig.

Akselerasjonen kjennes litt monoton også, rett og slett fordi det er en trinnløs girkasse. Holder du full gass lenge, blir også lydbildet ganske masete.

Men når du ikke skal forsøke å flise nabobilen ut av et lyskryss, og det skal du jo normalt ikke, så fungerer det helt fint. Jevn og rolig kjøring er det som passer motor og girkasse best. Litt synd, fordi chassis og understell fortjener litt mer ... Nissan har jo gjort det med Juke, som lages i Nismo-utgave med over 200 hk. Vi håper Toyota fortsetter å overraske, og kommer med en versting-utgave av C-HR også.

Forbruket er imidlertid veldig lavt. Det er oppgitt til bare 0,38 l/mil. Hybridsystemet fungerer godt og du kan regenerere mye når du setter girspaken i B. Tidvis merkes overgangen til bensinmotoren litt godt, men stort sett går det relativt sømløst for seg.

Denne profilen er ganske særegen. Toyota kan hvis de vil.
Denne profilen er ganske særegen. Toyota kan hvis de vil.

Et av de mest fornuftige bilkjøpene du kan gjøre

...og hva er konklusjonen?

Vi liker den nye retningen til Toyota, hvis CH-R er en indikasjon på hvor man er på vei. Langt mer ungdommelig og sprekt design, bedre kjøreegenskaper og til og med et spenstig interiør.

Toyota C-HR

Motor: 1,8-liter bensin + elmotor

Effekt: 122 hk / 300 Nm

Forbruk: 0,38 l/mil

0-100 km/t: 11 sek.

Toppfart: Ikke oppgitt

Bagasjerom: 377 liter

Lengde x bredde x høyde: 436 x 179 x 155 cm

Vekt: 1.380 kg

Pris: 339.900 kroner

Pris testbil: 360.200 kroner

På sett og vis er den Toyotas svar på tidligere nevnte Nissan Juke. Begge deler er biler som beriker bilparken vår, ved å være annerledes. Men jeg er ikke i tvil om at C-HR er den jeg liker best.

Opplevd kvalitet på interiøret er ikke fullt så bra som vi kunne ønsket. Her er det litt å gå på sammenlignet med for eksempel VW.

Et viktig punkt som Toyota skal ha ros for, er at de ikke holder igjen på utstyrsnivået. På testbilen er det faktisk bare skinn, metallic lakk og JBL-stereoanlegg som er ekstra. Og totalt koster dette drøyt 20.000 kroner! Alt annet er inkludert Dynamic Tech-pakken.

Hybriden er altså ikke tilgjengelig med 4x4. Skal du ha trekk på alle fire, må du ut med rundt 50.000 kroner mer enn tilsvarende utstyrt hybrid. I en urban crossover som dette tipper vi imidlertid vi de fleste kjøperne slår seg til ro med forhjulstrekk.

Men alt i alt en positiv og morsom opplevelse. Hvem har sagt at Toyota må være gubbebil?

Toyota har begynt å tenke nytt og ungdommelig. Vi liker det!
Toyota har begynt å tenke nytt og ungdommelig. Vi liker det!

Nå er det smart å kjøpe brukt firehjulstrekker