Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

At lille Norge har blitt selve elbil-landet framfor alle andre er det liten tvil om.

At Tesla også snudde om et svært viktig kapittel i elbil-boka er det heller ikke mye tvil om. Plutselig måtte ikke en elbil være liten, rar og sær – og stoppe ettere maks ti mil.

For plutselig var elbil også for de som gikk i lyseblå skjorte med V-genser slengt over skuldrene og for folk som normalt kjørte feit BMW, Audi eller Jaguar.

2.200 Model X i Norge

Nå derimot, er det knapt noe av de morgentrøtte bilistene i køen på E18 inn mot Oslo som leer på et øyelokk om du kommer med en aldri så stor eller dyr Tesla. Den har rett og slett blitt alminnelig.

Faktisk har så mange som 2.200 kunder fått sin Tesla Model X på det snaue året den har vært her. Det er et uvanlig høyt antall. Vi snakker om en bil med startpris på nesten 720.000 kroner.

100D betyr en rekkevidde på 565 km etter NEDC-normen. Hvor langt det blir i praksis skal vi finne ut av.
100D betyr en rekkevidde på 565 km etter NEDC-normen. Hvor langt det blir i praksis skal vi finne ut av.

Vi har nå aller siste skuddet på Tesla-stammen for prøvekjøring. Nemlig modellen som setter rekkevidde-rekord i Model X-programmet. 100D heter den og har en teoretisk rekkevidde på 565 kilometer.

– Noe av grunnen til Modell X-suksessen ligger definitivt i det praktiske. Her har man god plass til inntil syv personer, i tillegg til bagasje, man har mulighet for tilhengerfeste og så har så klart rekkevidden noe å si også.

– Vi ser at Model X kanskje mer enn noen annen elbil på markedet fyller behovene for en nummer én bil for en familie. Mange har jo fortsatt elbilen som nummer to-bilen i familien. Det sier Even Sandvold Roland i Tesla Norge.

Model X: Rett og slett banebrytende

Besparelsen med elbil er betydelig.

Prismessing ligger den omtrent på det samme som man må betale for en stor BMW, Volvo, eller Mercedes - med forbrenningsmotor. Familier med disse bilene kjører gjerne mye. Med en elbil slipper man langt på vei utgifter til drivstoff. Det kan for utgjøre både 30.000 og 50.000 kroner i året. Ser man det over for eksempel en femårs-periode er besparelsen virkelig betydelig.

I tillegg kommer en del andre intensiver som også taler i elbilens favør.

Det er fortsatt gratis å lade en Tesla, men på Supercharger-nettverket er det en begrensning på 400 KWt pr. år. Om man lader 50 KWt pr. lading blir det åtte gratis-ladinger i løpet av året.

Lader man utover dette så er det til en kostnad på 1,40 kroner pr. KWt.

– Supercharger-nettverket er bygget for å muliggjøre helelektriske langdistansereiser, og 400 kWt dekker et helt vanlig årlig behov på slike turer, forklarer Roland.

Dette skjer når Tesla Model X åpner vippedørene med snø på taket

Dyrere men raskere lading.

Så langt har så mange som 2200 nordmenn fått overlevert sin Tesla SUV, Model X. 
Så langt har så mange som 2200 nordmenn fått overlevert sin Tesla SUV, Model X. 

– Den prisen er noe dyrere enn du betaler når du lader hjemme. Men du lader mye raskere på Teslas superladere enn gjør hjemme eller på en vanlig hurtiglader. Vi synes det er mer rettferdig at man bateler per KWt og ikke for ladetiden, slik enkelte andre har, sier Roland.

– Tesla selger nå en god blanding av både Model S og Model X forteller han.

Nye 100D, som vi nå kjører, har samme batteri som den noe sprekere P100D, hvor P-en står for Performance.

– Batteriet er det samme, men elmotorene noe snillere for å oppnå lengre rekkevidde, framfor hårreisende akselerasjon, avslutter Roland.

Vi kan for egen del bekrefte at en 100D går mer enn godt nok. Den gjør 0 -100 km/t på bare 5 sekunder.

Vi kommer tilbake med full test av Tesla-nykommeren i løpet av kort tid.

Les også: Tesla skal doble antall superlade-stasjoner

Video: Sjekk ut denne Teslaen: