De har laget verdens råeste SUV

Den kjører til og med fra verdens dyreste.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk knuser både Bentley Bentayga og Porsche Cayenne Turbo S i ytelser og krefter. 
Jeep Grand Cherokee Trackhawk knuser både Bentley Bentayga og Porsche Cayenne Turbo S i ytelser og krefter. 

Som med superbiler, så blir det bare mer og mer motor i SUV-ene. Et merke som i lengre tid har hatt voldsomme krefter tilgjengelig er Jeep, med verstingversjonen av Grand Cherokee. Den het før SRT, og vakte betydelig oppsikt da den kom med kolossale 480 hk i 2011.

Men det er seks år siden, og 480 hk er ikke lenger nok for de som vil ha virkelig rå SUV.

Heldigvis har Jeep svaret, med sin nye Grand Cherokee Trackhawk. Her får man 707 hestekrefter og 875 Nm fra den kompressormatede 6,2-liters Hemi «Hellcat» motoren.

Hemi-motoren 'Hellcat' med sine voldsomme 707 hk. 
Hemi-motoren "Hellcat" med sine voldsomme 707 hk. 

Det holder til at 0-60 mph (0-96 km/t) går unna på 3,5 sekunder, kvartmila på 11,6 sekunder, mens toppfarten er 290 km/t. Det gjør Jeep Grand Cherokee Trackhawk til verdens råeste SUV akkurat nå, og både Bentley Bentayga og Porsche Cayenne Turbo S blir plassert i skyggen av råskinnet fra USA. Cayenne Turbo S har 570 hk og bruker 4,1 sekund fra 0-100, mens Bentayga har 608 hk og bruker samme tid fra 0-100 som Porschen.

Kan dra over tre tonn

I likhet med verdens raskeste bil på kvartmila, Dodge Challenger SRT Demon, bruker Trackhawk et Launch Control system, for å begrense dreiemomentet før man slipper bremsen.

Denne bobla er nok ikke helt hva du tror

Automatkassen med åtte trinn er solid forsterket for å tåle påkjenningen fra Hellcat-motoren, og det samme er resten av drivverket. Under vanlig kjøring fordeler firehjulstrekket kreftene 40 prosent foran og 60 prosent bak, mens det i sportmodus er 35/65, trackmodus 30/70 og snø 50/50. I tauemodus er det 60/40, og bilen kan dra solide 3.265 kg.

Gule bremsecalipere

Hellcat-motoren er vesentlig tyngre enn den vanlige Hemien i SRT, så man har valgt å gi bilen 9 prosent stivere oppsett foran, og 15 prosent bak, og de elektronisk justerbare Bilstein-demperne har også fått en liten fintuning.

Her nekter de å droppe piggdekkene

Utvendig er det kanskje vanskelig å se at Jeep har laget en ny superversting. Det er ikke mange merker som sladrer om hva dette er, og bare ihuga entusiaster vil vite at gule bremsecalipere fra Brembo kun er tilgjengelig på Trackhawk. Fire eksosrør og andre 20-toms felger er også forskjellig fra SRT, men ellers har man ikke gjort så mye.

Bang for the bucks

Innvendig legger man merke til et 200 mph speedometer, og et Trackhawk merke på rattet. Ellers er det meste som før, og adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsler, blindsonevarsler, prekollisjons-varsling, parkeringssensorer, Apple CarPlay, Android Auto og Uconnect infotainment med 8,4 toms skjerm er standard.

Pris for herligheten er ikke klar, men er ventet å ligge rundt 80.000 dollar (760.000 kroner). på hjemmemarkedet. Det er ikke direkte billig i USA, men når man ser på effekten man får med på kjøpet er det ingenting å klage over. Spesielt når man ser på prislappene for tilsvarende type biler med effekt i 500-600 hk området. Som jo også er mer enn 100 hk mindre enn det Hellcat-motoren leverer... Skal du hente den inn til Norge, må du naturligvis ta høyde for veldig mange tusenlapper i avgift.

Dette må være verdens mest eksklusive bruktbil