Den har sovepose i midtarmlenet og strømuttak på taket

Slik ser det ut når Toyota leker seg litt.

Det er gøy at Toyota tør å dra på, og FT-4X er et godt eksempel på akkurat det.
Det er gøy at Toyota tør å dra på, og FT-4X er et godt eksempel på akkurat det.

Toyota har den siste tiden vist mer spenstige takter på designfronten, og deres nye konsept FT-4X beviser det.

Det er også tydelig hvem Toyota ønsker som kjøpegruppe til bilen, den såkalte «Millenniumsgenerasjonen» (de som var barn og ungdommer på slutten av 90-tallet, og begynnelsen av 2000-tallet).

Toyota sier at «Millenniumsgenerasjonen er glad i friluftsliv, men de opererer nesten alltid innendørs. De liker å dra til nye boligstrøk og nasjonalparker, men planlegger sjelden». Med andre ord har Toyota valgt å lage en kul og trendy bil for den yngre generasjon, og som duger både til urbane ekspedisjoner og mer tøffe utendørsområder.

Legger ned produksjonen i Europa

Historien har imidlertid vist at akkurat denne type bil kan være veldig vanskelig å treffe riktig. Pontiac Aztek var en god ide ifølge markedsavdelingen hos GM, men både journalister og publikum slaktet den.

Honda Element fikk god skryt av journalister, men publikum kom ikke akkurat rennende ned i salgslokalene for å kjøpe den. Ett felles problem for disse to bilene var at de ikke akkurat utstrålte ungdommelighet, og det er der Toyota tror de er på sporet av noe med FT-4X.

For Toyota har tatt tydelige designtrekk fra en av sine aller mest ikoniske modeller gjennom tidene: FJ40 Land Cruiser. Her kan nevnes de markerte hjulbuene, de korte overhengene foran og bak, det hvite taket og ikke minst frontpartiet med bokstavene TOYOTA uthevet.

Den sorte stripen bak ser veldig Mopar anno 1970 ut, men resten er mest inspirert av den ikoniske FJ40 Land Cruiser. 
Den sorte stripen bak ser veldig Mopar anno 1970 ut, men resten er mest inspirert av den ikoniske FJ40 Land Cruiser. 

Tak med strømuttak

Av mer moderne detaljer er det skjulte dørhåndtak bak, et GoPro kamera er montert i førerens sidespeil, taket har strømuttak, og bakluken kan åpnes på to ulike måter.

Denne jobben bør du ikke slurve med

Den kan åpnes opp som en vanlig kombi, men kan også deles i to på midten som en Mini Clubman. For å velge hvordan du vil åpne luken, vrir du på et stort håndtak.

Interiøret er funksjonelt, futuristisk og forseggjort. 
Interiøret er funksjonelt, futuristisk og forseggjort. 

Mer gøy innvendig

Legger man ned baksetene får man et helt flatt bagasjegulv, og det er mange kroker for å henge ting på. Innvendig finner man også integrerte vannflasker i dørene foran og bak, og et taklys bak som kan tas ned og brukes som lommelykt.

Men det er mer gøy innvendig. Hva sies til en sovepose som rulles sammen og lagres i midtkonsollen (og som dermed blir støtte til armen når man kjører), et uttakbart audio-system, og et hanskerom omgitt av rotererende luftdyser som kan tørke votter eller andre klær.

Bakluken kan åpnes enten opp som på bildet, eller som en låvedør med åpning på midten.
Bakluken kan åpnes enten opp som på bildet, eller som en låvedør med åpning på midten.

USA hovedmarked

Bilen er bygget på samme plattform som kompakte C-HR, og Toyota har sagt at en produksjonsversjon kan få 4x4 med lavgirserie for å leve opp til det tøffe utseendet. Hva som er under panseret er ikke blitt uttalt, men Toyota har hintet til at bilen kan få en liten firesylindret motor.

I og med at Toyota faktisk satte C-HR i produksjon, vil det ikke komme som noen stor overraskelse om også FT-4X kommer som produksjonsmodell. Den vil ihvertfall ha alle muligheter til å selge bra i Norge, selv om det er USA som først og fremst er markedet for bilen.

Denne kan du kjøpe om to år